Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1165 ggr
Underlig
0

lös benbit

Idag besiktigas en häst jag haft på försäljning i en månad nu, hittade en lös benbit. Det konstiga är att han va på valla och röntgades för ett år sen, han hade lös benbit då oxå, men de sa inget. Är inte det konstigt?

skogsdimmans
0

Kan hända att det funnits där då, men det kan även uppkomma efter tex att han blivit sparkad el dyl.

Underlig
0

#1 Men bilderna från Valla visades idag oxå, man såg benbiten även på dom bilderna.

gejsa
0

#2# Frågade du inte veterinären när du var där?

Vad är det för häst?

Underlig
0

#3 Nu var vi inte på Valla utan på våran hemmaklinik. Den veterinären visade att den fanns där redan då, och så även idag.

gejsa
0

#4# Var det du som köpte hästen då för 1 år sedan? Jag menar eftersom den röntgades då också.

Dom måste varit så klumpiga att dom missade att säga till om det isf.

Är det ett halvblod? Ålder?

Underlig
0

#5 Nej det är inte min häst, jag har bara haft den på försäljning, den röntgades för att den skulle sälgas då, men dom som ville köpa nu ville ha nya bilder, vilket var en väldans tur!

Ja, 10 år.

gejsa
0

Ok! Men lösa benbitar brukar ju ofta gå att operera. Det kanske beror på var dom sitter iofs. Men det måste ha varit en miss på det andra stället. Helt klart!

Underlig
0

#7 ja han ska opereras nästa vecka, enligt Stig H ska han va igång innom tre vecker (?). Hoppas att köparna inte ångrar sig, jag har nämligen aldrig varit med om mer passande ekipage.

Ägaren kommer att stå för alla kostnader.

Lyrik
1

Min pålle har en lös benbit i kotan vb. Den "hittade" vet på Mälarkliniken när vi var där pga kotledsinflammation vb för 4 år sedan. Han hade en lindrig kotledsartros vb, som orsakade hältan vb. Benbiten kommer antagligen inte ställa till några problem för honom, så de op. inte bort den.

Underlig
0

#9 Veterinären sa att han troligtvis inte hade ont utav den. Men vill köparna ha honom efter operation, så är det självklart att han ska opereras. Han är dessutom oförsäkrad, vill de nya ägarna försäkra honom måste den ju bort.