dags att vakna upp?
Blev lite för mkt OT i den andra tråden. Detta är ett citat ifrån ett samtal med Gejsa, även om det inte är så mkt bara till henne, utan mer till alla här inne.
"Men dom flesta som varit här länge vet hur jag skriver." - Gejsas motivation till varför hon hade rätt och hennes inlägg skulle tolkas på det sättet hon hade tänkt sig.
Är det värkligen så ni vill ha det på forumet? Att man måste först hänga här ett tag och bli en i "inne-gänget" innan man får uttrycka något?
Jag har ju valt att inte skriva här (utan bara läsa), för jag trodde att jag skulle, som nu medlem bli illa bemött om jag uttryckte egna åsikter som ny medlem utan att vara medlem i poppis gänget. Och vad hände..?
Och då har jag ändå inte gått in för att disskutera någonting egentligen, utan har svarat i fyra trådar. 1. Ang ett täcke till salu. 2. Jag svarade med "små pratt" i en tråd om K1/hovstallet 3. Jag gjorde en tråd och la upp lite filmer som jag tänkte att andra kunde vara intresserade att kolla på. 4. Jag la upp några bilder som exempel på vad en annan person frågade efter hur det såg ut.
kanske daxs att vakna upp och se över attityden och vad man skriver till andra här inne?
Tack och hejdå ifrån mig, jag tänker inte fortsätta skriva här och antagligen göra som "…." och säga upp mitt medlemskap.

Jag tycker dessa t¨rådar är trista rent ut sagt. Vi hamnade i en svacka här inne när inte allt var så rosenrött. Sådana hamnar man i jämt, även i det dagliga livet.
Så varför inte på ett forum med över 700 medlemmar.
Sedan kommer vi överrens om att ta nya tag. Men det finns ändå folk som bara vägrar släppa taget om gammal strunt.
Det känns som om de personerna inte vill få en gemytlig stämning här igen.
Att man lär känna varandras skrivsätt efter att man varit på en sajt ett tag är inte konstigt. Man behöver inte indela det i inner-gänget för det. Man lär sig hur olika personer formulerar sig efter tillräckligt många missförstånd och förklaringar. Vi är alla olika och vi skriver olika och vi tolkar det skrivna språket olika.
Så är det bara. Och blir man missförstådd får man förklara hur man menar. Inte mer med det.
Vissa av oss som varit här länge har fått förklara oss massor av gånger och vissa gånger även lärt sig att man inte kan skriva på vilket sätt som helst. Så är det i livet också. Man måste lära känna folk för att säkert veta när någon är ironisk, sarkastisk eller skämtar om det inte är helt klart i en mening som säger. Nu drar jag en vits.
Ja det här blev en halv roman, som ni säkert inte orkar läsa. Jag spyr inte galla över någon eller skäller över någon. Så det bör bli en rätt klent besökt tråd.
För säga vad man vill om de tjaffstrådar som finns. De får aldrig falla i glömska, de plockas fram av folk hela tiden.
Så visst är det en massa intrigmakerskor här inne. De skriker om att de inte vill tjaffsa, men lyfter gladerligen fram en tråd som ligger tre sidor bakåt, bara för att fortsätta.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo men du måste med ge att det är konstigt att man tar sig rätten att inte läsa allt men ändå kunna komma med sanningen. Jag tycker att många här inne är mycket hårda och bestämmer vad som är rätt och fel och jag blir själv ofta ut satt för att folk vet vad jag tänker. Nu gäller det inte någon specifik utan hela kartellen.
Hoppas jag inte blir avstängd nu (igen) för att jag inte tycker som man ska. Det är faktiskt underligt att vissa kan få vara ur plumpa som helst och andra stänger man bara av för att dom tycker fel.

#2: Många har starka åsikter här inne om vad man tycker är rätt och fel i olika frågor. Vi har också en hel del olika kunskaper i bagaget här inne.
Jag tycker dock att må den kasta första stenen som aldrig fräst åt någon någonsin här inne. Någon som kan säga att de varit snälla hela tiden.
Jag kastar inte först. Inte på långa vägar.
Jag har gjort mina övertramp, fått mina pm jag med. Men saken är den att man måste försöka med jämna mellanrum att bita ihop.
Sedan väcker olika saker starka känslor hos olika personer. Det är ju av den anledningen som gör att vi får många bra och givande diskussioner också. men det skapar även de olika tjaffstrådanra. Speciellt om två stycken som är av starka åsikter i en fråga står på en varsin sida ifrågan och då delas forumet upp. Jag tycker det, och den andra halvan tycker så.
Men det är sådant som händer. Man kommer inte ifrån det på ett forum. Och ska man låta det genomsyra allt man skriver. Då blir det jobbigt efter ett tag.
Det är i alla fall mina åsikter.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
det är ju så med hästfolk, alla tycker så himmla olika, men det tycker jag är bra, för man får ju enorma erfarenheter av alla andra hur dem gör i olika situationer. Men sen kan vissa vara lite otrevliga här inne, men å andra sidan beror det väl på lite hur man skriver, och folk tolkar ju saker olika, så det mesta kan nog handla om missförstånd.

