Om du skulle sälja din häst?
Ingen hästmänniska vill väl sälja sin häst, men om du skulle behöva sälja din/a hästar/ar som dom är nu, vad skulle du då tycka att de är värda? Vad skulle du annonsera ut hästen för realistiskt sett?
Skriv gärna ras, ålder osv.

oj svårt.
ridtravare, valack, 8 år, inriden men inte mycket utbildad:15.000 kanske?
russhingst (ej godkänd) 5 år, inriden men inte mycket utbildad: 15.000 kanske? de är ju nog värda mer än en travare..
Skynda långsamt så går det fortare.
Hemmet är viktigare än priset.

Kahlua, sv. halvblod, 158 cm, född -95, bra stam: e: fontana, ue: chapman.
Jag skulle vilja ha ca 30 000 för Kalle. Han är en snäll och okomplicerad kille som kan ridas av alla. Något envis "om man låter honom", dock inga som helst problem bara man kan rida. Hoppar bana på ca 1 - 1.10 och utbildad dressyr ca LB. Går att rida ut på själv och i grupp, och tycker om väldigt mycket om att hoppa. Okomplicerad att rida i ridhus och paddock.
Om jag någon gång blev tvungen att sälja Kalle skulle dock ett bra hem vara det allra viktigaste, inte priset.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#2 håller med
Skynda långsamt så går det fortare.
Oj intressant tråd, förstår hur ni tänker "hemmet viktigare än priset"
men jag har lärt mig något, för mig helt nytt. För hur man än letar
efter rätt hem så vet man inte om det verkligen blev rätt hem förrän
köpet är genomfört. Även det som innan verkar som det bästa kan visa sig vara det värsta.

#5 Självklart är det så.

Lass Amie, ridtravare, 164 cm, född 1993.
Har en väldigt bra galopp för att vara travare men tyvärr ganska gammal. Realativt mycket utbildad. Men skulle nog inte kunna sälja henne för mer än kanske 14.000 eftersom hon är ganska gammal och har lite dåliga ben.
Det vikigaste är rätt person.
/Elin
Himla svårt i nuläget, eftersom hon knappt blivit riden på ett år och nu är betäckt… Men ja, kanske runt 50'000 i nuvarande skick då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Arab 3 år, inridning påbörjad. Mkt hanterad. Snäll och väldigt lugn och lättlärd.
I nuläget skulle jag nog sätta ut honom för 30000.
Korsning född -95, sto med tidigare avkommor. 152 cm på manken, importerad från irland. Mestadels skogsmulleriden, utbildad upp till 110 hoppning och LC-LB dressyr. Enligt uppgift tävlad på hög nivå i körning, trivs framför vagnen! Skadeproblematik i form av kronisk bronkit, solexem och gamla skador i rygg och höger bakben. Ej lämplig för annan användning än lättare ridning och körning. I nu läget helt ur kondition (i princip fått vila i ett år).
Skulle nog sätta ut henne för 8000:-, dock blir ingen försäljning någonsin aktuell, om hon åker någonstans är det Trapalanda nästa.
Med vänliga hälsningar
Chess
sv halvblod född 06 inridning påbörjad full stam m gröna papper
E qalle UE Pontus är till salu för 55000
Den gammle e en travare på 25 år och skulle jag hamna i den knipan att hon måste bort så blir det avlivning, hon ska inte behöva byta hem mer…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Aurora
arab/halvblodskorsning 6 år.
Skulle nog ha satt ca 25.000 för henne.
Snäll i alla lägen, kapacitet för höjder högre än 1 meter, inte kommit så långt i dressyr. men med hjälp så tror jag verkligen att hon skulle komma ganska långt. Lätt att rida om man bara ska rida ut, lite mer kompplicerad om man kräver av henne.
men absolut så är hemmet viktigare än priset.
Kanel
Welshponny 14 år
skulle nog ha satt ca 7000-10000 kr
trygg ponny, skogsmulleponny som är snäll i alla lägen.
hoppning och dressyr är inget för honom i nuläget.
Vi har sålt en 9-årig russvalack till Finland för 15.000 kr. Inkörd, inriden och tävlad i ponnytrav. Supersnäll och perfekt barn- eller nybörjarponny.
Vi har också sålt ett 13 årigt shettissto med en inte helt fullvärdig stamtavla (då hennes mormor inte var registrerad) för 18.000 kr. Inriden, inkörd. SM-klass i monté, trav och galopp. Hoppar bana på 90 cm. Köparna är supernöjda.
Vi har också sålt hennes son. En avkomma efter en tidigare världsrekordhållare. Han sålde vi som kastrerad 2-åring för 10.000 kr. Delvis inkörd.
Övriga hästar säljs inte för alla pengar i världen.

