Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1353 ggr
Lyrik
0

Anmäld!

Nu har min sk. stallägare anmält mig till djurskyddsinspektören i fredags. Min mamma fick tag på denna i morse.

Min häst är överutfodrad, överviktig, får för mkt hö och kraftfoder, rör sig ej i hagen, har svullna ben, är stel, slänger/vispar med huvudet och är sur och vresig.

Hon vill komma och titta på min häst. Antagligen har hon ej sett honom, utan bara hört stallägarens ljugerier.

Tur att man ska flytta därifrån på lördag!

Faxlin
0

Stackare. Jag vet hur det känns. Skönt att du flyttar.
Berätta gärna hur det gick.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Luthien89
0

Nej, vad är det för feeel på stallägaren?! :S Vilket stall blev det ni ska flytta till?

Lyrik
0

Stall 5, det med fullskötsel.

Har ringt och pratat med djurskyddsinpektören.

Enligt stallägaren får min häst 10 kg hö med höga värden, 1 kg havre, massor lusernpellets och betfor. Han är överviktig, kronisk halt, står och väver i hagen. Rids/motioneras ej.

Min häst får bara 10 kg hö, det finns ingen analys på det. 1 liter betfor, 1 liter fibergi låg. Han är rund, men inte farligt rund. Han är bara liite halt i trav pga strålbenshälta hf. Rids ej nu pga jobb, väder och inga ridvägar, ej pga hästen. Aldrig vävt/vispat med huvudet på 10 år. Han är sur MOT henne ja, men det skulle vilken häst som helst bli eftersom hon jämt är stressad, sur och arg.

Lorita
0

#3 Där föll den anmälan man kan inte anmäla någon för att ha en halt häst och för att inte rida den, det går inte ihop enligt djurskyddslagen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lyrik
0

#4 Inspektören har varit ute vid stallet i mån. Bara sett min häst på håll i hagen, täckad så hon kunde inte se om han var överviktig. Víll komma och se min häst när jag är där, i nya stallet, nästa vecka.

Varför är stallägaren då trevlig mot mig emellanåt? Var "trevlig" mot mig tor-sön, tis-ons.

Hon har inte alla skruvar på plats.Förvånad

Min vet har sagt att jag FÅR rida på min häst, så länge vi tar det lugnt och bara skrittar, eftersom den pyttelilla hältan han har pga strålbenshältan hf kommer bara fram i trav, och ibland inte ens i trav.

Eftersom han precis som jag (reumatiker) blir lite sämre den kalla årstiden (om den nu kommerFundersam), brukar han få en liten kur medicin då av min vet. Om han blir ännu sämre, får han åka till himlen.Gråter

Min Equiterapet (stavning?) som var där 18/11, hittade inget förutom att han var lite stum i hframdel.

Min hovis skodde honom 17/11, inga problem där, inte ens med krångelbenet (vb, sedan griffelbensfrakturen hb har han varit lite krånglig att sko den hoven). Hittade INGA tecken på fång, som stallägaren sa att han har.

Wiemona
0

Med så mycket i ryggen av utbildat folk så tror jag inte du behöver oroa dig över vad djurskyddsinspektören ska säga. Se fram emot stallbytet och att du blir kvitt häxan i det nuvarande stallet. Från och med nu kan ju saker och ting bara bli bättre.

Om det är någon som bryr sig 100 %-igt om sin hästs väl och ve så är det du. Stå på dig. Din häst har en dröm-matte!

Lyrik
0

Har min vet som har "skött" min häst i över 8 år bakom mig oxå. Hon ska ringa inspektören idag.

Mina 2 kompisar Anna och Arianne, deras familjer, min mamma och pappa, Annas stallägare Eva (stått i hennes förra stall,så hon känner min pålle oxå).

Har bara en rolig sak kvar att göra: Säga upp mig!Ledsen. Har betalat in decemberhyran till häxan, har en månads uppsägning.

Min kompis Anna hjälper mig med flytten, får låna hennes släp. Min andra kompis Ariannes gubbe kör med sin bil - om den är lagad tills dess. Annars får jag hyra en dragbil. Ska låna Ariannes släp att lasta in skåp, tunnor och alla prylar i - den kan pappas bil dra.

Ska ringa sen och prata med min hovis att jag har flyttat - hoppas att han vill komma ut till mitt nya stall, eftersom det ligger längre bort än det gamla. Men lite extra sopparpengar…

LinaN
0

Lyrik, om det blir kruxel med inspektören, begär papper med utlåtande från din vetrinär, hovslagaren ET'n osv…… Där dom finnsa tt nå med telefon nummer…..

En del djurskyddsinspektörer är knäppa…… och varför gick hon itne ut till hästen för? :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Suck! Stackars dig. Hoppas att det ordnar sig snabbt. Herregud vilka människor det finns.

Lyrik
0

Flyttar ju på lördag till nya stallet, så 2 dagar till får vi stå ut med henne.

Min vet ska ringa inspektören.

