Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3325 ggr
jn84
0

Brunt vatten

Vi har precis bytt vår vattenpump i stallets brunn för att den gamla sackade ihop helt och håller. Mot slutet fick vi väl ut runt 5 liter i minuten, inget vidare tryck alltså…

Så, ny pump - nya problem. Vattnet slutar inte att vara brunt!? Vi har försökt spola hur mycket som helst, men det är ändå bara brunt. Några gånger har det varit helt klart, men mestadels bara brunt, brunt, brunt. Nu kommer det dessutom små svarta partiklar också så fort man slår på kranen också.. 

Någon som har en teori om varför? Lite drygt att fixa ny pump för 12000 och sen ändå inte kunna använda vattnet! Skrikandes

Funderade först på om vattnet börjat sina, men nu har vi ju haft regn hur länge som helst och innan dess stod brunnen orörd i tio dagar i väntan på nya pumpen.

Det luktar inte konstigt, och smakar inte annorlunda. Men jag tycker att man får en stickande känsla i halsen när man sväljer det :/

Ska självklart kontakta rörmokaren, men det är långt till måndag…

Maja
0

Hmm..

Jobbigt! Men ser det alltså ut som "vattenpöls-vatten" om du förstår vad jag menar?

Bluesky
0

Ingen bra situation inför den långa midsommarhelgen. Hur länge har ni spolat ut brunt vatten?

jn84
0

#1 Näe, skulle inte säga att det är vatten-pölsvatten. Det är klarare, men brunare liksom. Om ingen har rört kranen på ett tag så syns det redan när det rinner att det är brunt. Men när man har spolat ett tag så ser det rent ut när det rinner, men häller man tex i en vit hink så är det gul-brunt.

#2 Hmm.. totalt är det säkert över tio timmar. Men det brukar bli 2-3 timmar åt gången. Är lite rädd för att råka tömma brunnen, men det kanske inte är möjligt?

Peppe
0

med tanke på att det varit så dåligt tryck innan så har det nog bildats rejält med rost i rören som ju inte följt med vattnet ut, nu med den nya pumpen så rycks ju det med och det kan nog vara en stor mängd rost och avlagringar som sagt. om ni inte redan har spolat väääldigt mycket så skulle jag tippa på att inte allt kommit ut än och att det försvinner så småningom =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jn84
0

#4 Smart, den tanken har faktiskt inte ens slagit mig.

QALM
0

Att vattnet är brunt är för att det regnar så mycket. Vattnet som är i brunnen är dagvatten uppifrån och inte som det ska komma undrifrån.

Vi har samma problem och jag kan tro att dom flesta har det som har grävda brunnar.

Har du flager i kan det komma rostflagor från rören eller hydrofonen om trycket har förändrats. Eller så har pumpen dragit upp slam på botten av brunnen.

Det finns inget att göra åt det mer än vänta på att det ska sluta regna.

[Jennniie]
0

Känns som om våra teorier är dom rätta Johanna ;)
Ta ut rörisarna en gång till känns onödigt, är nog en blandning mellan rost i rören och allt regn som kommit på senaste, pumpen är ju precis i en slänt så allt regnvatten måste ju korsa den på vägen ner. :)

Men håller med om känslan av de svarta flagorna i vattnet, min hals kändes jätte konstig efteråt :/

[Angel88]
0

man ska tömma brunnen helt med jämmna mellan rum. då får man rent friskt vatten…

annars får ni fixa kol filter.. för mycket rost i rören är farligt..

JoyBysen
0

Vi brukar ha brunt vatten här hemma ibland, och det bruna är järn :) Men det försvinner efter att man spolat en studn oftast.

[Jennniie]
0

#9 Jag vet hur "järnvatten" ser ut, när man var ute med båten på sommaren och hämta vatten ur brunnar på öarna där så fick man alltid pumpa ett tag för att det kom brunt vatten pga järn,
Det här är mera lervatten Obestämd
Så tror tyvärr inte att det är anledningen.

Cilla89a
0

hm, om jag inte minns fel, så blev vårt vatten också brunt, när vi bytade pump, och det var nått pappa fick ställa in på nån ventil..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

attika
0

Vi kan få lite missfärgat vatten om det har regnat mycket, lämnade in prov men det var helt ok, det ser bara lite tråkigt utRynkar på näsan. Brukar sen försvinna när det blir soligt och fint väder igen.