#3 just det, det kan ju vara svårt om man har förutfattade meningar om folk och till på köpet skyller på att man sitter på modem och inte har tid att läsa allt eller tänka igenom vad man skriver och samtidigt kräver av andra att tänka igenom vad som skriver.
När det gäller kartellen så har jag bitigt ihop flera gånger, ni blir som en flock vargar om ni känner att någon skulle hota er och jagar tillsammans. Sen kan man ju alltid stänga av folk som inte passar så kan man fortsätta sin kartell och plumpheterna kan bubbla fram, bara inte ni blir hotade.
Jag håller med om att man lär "känna" varandra efter ett tag här ute… Har ju själv skrivit det i en tråd tidigare… Men inget sagt om att man ska ha större "rätt" att ha åsikter!! Jag har även jag haft mina missförstånd med folk här ute
Men det har ordnat sig… vi har lika många olika åsikter, personligheter och uttryckssätt som det finns medlemmar!!
Sen kan man inte alla älska varandra!!
…. var hemskt uppskattad av många av oss här ute!!!! Trist att hon valt att avsluta sitt medlemsskap!

Ja, att du Lorita inte gillar mig pga olika dispyter det visste jag. Men att du skulle vara så långsint det trodde jag inte. Beskyller du mig för att du fick bli avstängd eller?
Dom jag har haft dispyter med går att räkna på en hand. På över 1 år. Så inte sitter jag här med flit att bråka med folk. Det är jag för gammal för. Men däremot har många missförstått mig. Precis som jag tycker att denna Snuttan också gjorde. Hoppas alla läser den tråden där jag skrev (va) och det var tydligen det som hon tog åt sig åt. Väldigt underligt när hon inte känner mig tycker jag. Finns väl många som utropar va, med förvåning och inte argt eller vad?!
Skyller på modemet gör jag fortfarande. För jag är här så mycket och vill gärna läsa det mesta. Så tyvärr, jag tycker inte att det är något fel med det. Att jag sedan inte har så fina ord att skriva så behöver man ju inte fördumma mig för det.
Jag vet att dom som jag har haft dispyter med gärna skulle se att jag gick ur här. Men det har jag inte tänkt göra än iaf. Så ni får nog vänta ett tag till med era glädjerop. Tyvärr! 

Det är kartellen jag inte gillar, sen tycker jag att det är på sin platts att läsa innan man svarar.

#8# Men det är ju klart att jag läser men gör det snabbt. Och vad då, jag kan ju ha fel tex dislexi eller hur det nu stavas. Ska inte jag få skriva då eller?

Dyslexi, det hoppas jag man får annars så får ni stänga av mig

Ja, det kan väl inte du ha iaf. Du skriver ju inte fel som jag. *ler*
*funderar*
Ibland blird et litet Buke-stämning här….. me nitne alls lika ofta som det är på buke. Jag HAR fördomar mot Buke eftersom var gång ajg skjrivit där tidigare har jag blivit totalnedtryckt.
alla kan ha svackor, man kan vara irriterad och ledsen elelr upprörd och kna tolka saker fel…. Men det förekommer också en massa "rätt och fel"-tänkande, men det finns överallt skullejag våga påstå. oavsett o mdet är på ett forum eller på en arbetsplats.
Jag nämner ingen för att ingen har direkt stört mig. Jag reagerade häftigt ang jumpingqueens "öknamn" på princessan, men jag talade litet emd henne via PM och då fick jag en större förståelse för vad det var JQ meande…… Så en del saker borde man ta via PM istälelt för att låta det spåra ur och bli en stor scen….
Och jag vill inte säga att vi direkt har något innegäng på denna siten, vi har dom som ksriver mer än andra. och det rä sannerligen inte vårt fel att en del itne skriver alls. men något innegäng som det finns på buke? bnej, absolut inte…..
(åter igen, jag har stora fördomar mot buke pga dåliga erfarenheter. jag tycker det är ett forum som direkt genomsyras av dålig stämning…. :/)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nackdelar med PM det är att då flyttas diskussionen bak och är det sakfrågor så kan just en felaktig vinkling av det hela få genomslagskraft. Sen litar jag inte riktigt längre på PM vad har jag för garantier att vissa med rätt nycklar inte kan läsa. Jag tycker att det har skett lite mysko grejer, jag kommer att undvika PM. Vad det gäller JQ så var hon en av dom som vargarna verkligen jagade, jag gillade inte hennes hårda attityd och ville försvara hästen.
Eftersom JQ inte skriver längre hon har inte svarat så ska inte JQ heller diskuteras enligt mig. Bara att konstatera kartellen har makt och den som inte är med är den som försvinner, konstigt

