Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 426 ggr
steffy
0

går pållarna upp i vikt?

går pållarna upp i vikt av halm?

Shailina
0

Vad jag fick lära på landbruksskolan kan varken häst eller ko utnyttja den lilla energien och näringen som finns i halm, för att allt detta  är kapslat inn i nåt som kallast ketin. Man måste på med amoniak-gas på halmen för att bryta sönder detta ketinlaget så dom kommer år näringen som finns i fall man måste fodra med det. Så vad jag tolkar ut av detta är nej, dom blir inte feta av obehandlat halm. Men jag vet dom blir vommiga, vet dock inte varför. Jag gissar på att pga det är mycket mycket fiber och magen forsöker bryta ner det till smält energi som dom kan nyttja, så blir dom gasiga i magen av det.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

steffy
0

anledningen att jag frågar är att när min shettis förra året blev skadad så åkte hon på  4-6mån boxvila. hon stod på halm då. hon fick mycket halm på golvet pga att hennes ben var skadat,så hon skulle stå mjukt. men varje morgon hade hon ätit upp. så vi fick köpa en gummimatta och ha så att hon inte åt hela tiden. nu mår hon bättre och får gå ute i hagen sedan jan 06. det är skönt för henne.

Shailina
0

jo det smakar ju gott, och är vomfyll för djuren :)

En kompis har nyss köpt en ganska överviktig haflinger, hennes vet sa hon skulle gje 6 kilo hö (hästen skall normal ha 7-8 kilo) och fri tillgong på halm om hon kan. Om inte annat så gje 4-5 kilo halm tilsammans med hö för att hästen inte skall kjänna sig hungrig :)

― J.R.R. Tolkien

steffy
0

men min shettis åt för att hon inte hade något att göra. när vi tag bort halmen (hade gummimata) så började hon att tugga på inredningen. det slutada hon med så fort hon fick gå ute igen. men det var  ju för hennes eget  bästa att ,men det är svårt att berätta så att hon förstår. Glad

Shailina
0

jo tråkäta har vi nog alla gjort nån gong i mellan *fniss* Jo dom äter om dom har tråkigt och där finns nåt att tugga på :) och halm är definitivt nåt att tugga på :D

Nikita gjör samma om hon får halm till bädd :)

― J.R.R. Tolkien

steffy
0

min står på spån. (hon är ett riktigt matvrak).

Shailina
0

Jo nikita med *garv* hon va fruktansvärt fet när jag fick henne ;) Lösdrift och fri tillgong på hösilage i 10 år… ;D

― J.R.R. Tolkien

gejsa
0

Om en häst står inne dygnet runt så tycker jag nog att hästen ska få halm att stå och äta på. Kan ju komma andra saker såsom vävning, äta på trä osv annars.

Om hästen blir tjock av halmen får man minska höet i stället. Det är ju inte mycket mj och smrp i halm. Men en shettis skulle nog kunna leva på det om den bara står inne i några veckor utan att må dåligt av det. Om halmen är fin och har lite gräs i sig som en del halm kan ha.

Det är annars mest bukfyllnad att ge halmen. Men det går snart hästen ner igen när den börjar användas.

steffy
0

8# min shettis fick sin skada 9sep förra året. hon är fortfarande inte helt bra i benet. jag får inte träna henne fast det har gått över ett år. men så länge hon inte lider eller mår dåligt får hon gå i hagen och ha det bra,tills hon blir bra. Glad

AnnaLundin
0

Halm ger i princip inget tillskott på energi och inget alls i proteinväg. Det är däremot utmärkt sysselsättning och ger bra "arbete" för tarmarna.

Det som kan hända om man ger halm är att det blir mer innehåll i tarmsystemet som är under bearbetning. Det kan göra att buken ser större ut MEN detta är inte alls samma sak som att hästen är överviktig eller fet!! Hullet ska man bedöma genom att känna över revben och rygg, där revbenen ska kunna anas under ett lager underhudsfett och ryggraden inte ska sticka upp ovanför ryggmuskulaturen (det senare betyder med största sannolikhet att hästen har proteinbrist och de har då ofta även en väldigt stor buk).