pessoa

Jag säger bara att pessoa kan vara lika milt som en grimma och en grimma kan skada en häst för livet allt sitter i den som håller i andra ändan. Skyll inte på utrustningen det är människan som måste lära sig..
Eftersom pessoabettet både lyfter i hästens mungipa samt trycker i nacken när man tar i bettet så ger det hästen dubbla signaler - att den både ska ta upp och ned huvudet - så ser jag inget positivt med det alls. För vi vill väl vara tydliga med vad vi vill säga hästen? Och det blir man inte med ett pessoa…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Finns redan pessoatrådar, sök så kommer dom upp. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

eller om du går in under "mina inlägg" i vänster spalten, precis ovanför alla forumkategorier. du har själv skrivit i de trådarna tidigare så du lär hitta dem där.
Alla har väl redan hört alla argument för och emot pessoa?
Jag orkar iaf inte skriva om mina långa inlägg. Pessoa är ett grymt, obegripligt, oärligt och onödigt bett pga hur det inverkar, och ryttaren kan inte känna hur hårt h*n tar i bettet eller ens ge en vettig eftergift, till skillad från tränsbett och stångbett.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Visa henne en gamal tråd istälet. Går snabbare dessutom.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
i de "gamla" trådarna finns så gott som var enda åsikt med som går att ha om pessoa. Bättre att visa henne den än att man hela tiden ska behöva skriva samma sak om och om igen. Alla pessoatrådar blir långa, och för att slippa en massa tjat och enskillda trådar om pessoa, så använd de som finns.
//Emma
Här finns många åsikter och fakta.
//Emma