tja….
Varmblodstravare (sto) , 11år, inriden, utbildat i hoppning och lätt dressyr, mkt hanterad, lugn och trygg i alla lägen, ca 152 i manken kanske en 10-15 000:-
Shettlandsponny (valack) , 17år, inkörd, inriden, ej utbildad, jätte snäll med tanke på att han har varit så grymt vanskött och inte är helt återställd men på god väg! 107 i manken…med tanke på att han inte håller för så mkt träning och att han är 17 år (kanske ungdom för shettis men men..) så kanske 3-5000:-
Men Hemmet är så otroligt viktigt och de får hända nåt extremt för att ja skulle sälja dom!
Inte för att jag skulle sälja mina hästar, men svara kan man ju alltid :p
Brandi frá Heimsenda, islandshäst valack född -04 e. Byskup frá Holum u. Tinna frá Vindási. Femgångare, inriden och grundskolad- Gångartsträning påbörjad våren -09, visar riktigt bra tölt under ryttare, passen jobbar vi på.
Älskar att ridas ute i skogen, går ensam (även om lite tveksamt) och med sällskap. Pigg kille som alltid bjuder framåt. Skyggar aldrig och sticker inte trots att han är pigg.
Lär sig nya saker snabbt och gillar även att träna dressyrkrumelurer på ridplan.
jag skulle antagligen begära runt 70000 för honom med tanke på stammen och att han är utbildad femgångare med fem starka gångarter.
Kalimero NLD, kwpn valack född -92 e. G. Ramiro Z u. Emaire. Tränad och tävlad i 150 cm, gått riktigt stora tävlingar som grand prix mm. Tyvärr fick han en skada i kotleden så han höll inte för hoppning. Skolade därefter vidare i dressyr och tävlade svår a (vet inte vad ni kallar klasserna i sverige), intermediare kür samt var reserv i landslaget inför os. Kom från holland -99 och tävlades vidare här. Blev kastrerad sent -00 men har aldrig visat nån hingstig sida. Älskar att arbeta, även om han börjar bli lite gammal nu så att konditionen inte håller för piaff o passage så ger han alltid 110% vid arbete. Kan vara något svår med oerfaren ryttare, gillar inte att gå ut i terrängen själv. Har en viss grad sadeltvång. Underbar häst, som ger fullt åt sin människa. Haft vissa problem med hovarna (för mjuk hovvägg, bölder osv) men det hålls i shack med sulor. Fick honom faktiskt utvärderad på vintern, då fick jag rekommenderat pris 65000. Men aldrig att jag skulle sälja honom..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Min erfarenhet är att människor i oftast värderar sin hästar mycket högre än vad någon skulle betala för dom. Marknaden idag är riktigt tuff.
Nu låter jag riktigt tråkig ,men vad spelar pengar för roll när man aldrig tänker sälja hästen iallafall.
Om det blir aktuellt med en försäljning så kanske man måste sänka priset både en och två gånger.
Jag säljer hästar och det är svårt att värdera en häst. Hittar man rätt köpare till en häst så tycker jag att priset ska vara förhandlingsbart.
Jag köpte precis min häst för 25'000 plus moms. Det är en ettåring Welsh Cob hingst med framtiden för sig.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag försöker iaf tänka realistiskt.. Jag köpte min islänning för 55000, och då var han fortfarande grön, endast sutten på i skritt och trav. Har nu med hjälp av tränare fått upp honom i god kondition och alla gångarterna är väl åtskilda. Därför anser jag att priset på Brandi är ganska realistiskt särskilt om man jämför med ungefär lika gamla islandshästar som är lika mycket skolade ute på marknaden.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Inte för att jag någonsin kommer sälja min älskling, men man kan ju i alla fall skriva :) Trapalanda blir nog nästa stop för honom om många år
Sirocco, född 1989. Korsningsvalack på arab och haflinger.
Snäll och säker i nästan alla lägen. Har han rätt ryttare så gör han allt. Westerntränad och lite hoppad, men är inte så bra på det. Riden mycket i skog och trivs bra både själv och i grupp, men kan lätt stressa upp sig när andra är med. Bra gångarter, men har haft bättre och kan lätt "tappa" formen i bytena. Ifrågarsätter gjärna allt som man ber om och vill därför ha en mer rutinerad ryttare.
Men som sagt är han väldigt lugn och kan stå helt lös utan hästkompisar under rycktning m.m.
Priset jag skulle vilja ha för honom (om han skulle säljas) kanske 9-11000 eftersom han är så gammal