Det finns väl ingen lag på att man INTE får ha kvar gamla hästar som mest går i hagen och skrotar eller tar en liten skritt-tur någon gång då och då.

Stallägaren hade sagt att höet är så proteinrikt och energirikt, men det finns ingen analys på det, jag vill se papprerna på det. Höet som hon tog analys på är slut för läänge sedan. Det är 3 eller 4 trp hon har hämtat med det nya höet.

Hon ville ej gå ut till hästen eftersom jag ej var där.

Lauth
1

Ojojoj. Om du nu blev anmäld för sådana saker undrar jag verkligen vad dom säger när dom kommer till oss imorgon på sin årliga inspektion (vi har köttproduktion och i min kommun kommer dom då minst en gång per år och tittar på allt).
Jag har ju till och med leriga hagar *ironisk*

Näh stå på dig du. Som sagt det är inte förbjudet att ha gammla hästar kvar och att inte rida dessa..

LinaN
0

*sucka*

Men vad jag hört ska ju djurskyddsinspektionen inte finnas kvar iom den nya regeringen…. ngn som är emr insatt?

Wiemona
0

Djurskyddsmyndigheten ska läggas ner innan juli nästa år, tror jag. Deras ansvarsområde flyttas väl tillbaka till jordbruksverket. Djurskyddsinspektörerna kommer att finnas kvar så vitt jag vet. På mitt jobb arbetar en del av oss med forskning om djur och får forskningspengar från Djurskyddsmyndigheten. Därför har jag hört en hel del om hur de bär sig åt och jag är glad att den myndigheten läggs ner. Jordbruksverket skötte det hela på ett mycket vettigare sätt. Alla som läst Djurskyddsmyndighetens nya remisser för djurskyddsföreskrifter vet vilket inkompetent folk som jobbat där. Måtte förnuftet åter få komma fram efter deras nedläggning.

Shailina
0

#11: Leriga hagor! Skandal! Det är ju djurmishandel, en häst kommer ju inte i kontakt med lera i vilda livet ju! *flinar* tror inte du har nåt att va redd för ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Lauth
0

Jag undrar jag, förra året så klagande dom på att halvblodshästen inte var brännmärkt, stod tom i deras protkoll som skickades ut. *suck* Hur förklarar man att halvbloshästar inte märks på det viset i sverige och att man inte brännmärker heller för den delen. Tror faktiskt inte ens att det är lagligt i sverige…
Så nu med leriga hagar och pälsiga småponnyer som älskar att rulla sig i lera så undrar jag vad dom hittar på för idioti den här gången.

Shailina
0

det värkar som dom hänger upp sig i fel saker på fel platser.. om dom nånsinne kommer och kollar på min häst skal jag fråga vart dom va när vissa kor och hästar DÖR i hunger och vanvård, och heller ta hand om dessa fall enn en lerig hobbyhäst..

― J.R.R. Tolkien

Lorita
0

jag har lärt mig att om man har en grej som dom kan slå ner på sen är dom nöjda, därför har vi kvar elledningen i taket (takhöjd över tre meter) och enbart ponny i stallet. Inspektören förklarade för mig att en häst/ponny kunde ställa sig på bakbenen och gnaga…jag tror inte ens då att min B-ponny når upp. #15 Du har en brännmärkt häst sen är dom nöjda Skrattande

Lauth
0

Och en lerig hage Skrattande

Shailina
0

Särskillt en lerig hage!

(hoppas dom aldrig kommer till Nikitas mudderpöl, där hon vällystig gnuggar inn sig varända dag på hösten)

― J.R.R. Tolkien

Lorita
0

Lera är braSkrattande jag har nu grusat mina hagar men har man högt i tak går elledning bra ocksåFlört

Lauth
0

Visst är det konstigt att dessa inspektörer aldrig kan säga: Det ser bra ut, dina hästar /andra djur har det bra, välskötta och omhändertagna. Vi har inget att tillägga.

LinaN
0

jo men när inspektörerna går in med linjal o mäter boxar och takhöjd för att kosntatera att det "saknas 0,7 cm för att det ska vara laglig höjd i boxen för en stor häst att stå på…." *sucka* sånt är bara löjligt, som sagt, då kan dom ta reda på dom som har hästar som är så magra att do knappt lever ens eller grisar som dör i sina spiltor o blir uppkäkde av andra grisar osv….. :/

Men det är ju grav vanvård att låta hästarna stå i en lerig hage, och ännu värre att do mfår fri tillgång på hö när dom redan är hälsosamt överviktiga! :D Harry är bra i hullet, iaf över rumpan, tittar man på revben och vid flanken är han ltiet "insjunken" och sedan kan man känna revbenen…… me npå rumpan har han haflingerhjärta….. 

med insjunken menar jag att han ine har en massa muskler o så där utan är litet ingröpt. hovis tyckte han var i ypperligt hull ^^ Men ha när säkert vanvårdad också! hovslagaren alltså! han vart skäggig och hade knutit fast ena axelbandet på sina snickarbyxor emd ett balaband…. och något vidare hull hade karl inte heller…. o tannlös bitvis…..

