Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2171 ggr
supernova
0

Hästguide utbildningen!

Nu har jag fått svaret ifrån Campus Åre, och jag har kommit in på utbildningen till hästguide. Men jag har så svårt för att bestämma mig för vad jag ska göra:(

Sökte flera utblidningar i våras då jag ville vara säker på att kunna börja studera nu i höst (dåligt med jobb). Kom in på BYS i Skara, men tackade efter mycket om och men nej. Fick komma på intervju till Vindkraftstekninker utbildningen, men valde även där att tacka nej. Har nu kommit in på Hästguideutblidningen, samt väntar svar ifrån högskolan i Skövde (där jag också är säker på att jag kommer in), och har fått ett erbjudande om praktik hos min hovslagare för att kunna söka in där sen till vintern. I skövde skulle jag i så fall läsa ett naturvetenskapligt college år, för att kunna gå vidare till högre universites utbildning senare.

Kan inte bestäma mig!!!! Jag älskar att vara ute och har alltid på något vis dragits tillbaka till hästarna när jag provat andra jobb. Men jag har även känt mig väldigt utnyttjad på dom hästjobb jag haft (som hästskötare och ridinstruktör), vilket har lett till att jag efter ett par år har slutat. Lönen har även varit katasrofal! Men ska jag jobba med hästar i framtiden ska jag starta eget. Läser jag i Skövde får jag så mycket fler valmöjligheter i framtiden, och chans till högre utbildning, men samtidigt vet jag inte om jag är så bra på att sitta och läsa inne i ett klassrum mesta delan av dygnet…….

Någon som kan ge ett råd? Någon som till och med gått någon av utbildningarna?

lennartsdotter
0

Är inte så gammal ännu…

Men altså, ingen kan ju säga vad just du ska göra. Verkligen en jobbig situation du är i… Tänk efter och välj vad du vill!

Inom hästjobben säger du att du kännt dej utnyttjad och lönen var dålig… Men du vill vara med hästar?

Om du tar ett annat jobb med bättre lön kan du ju ha häst på fritiden, om man nu har någon sådan i vuxenlivet… Jag är som sagt bara 14 (i höst) så jag har absolut ingen aning…

Puttar för din tråd! Jag ska hålla tummarna för dej:)

supernova
0

Har redan hästar även på fritiden, men ibland känns det som man inte har tillräkligt mycket tid när man jobbar som jag gör nu (långa dagar och oregelbundna tider inom vården). Jag vet att jag vill ha hästar, kan bara inte bestäma om jag vill ha det 100% eller endast privat.

Hade varit trevligt med ett jobb som ger bra lön som gör att man kan ha sina hästar i träning, samt hålla på med småskalig kvalitetsavel. Tyvärr så är arabhästar väldigt dyrt när man kommer upp till dom större utställningarna och mer meriterade hingstarna. Vet i alla fall att jag aldrig mer kommer att ta anställning som hästskötare eller instruktör hos någon igen. Ska jag jobba med hästar så ska det vara eget företag.

Någon som har fler tankar? Hur hade ni tänkt i min situation?

lisette
0

vadå hästguide?

supernova
0

En ky utbildning i åre och wången. Man blir utbildad guide med inriktning häsverksamhet.

WhoCares-01
0

jag skulle definitivt tagit chansen om det var vad jag ville. skulle ångrat mig om jag inte gjorde det tror jag. men jag vet inte… vill man ha en bra inkommst vad gäller hästar måste man sats allt.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

supernova
0

Jo det är så jag känner också. Det hade varit jätte kul att ge hästarna en chans, men jag är så jätte rädd för att misslyckas…… Drömmen är ju att kunna livnära sig på det man verkligen tycker om och trivs med. Men att stå med ett företag i konkurs efter något år, massvis med skulder och utan pengar…… det är min värsta mardröm. Då ångrar jag nog att jag inte läste upp naturvetenskapen och tog ett säkrare yrke.

Men som sagt, det skulle ju kunna gå bra också då jag verkligen är beredd att sattsa, man vet ju inte. Det hade ju varit drömmen att lyckas fullt ut.