Skulle jag tänka realistiskt så,,,
Ja Tuffis skulle nog aldrig gå att sälja.
Shetlandsponnyvalack 14 år. Riden och körd. Trygg, framåt, snäll och barnvänlig. Van vid andra djur och större tillställningar. Lätt att lasta, sko m.m. Tricktränad med mkt gott resultat.
Men sen kommer det: fånghäst, kolikhäst, bronkithäst och eksemhäst. Inte så han lider av det nu men det finns där och är ett väldigt passande och dyrt också. Så jag tror inte det skulle gå att sälja honom. Ingen vill nog ta på sig det ansvaret.
Peewee skulle tyvärr vara billig.
Reg. varmblodskorsning 10 år. Riden och på börjad inkörning med gott resultat. Lite tricktränad. Lung och trygg men med mkt egna ideer och hyss. Hoppad upp till 80 cm med ryttare, löshoppad 110 klarar garanterat högre (*host* tar sig med lätthet över hagstaketet på ca 160 cm). Flaskfödd. Lätt att lasta, sko m.m. På börjad träning av akademisk ridning. Trivs bäst utan huvudlag (får ej ridas på bett). Van vid andra djur. Mkt speciell häst.
Får säga som andra hemmet viktigare än priset. Men vill hälst inte tänka på det, försäljning finns inte på kartan.
#18 Och hur kan man vara säker på att man har hittat "rätt" köpare. Har hört allt för många exempel på folk som är "rätta" löpare men som sedan visat sig vara ena riktiga rötägg. Ett sk, garanterat gott hem kan aldrig garanteras, tyvärr.

Islands valcka född 94 islads inport visar inga tevken på exem har varit i sverige i 6 år.
Gillar dressyr, hoppning har bra väl åtskilda gångarter.
Bra att rida själv kan bli lite stressad i stora sälskap.
Ska ha rutinerad ryttare eller NH tränade ny börjare.
Han kan bli lite spänd o stressad söker derför en lugn person med mycket tåla mod som gillar en varierande vardag.
Personen får en riktig vän när du har vunnit hans förtoende.
En mycket trevlig häst sent inriden pris 45000kr ej prutbart
Säljes med försäljnings klausul att ska han säljas igen så ska jag erbjudas att få köpa honnom tillbaka i första hand.
Har tre islands hästar till men de är för svåra att sätta pris på.
Den här killen är till salu till rätt person.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Winnie
En underbar häst som passar alla! viktbärande, kan bära 100kg. 135cm i mkh. dressyrämne, lättlärd och älskar att hoppar och blir aldrig het, väldigt framåt och glad, gör allt man säger åt henne. Har hoppat 1.20 utan svårighet (löshoppning) har hoppat 70cm med ryttare. kan diverse dressyrrörelser bl.a; Alla övergångar du kan tänka dig, bak- och framvändningar, ryggning, öppna, sluta, skänkelvikning i alla gångarter och är som sagt lättlärd.
född 1990. mycket trevlig glad och framåt häst som söker nångon som älskar att pyssla, rida och ha många trevliga år med denna häst.
100 000 000kr i kontant ;)