lorita, jag vill gärna veta vad du menar med kartell?
jag gillar inte riktigt dina insuniationer (hur det nu stavas) nu faktiskt. så du menar att vi Medarbetare favoriserar vissa medlemmar?
jag säger som jag alltid har gjort. trivs man inte kan man avsluta sitt medlemskap och inte komma hit mer. det gjorde …. och det gjorde hon kanske rätt i om hon inte gillade stämningen.
ang modem. jag har oxå modem och häromdan fick jag vara online i fyra timmar pga en dispyt, jag undrar lite smått vem som betalar min itnerneträkning denna månad pga medlemmar som inte drar jämt?
man kommer ju inte i från dispyter tyvärr. det är så med olika åsikter, men man får försöka ta allt med en klackspark. det är ett forum, världen går inte under om man inte håller med varandra jämt.

och jag tycker som LinaN. vissa saker tar man via PM. som detta här. är det någon medlem man har problem med så tar man det så. inte via en tråd där man namnger flera medlemmar.
jag hade i början svårt för att förstå vissa medlemmar, tog upp det via pm o nu är vi goda vänner.
alla sätt är bara utom de dåliga sägs det. denna tråden är ett bra exempel på ett dåligt sätt.

Du vet mycket väl vad jag menar, jag skriver rakt fram att det är en grupp som gemensamt bestämmer över forumet. Varför "…." försvann det kan man bara spekulera om och eftersom "…." inte kan försvara sig så tycker jag inte om att prat om "…." heller.
Insinuerar = antyder

#15 jag vill inte ha PM

nej jag vet verkligen inte vad du menar lorita, annars hade jag givetvis inte frågat dig. det är ganska självklart eller hur?
tack, jag vet vad insinuerar betyder - var dock osäker på stavningen…
vad trevligt att du tycker att det finns en grupp som bestämmer över forumet, för det stämmer ju. det är linda, linnea, charlotte och jag själv. då har ju meddelandet gått fram trots allt.
tror du att det finns medlemmar som har andra befogenheter än vad andra har? eller att de behandlas annorlunda?

jag ger upp. varför hålla på att älta om något som händer igen? jisses alltså…
#7 vilken tråd då? vad har hänt här ??

Ja, och det har inte med vilka som har tillgång till forumet, dom namnen där är dom som kan komma bakom men kartellen ser annorlunda ut. Det är frågan om en grupp som samarbetar för att få rätt och försvara varandra och inte släppa in nya friska synpunkter.
Det är alltså fel lista du skrev

#20 nej, egentligen inget, det är bara så konstigt att sitter man på modem har man andra rättigheter (krävs rätt kompisar också tror jag).
Den som blev avstängd som jag skriver om de var jag och anledningen var att jag påpekade via ett PM att en tråd kunde bli olaglig och klassas som förtal eftersom ingen kollat om det var sant.

SUCK….tjabb igen! Varför???????????????
*saknar gamla goa ridsport*

#23 - suckar och håller med

onödig tråd eftersom den bara kommer att gräva fram allt gammalt som borde vara glömt. Sällan leder dessa ingen vart och kommer inte att medföra något positivt till sidan…enligt mig.
Men eftersom den skapades kan jag säga mina allmänna tankar angående detta.
För det första så kan man i oändlighet vrida och vända på ord, alltid!
För det andra finns det sällan ett rätt eller fel i många ämnen.
Ibland måste man även inse att man har fel och kunna erkänna det och svälja sin stolthet.
Och ibland måste man bara kunna släppa en sak och inte älta på det i oändlighet.
Och sist, detta är ett forum, alla kommer aldrig att ha samma åsikt och visst måste man ju kunna debattera utan att nån tar illa upp hela tiden. Klarar man inte det utan att göra personliga påhopp så kanske man inte passar på ett forum.
Personliga påhopp visar bara att man inte har något annat starkt att komma med så man tar till det som känns mest i sitt försvar.
Ja, och ännu en sak. Alla är människor, alla felar, därför finns det något som heter förlåt, ett ord som används allt för sällan tyvärr.
Såhär tycker jag. Detta är kanske lite utanför vad tråden handlade om men men. Och detta inlägg är ej inriktiat till någon här, bara mina allmänna tankar.
Sen tycker jag inte att här finns nåt "inne-gäng" de som skriver mest de syns mest och så är det.

