Står du i ditt drömstall?
Hur ser ditt drömstall ut?
Du kanske rent av står i det?
Är supernöjd med Vårt nyaste stall
kallstall. Vi har även ett varmstall men jag föredrar det nya.
Riktigt fint stall och va söt ponnyn va när den sparka.
Jag står i mitt drömstall; på gården :P
Första tanken hos de flesta när de ser det första gången: "Oj vad stora boxar + Är det säkert med såna väggar?'' ;)
Det är två boxar (mellan 16-20kvm eller så) men istället för hela väggar går det två rejäla ekebjälkar (kanske 1,5dm breda) mellan boxarna och på framsidan av dem. Vanliga boxdörrar. Så hästarna kan titta ut, sticka ut huvudena mellan bjälkarna, klia varandra och se varandra även när de ligger ner = mer trygghet för dem. De skulle iofs kunna sparka mot varandra, men har tillräcklig plats att flytta undan sig, plus att de är så mycket kompisar att de inte bråkar, ens vid fodring. Där är så pass stort mellan bjälkar och golv att de inte fastnar eller så heller.
Ena sidan och baksidan på varje box är ytterväggarna på ladan där de är byggda, det ska renoveras/byggas om men är tätt och bra som det är. Vägg-sidorna har även en fönsterlucka (utan glas, plast eller galler, bara en lucka ursågad ur väggen) som öppnas och stänhs efter väder. Gummimattor på golven i boxarna.
Utanför ar det betonggolv, ena sidan finns ryktgrejjer m.m. andra sidan finns en ''hage'' av pallar som vi lägger ut och torkar höet på (då håller en bal torrt hösilage sig fräscht till två hästar, om det får torka ordentligt och utsprett. Tips vi fått av bonden och som funkat utmärkt under dessa åren, luktar fräscht och dammar inte), Två stora portar på var sida och gott om plats att binda upp hästarna på gången.
På andra sidan ''gången'' finns halmen och vagnarna.
Helt perfekt för våra två hästar på privat gård, kanske inte lika lämpat för ett uthyrningsstall eller så :) Det enda jag saknar är en paddock.. Eller åtminstonde en bra plats att rida lite volter och så på, det mesta annat funka ju på vägarna. Fina ridvägar upp på Söderåsen :)
Bifogar en snabb skiss… ej skal-enlig.
Och ett gammalt foto från när det var nybyggt.. boxarna är ungefär fyrkantiga, och skräpet i förgrunden är borta :) Hästen på bilden är min lille travare, Crow, 150cm hög… inte för att det syns så mycket.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Står inte i mitt drömstall…eller jo på ett vis..stallet finns där hemma. MEN drömmen är ett STORT stall m mga boxar o en ENORM lösdrift där man kan köra in m traktor o mocka..men då får vi allt ta att flytta o det är ju inte det roligaste, börjar trivas här ju!
stora hagar i kuperad terräng och delbara såna. Helst vid vatten.
Ett stall är alltid "lätt" att fixa som man vill men det svåra tycker jag är att hitta det perfekta stället för stallet..alltså hagar o helst lite avsides..hittat mga fina stall men inga bra hagar/marker…:-(
MEN har hittat ett hus, mark o stall i vår by men det är upptaget så får väl hålla ut o vänta tills dem flyttar;-)

Står inte i mitt drömstall ;) Långt ifrån. Hade jag typ haft avelston, och inte ridit så hade det varit PERFEKT! Men nu måste jag släpa iväg Brimad varje gång vi ska träna, eller rida seriös dressyr överhuvudtaget, eftersom ridbanan är hyffsat kass att rida i.
Och det är 2 mil till stan, tar drygt 30 min att köra med häst, dessutom är det rent överjävligt på vintern, när det är snö och is, då kommer vi ingenstans ;) Dock blir det uppstallning i vinter.
Det positiva är att eftersom jag har hästarna hemma, så kan jag bestämma allt själv.
Drömstallet, vore väl något riktigt flott ställe, med stora boxar, där hästarna kan titta ut genom fönster, både gräshagar, och mindre grushagar, ridbana/ridhus, skrittmaskin, tränare på stället så man slipper köra iväg, ridvägar med bra underlag.
Och gärna vid nån sjö/hav ;)
Inte lite krav här alltså ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag står inte i mitt drömstall heller. Är jättenöjd med stallet: men drömmen är ju att ha ett stort eget stall med paddock och ridhus :B
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
står inte heller i mitt drömstall, alldeles för mycket jobbiga människor som springer runt, och hagarna är riktigt dåliga, typ 11x25 tror jag:S
men 2 ridhus plus nytt byggs förfullt, och ett är jättestort, flera olika tränare kommer regelbundet i både hopp och dressyr och fina ridvägar med stockar, och lätt att ta sig dit. hade vart nära drömen om det hade varit frächare(alltså jättefrächt) stora hagar och ingen ridskola.