Jag skulle nog få stora bekymmer att sälja mitt varmblod som travhäst då många aldrig skulle tänka sig att köpa ett sto efter Silver Pine. Han har ett extremt rykte om sig att lämna hästar med väldigt knepigt humör. Innan jag köpte henne hade hon legat ute på annons i över ett år men när folk fick reda på stammen vägra dom köpa hon även om säljaren svor på sin mors grav att hon var supersnäll! Dock hade ju jag hållt på med hon sedan hon var 2 år då hon stog i träning där jag jobbade så jag visste att hon var snäll.
Jag personligen tycker att hon som travhäst är värd iaf 15-20 000 sen som ridhäst är hon nog inte värd många kronor då hon inte ens är inriden men det är på G!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
10 000 kanske..
Travare, 7 år, 150cm och bra byggd, med fin skritt, stark och bärig tölt, bra trav (inte slängtrav), helt ok galopp och mycket känslig och sammarbetsvillig. Dock inte högt utbildad och har vissa svårigheter att förstå när han ska tölta och när han ska trava, än så länge, samt att han inte lärt sig vilken galopp som ska fattas när. (Har heller inte jobbat på det)..
Men jag är inte säker på att jag skulle sälja.. en travare till som vandringspokal till transportlastbilarna i italien? Nej, en död häst lider inte, och en sån som han är det för stor risk att han hamnar fel så småningom. Han är en dröm för den rätte, men om man inte förstår honm rätt så blir det katastrof eftersom han nästintill får prestationsångest och panik om man gör fel i fel läge. Inte en lätt häst för alla tyvärr, men helt underbar för mig, och för de som tar sig tid att lära sig honom. :3 Men om jag inte kunde ha kvar honom så skulle det till att någon jag känner väl vill köpa honom, annars får det vara.. Tur att man har många livlinor om nåt skulle gå fel med ekonomi eller liknande :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Dite i nuläget skulle jag sätta ca. 45,000 eftersom vi inte hunnit finslipa hoppningen riktigt än utan ägnat oss mycket åt dressyr. Efter mer hoppträningar skulle jag kunna tänka mig 55,000 :)
Stjärnfall skulle jag sätta ut som 19,000 , mycket mer än så får man inte för en ponnytravare :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Sto, 144 cm. 14 år. utb: LA/LA 28 000:- kanske?

Gosh, jag har absolut ingen aning vad man skulle kunna få för mina ?
Min ponny är kat. D, 147 cm i mkh, och är brun utan tecken. Född 1999, och är alltså 10 i år. Har ett superpsyke, är lugn och skulle alrid försöka dumma sig i ridningen eller mot människor över huvud taget. Hon är korsning mellan new forest och kallblodig tarvare. Morfar tävlade MSV hoppning. Fick ett föl 2009, och är en underbar mamma. Hoppar bana på 100 cm, och enstaka hinder på 110 utan problem, och skulle säkert klara av att hoppa högre, men det gör inte jag, haha. Började dressyrträna henne i början av 2008 till hösten 2008, och hon är supermjuk, dock något framtung i galoppen. Startad i en dressyrtävling, där hon vann. Vaccinerad, chippad, avmaskad och slutmätt. Har alrid varit allvarligt sjuk eller skadad.
Dexter är u: Cruella De Ville (ovan) och e: morganhingsten Tronshagens Figure. Han är brun utan tecken, och supersocial. Skulle funka bra till både dressyr och hoppning.
Någon som skulle kunna gissa vad man skulle kunna få för mina bebisar ?

Ni får gärna kommentera priset jag satte på Kalle i inlägg #3. Hade ni betalat 30 000 för honom?
Det är ju så himla svårt att vara objektiv och realistisk när den handlar om ens egen ögonsten, och det tycker jag faktiskt märks på många av inläggen här ovan.
Här är en bättre bild på Kalle också.

#23 Med rätt köpare menar jag att magkänslan är bra. Köparen verkar trevlig och när hon/han är med hästen ser det avslappnat och naturligt ut.
Vill man ha garantier ska man köpa en TV!
Eftersom jag nog har sålt runt 150 hästar så tror jag mig kunna läsa en människa rätt så bra. Det hjälper till att jag har ett behandlingshem för psykisktsjuka människor.
Men garantera att jag hittar rätt köpare till mina hästar kan jag inte.

#37 Jag tror du missuppfattat, QALM skriver alltså till Tusen och inte till dig.. :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Oj, svårt..
Han är ung och fortfarande under utbildning vilket gör att han stiger i pris. Hjälp, det var supersvårt det här!
Kanske 35.000-40.000 kronor, men stiger ju mer han utbildas? Eller nej, jag vet inte.. :P

Mitt fjordsto -96, körd, riden, NH tränad, snäll och lätthanterlig, skulle jag annonsera för 25000 kr.
Min arabvalack -98, riden, NH tränad, duktig, snäll och lätthanterlig, skulle jag annonser ut för 30000kr.

Jag har ju nyligen köpt min häst, men skulle jag sälja honom vill jag nog ha 45-50,000 för honom, för jag gav 45,000 och han har utvecklats enormt, numer kan han gå i form i alla gångarter och hoppar 90 med ryttare utan problem (var ohoppad på bana när jag fick honom i slutet av april) och löshoppar en meter, också helt utan att tveka, och med god teknik. Han är en haflinger på 8år, ca 145 i mkh. Han är också mycket tränad från marken. Men jag skulle nog dock värdera hemmet sjukt mycket högre än priset, men under 40.000 så skulle jag hellre behålla honom och vänta.

*pinsamt*