Hoppla hoppla, här har det gått hett till. Varför kan man inte få tycka att alla ska vara vänliga mot varandra utan att det ska spåra ur?
Jag är dock intresserad av kartellen. Vilka är med där? I omentar #5: Riktar du dig till mig och säger ni. Det tolkar jag som att kartellen är jag och några fler. Har jag tolkat dig rätt?
Ja det lorita kan du säkert svara på.
Sedan undrar jag vad du menar med det där om pm. Jag har själv kollat upp hur det är med pm eftersom jag är värd på en annan sajt här inne. Ingen kan gå in och läsa mina pm om jag inte ger ut mina användaruppgifter till någon. Och det gör jag inte. Det betyder att mina pm är mina privata. Så ingen annan ser dem. Mer än om jag skulle välja att visa dem för något. precis som man själv väljer vad man delar med sig av i postbrevväg.
Så pm är inte farliga i den bemärkelsen.
Att diskutera folk som inte är här är fel tycker jag. Vad som gör att någon inte finns kvar det vet bara den personen i alla fall.
Sedan tycker jag att alla ska tänka sig för. men ibland blir det svackor, eller åsikter som går häftigt isär. Men herregud vi är vuxna människor må ju gå att diskutera ändå.
Hoppas att det här kan ge sig snart. För det här är inte roligt.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#25 *aploderar de kloka orden*
#26 jag håller med dig och hoppas oxå att detta ältande tar slut någon gång…whats the point *skakar trött på huvudet*
Har man något emot en person eller har kritik gentemot någon så kan man väl ta det i ett PM istället för att belasta hela forumet *ehh*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#25; Bra skrivet tycker jag. ;-)
Audiatur et altera pars

Ja, jag kan ju prata helt i luften men jag antar att Lorita menar att bara för att jag har sålt en häst till Linda så håller hon mig om ryggen. Att jag får skriva precis vad jag vill här utan att bli avstängd. Är det det du menar med kartellen lorita?
Isf är du helt ute och cyklar.
Förut kallade du oss drevet nu är vi kartellen. Inte illa att man blir uppflyttad i graderna. *ler*
Tycker faktist att vi glömmer allt gammalt groll nu och försöker gå vidare allihop som är kvar här nu. För min del är allt glömt och förlåtet. Och har jag varit elak mot någon utan att jag vet om det själv så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Vi är ju vuxna människor som sitter här vet jag. 
*utom lilla jag* XD

#30: Fast du beter dig oftare mer vuxet än vad vi andra gör ibland. ;-)
Audiatur et altera pars

tkr det är roligt att följa alla dispyter här på ridsport. det mesta hör ju hemma mer i sandlådan…
Äääh.. Detta är ett forum.. Ett forum innebär att alla ska få skriva vad de vill, vad de tycker, vad de tänker, vad de vill kommentera m.m. Visst kan jag hålla med om att jag ibland blir sååååå trött på allt "tjafs", men kom igen.. Jag tycker inte samma sak som alla här inne, liksom alla här inne inte håller med mig.. Det är bara att inse!! ;)
Det skulle vara ett under om alla kom överens med varandra.. Det inträffar aldrig, eller inte så ofta i alla fall.. Förstår ni hur oerhört tråkigt livet skulle vara om alla tyckte och tänkte samma sak.. Då skulle detta forum inte fylla någon funktion.. ;)
Nej, jag säger som Sussi - inlägg 25.. :) Goo you!! ;) Kramar och morötter i mängder!! Du måste väl ha någonting att käka under tiden du pluggar? ;P