*sucka* nog emd sarkasmer från min sida nu iaf….. ska snart åka hem till skåneland.

Lorita
0

Känns lite som skolan, lite till kan du. Jag var i går och tittade på min dotters dröm skola i gymnasiet, hon har kämpat som en blå för att få bättre än bra betyg för att kunna välja skola, den skolan. Jag frågade då en lärare vad som krävdes för att komma in, han skruvade på sig och sa dom senaste åren har alla sökande kommit in, bra hon är duktig i matte för dom som inte är det brukar välja om ganska snart. Hoppsan tänkte jag som mamma, nu får hon inte plugga till ett prov till här ska levas livet så länge hon kan. VG i matte och NO/SO borde väll räcka då, varför kan inte bra vara bra nog Oskyldig

Mitt stall skulle jag sätta VG på och MVG vet jag inte om man kan uppnå i ett så litet stall. Det får räcka med det och jag kommer att få ha häst ändå Skrattande

Lauth
0

jo det där med boxarna är dom väldigt kinkiga med. I mina boxar till storhästarna är mellanrummet 2 cm för stort mellan box och tak. Kruxet är att det är en bjälke som går parallellt med boxen så det är inte fysiskt möjligt för dom att få ut huvudet och fastna i det mellanrummet.
Men det är klart, jag kanske inte håller mina hästar efter alla konstens regler och följer alla måttbestämmelser till mm.
Men!! Jag har alltid trott att det står att man ska se till de speciella omständigheteterna vid varje stall och till hästarnas välbefinnande, mår dom dåligt av en lerig hage, inte ridas varje dag (tänker på #1) eller ha en elledning som dom inte kan nå?

Lorita
0

Som hästägare åtgärdar man ju oftast när man får problem, vi började grusa efter ett mugg år. Sen finns det ju uppenbara faror som fönster utan galler och så, också bör kraven vara högre om man tar emot andras hästar för dom känner man ju inte, jag vet ju hur mina hästar är och just nu har minsta hästen störst box för stallet fungera bäst så Flört

Min hingst höll på att fastna i somras i en box med för smalt, det hade funkat att ha honom i den boxen om inte ett ljushuvud ställ ett brunstigt sto i boxen in till och den hade jag hyrt också för att få ha honom utan grannar. Men ledig box går ju alltid att använda, när man mockar Räcka ut tungan

LinaN
0

# 25 vilken höjdare Lorita… vissa är korkade…. :/

Lorita
0

#26 det kan vara spännande att ha hingst Oskyldig

Lyrik
0

Stallägaren var ej där igår när jag skulle säga upp mig. Kunde inte vänta hela kvällen på att hon skulle dyka upp. Vill ej ta det på telefon så jag får ta det idag.

Min vet har pratat med inspektören, men jag vet ej vad hon sa då.

Ska ringa inspektören i början av nästa vecka, eftersom hon ville se min häst. Även nu när vi har flyttat.

Ska ha med mina 2 kompisar då, skönt att ha de bakom mig.

trex
0

#28 Djurskyddsinspektörerrnas uppgift har som jag förstått i första hand en kontrollerande uppgift,och rådgivande,och påpekar ev.fel.Sedan får människor alltid tid på sig att rätta till saker, innan det händer något. Har även för mig att anmäler någon måste dom kolla upp anmälan.Är allt ok tror jag inte du behöver oroa dig så mycket.Skönt för dig att du fått tag i stallplats det finns inget värre än att vantrivas.Blev själv utmobbad på min förra stallplats, inget kul.Lycka till och njut av din häst.Glad

PimTheGreat
0

Varför är det så mkt tjabb just runt hästmänniskor???? Ofta man hör att folk blir mobbade hit och dit i stallet!!! Varför??? Sånt hör man inte inom ishockey eller fotboll bl a….. bara en fundering jag fick

CBA
0

#30 Killar och karlar är rakare i sitt sätt att vara…inte som kvinnfolk i olika åldersgrader, som smyger och ger små hintar ;o)

Jag umgås mycket hellre med killar än med tjejer, tjejer kan vara så falska mot varandra. De tjejkompisar jag har är få och de är nogrannt utvalda och har fått kämpa för att gå igenom nålsögat.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

*ställer sig vid cbas sida och spanar efter bra killkompisar*

LinaN
0

Håller emd CBA där, mina bästa vänner är killar. Men jag har ju ävne goda vänner som är tjejer :P

Lisette, Shailina för att nämna några som ajg ahr här via nätet och via IRL.

Nackdelen med att ha mycket goda kill-vänner är att man lätt blir förälskad :/ iaf är det min synpunkt. en av mina bästa vänner är litet förtjust i mig….. :/ klart besvärligt då man itne vill ge hopp och samtidigt så vill ma nitne stöta bort honom helt heller……

DojoKelder
0

#30 En orsak kan nog vara att var och en är så himla rädd om sin häst att görs inte allt exakt som man själv vill ha det så blir det ett fasligt liv oavsett om det inte gått någon nöd på hästen.