fast jag kan nog hålla med Lorita till en viss del…
ibland blir det påhopp och missförstånd här på ridsport. en del personer är det "tillåtet" att kritisera och andra inte.
Jag tycker att man måste få säga vad man tycker även ibland om det blir som en riktad kritik. Bara man gör det på ett bra sätt.
det finns nått som heter positiv kritik
*sucka*
Idag har jag fått ett pm, av vem tänker jag itne säga så personen ifråga slipper bli påhoppad, och ni andra som okcså fått detta pm behöver ju itne nämna något namn så har vi ignet namn nämnt. och slipper en häxjakt.
Däremot tycker ajg inte om att man går bak ryggen på sajtvärden och dennes Medarbetare och skickar ut PM till (vad jag antar är) väl valda personer för att på så sätt kunna ta in folk till sin egen klubb för inbördes beundran på ett anant forum.
Nu säger jag inte att det ÄR en klubb för inbördes beundran, men man undrar ju när det skickas ut privata pm som det nu har gjorts.
Dålig stil. Man värvar itne folk som någon värsta ryska maffian…
Jag är inte särskilt för att lägga mig i stridigheter om de inte rä mina egna från början, men nu har det blivit löjligt!
Jag är djupt besviken på att någon kan sjunka så lågt och reklama för andra ställen i privata pm….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#35 Håller med!! 

#36 Jag kan faktiskt förstå om man vill diskutera i "lugn och ro" utan tjafs. Själv kan jag välja att bortse från onödiga kommentarer, men tycker fortfarande att det är onödigt med inlägg som inte leder någonstans. Däremot läser jag gärna milslånga inlägg med ett resonemang som går att följa, även om två personer i stort sett själva diskuterar länge. Fjanterier (ja, jag vet att jag låter snobbig nu) får i de flesta fall klara sig utan svar. Hoppas jag… *ler*
Sorry, tappade tråden lite… Iaf även om det kanske är dålig stil att gå bakom ryggen på sajtvärden (kommer faktiskt inte ens ihåg vem som är det) så är väl troligtvis syftet att slippa onödiga och omogna inlägg? Antar att det finns en orsak till allting.
jag vet inte hur Lina menar med att gå bakom ryggen på sajtvärden, men ibland är det bättre att pm,a än att skriva öppet här på forumet i vissa fall.
och om det gäller reklam för en annan sida så gör det väl inget sålänge man pm.ar?
kort och gott. jag orkade helt ärligt inte läsa igenom alla dessa inlägg och vill inte diskutera oväsentligheter men en sak förstår jag inte - varför måste det vara ett sådant tjats på just hästsajter jämfört med andra forum? visst har alla forum sina duster och upp - och nergångar. men som du Åsa, vi är ju båda medlemmar, ja du är ju tom Sajtvärd för iller.ifokus och där råder oftast en väldigt hjärtlig stämning. Vad är egentligen skillnaden mellan att äga illrar och hästar??- Om ni förstår vad jag menar.. jag själv som har häst OCH iller ser ju massor av skillnader givetvis men om ni nu inte gärna vill missförstå mig, så förstår ni vad jag menar..

#40: Japp vi är med i iller både du och jag. ;-)
Du som medlem och jag som medlem/värd;-) Men visst har vi haft våra duster inne på iller med. Fast det är inte lika ofta där och oftast inte lika stort. Men det var ju tal om då det var tjaffsigt sist att folk inte vågade bråka för att de var rädda för mig. Och att jag bara hade en massa ja sägare inne på iller.
Om det stämmer borde det kanske bero på mig att skillnaden är så stor. hihi
Annars då jag inte går på den förklaringen så tror jag att det kan bero på att det är fler inom hästvärlden som ser det som att det bara finns rätt eller fel. Inga grå zoner får förekomma. Och då det ligger mycket prestige bakom just hästeriet så är det viktigt att just det jag gör med min häst är det riktiga. Och då måste det automatiskt betyda att allt annat är fel.
Inne på iller är det mer så att vi vet att dessa djur kan driva sin ägare till vansinne ibland. Och att det skiljer sig så mycket på olika individer att vi inte kan säga att saker är fel direkt utan mer att, okej vad bra, nu vet vi en till metod att använda oss av.
En iller som man inte får att lyssna biter husse/matte blodig. Men det gör inte en häst. Alltså blir gränsen inte lika lätt att se
Jaja, nu spårade detta ur igen. Som vanligt när jag skriver. Ännu en möjlig anedning till mindre tjaffs inne på iller. De orkar helt enkelt inte med mitt jabbel då det blir tjafsande. ;-)
Audiatur et altera pars
#40 för att vi hästfolk tror att vi vet bäst 

#42: haha, så fick du in det jag skrev fast i 9 ord ;-)
Audiatur et altera pars
#43 haha! ja det gäller att va snabb ibland 

#44: Inte direkt min starka sida. Jag blir oftast långrandig som få jag. ;-)
Audiatur et altera pars