underhals
vi åkte och tittade till vår fina 4 åring i dag eftersom hon står sedan 1 år tillbaka hos fodervärd, förvandlingen var enorm..
Visserligen var/är hon unghäst men vi kände knappt igen vårt ädla sto som nu mer är eb kraftig ponny , dessutom hade hon utvecklat en enorm underhals…
-Antar att man inte klandra fodervärden utan mer mig själv som inte hade högre krav.
Nu när vi har en köpare till henne så undrde denne såklart hur långtid man musklar om en sådann hals..
-Eftersom jag sällan skådat sådann underhals tidigare så sa jag som det var att jag inte visste.
Som tur r är hon ändå inte hård i handen som kan förväntas med felaktig ridning i form.
-Vill ändå understryka att detta inte är ett inlägg för att smuttskasta fodervärden utan en undran om någon har seriösa erfarenheter av underhalsar av detta slag.(har tyvärr ingen bild)
Jag skulle tro att problemet även är bottnat i överfodring samt för högt protein intag.
-Tråkigt eftersom hon som 2 åring fick tom nerslag pga "smal, underutvecklad" hals..nu skulle jag vilja benämna den som "belgisk blå" dvs hela hon otroligt kraftig men ändå mkt muskler..
Så nu kommer hon självklart ridas rätt och lägga om foderstaten, antagligen kommer det ta sin lilla tid innan hon blir "hon" igen.
Någon som tidigare haft en häst/ponny med felmusklad kropp?
Vänligen/Linda
Är hon värkligen felmusklad pga av fodringen? Isåfall, varför skulle hon sätta så kraftiga muskluer just där? Förstår inte ditt resonemang här…
Skulle tro att det beror pga felaktig ridning och receptet på att muskla om det är korrekt ridning.
Hur länge det tar tills hästen ser anorlunda ut beror på hur fort hon släpper och sätter nya muskler, hur pass mkt hon själv i hagen och ni vid ridning fortsätter använda musklerna i underhalsen osv…
/V

Jag skulle vilja se en bild på hästen gärna en där hon är ung också, jag är alltså intresserad av hur hon såg ut innan också. Det kommer att ta tid det är ett som är säkert men hur lång tid kan nog ingen säga.

Jag tror inte heller att det har med fodring att göra. Felaktig ridning är nog roten till problemet.
Jag har sett en riskoleponny som hade en sån förj.vlig underhals/hjorthals. Kommer nog ta ett bra tag att muskla om kusen.. men bättre sent än aldrig.
#3, det är skillnad på hjorthals och ha en underhals. En underhals är en kraftigt muskluerad underlinje. En hjorthals är en extriör felakighet som man inte kan göra någonting åt.
/V

jaha.. där ser man. Jag trodde det var samma sak..
tova hade ju en otrolig underhals när jag köpte henne. naktdelen med att dom har dessa muskler är att hästen gärna vill tjuvanvända denna muskel istället för att hålla halsen (kroppen) rätt. tova dels tjuvade allt hon kunde i ridningen (fick rida väldigt målmedvetet och aldrig aldrig släppa upp henne till fel hållning, då det direkt blev felanvändning av halsen), tyvärr spelar även andra saker in, tex så stod hon med väldigt högt huvud i tex hage, stall m.m och tränade därmed upp underhalsen ytterligare.
jag hade henne ca 1,5 år, underhalsen krympte en del, och rätt muskler började sakta men säkert växa på rätt sida. men jag måste säga, riktigt perfekt fick jag itne till det på denna tid. (men då vet jag itne mur mycket det påverkade att jag hade en medryttare som knappt red i form, att hon som sagt höll huvudet högt med underhalsen i hage/stall och att hon trots allt hoppades ca 1-2 ggr i veckan och därmed fuskade jag lite på formen..
hoppas det går bra för din lilla iaf..!

Bus hade en enorm underhals när jag tog över henne, då var hon inte ens riden. Men hon har väldigt lätt för att spänna sig. Det man i första hand får tänka på är att få hästen lång o låg o avslappnad. Allt är inte borta men nu börjar hon se fin ut efter 5 år, så räkna med att det tar tid. Vi har visserligen haft andra problem emellan så det har ju oxå haft sina nackdelar m halsen.

Va kul att hälsa på henne! Synd att det inte blev några bilder!
#7, din häst ser även ut att naturligt ha kort överlinje i halsen, blir naturligt lättare för den att spänna ut underhalsen och ta stöd där när den balanserar sig…
Väldigt nätt fint, uttrycksfullt huvud fö, ser riktigt feminin ut :)
/V

Har aldrig haft problem med underhals men jag tror att ridning i låg form är nyckeln till det hela! Och kanske besök av en massör som kan mer och kan ge dig tips … Lycka till! :)
#10, handlar inte så mkt om det är en samlad form eller en lång och låg form, utan det viktiga är att det är korrekt ridning där hästen är avslappnad, lägger bak vikten aningen och sträcker överlinjen genom hela kroppen, bakifrån. :)
/V

Jag ville ha ett inlägg där någon hade haft samma "problem" att få hästen korrekt musklad genom ridning vet jag efter alla dessa år med unghäst:)
-Var inte så skrämd själv, var mestadels köparen som ville sänka priset pga att hon tyckte att hon var exteriört fel..
Om ni går in och kikar på ungponnyn Vicky så ser ni inget av den kraftiga halsen för 1 år sedan, utan den har kommit nu på detta året utlånat hos fodervärden.
Vänligen/Linda
#12, Med bilden som riktgång så tror jag att denna ponny kommer få rätt svårt att muskla om sig korrekt, eftersom den har extriören lite emot sig att ha lätt för en korrekt form och istället har mkt lätt för att ta stöd utav underhalsen. Självklart går det, men det kräver antagligen mer kunskap och korrekthet ifrån ägaren/ryttaren än en häst som mer naturligt har det lätt för sig…
Om den nya hästköparen är osäker på om en felmuskulering av underhalsen är något som går bort eller sitter fast extriört skulle jag tro på att hon inte är kunnig nog att kunna jobba bort den, tyvärr. Är en så pass enkel sak om hästens extriör som ändå är rätt vanlig kunskap.
/V

#13 Vilken bild menar du?
Hon är utställd med bra resultat som 2 åring och formen är inget fel på.
Trotts hennes underhals är hon väldigt lättriden.
Mvh Linda
Kollar på den som heter "Vicky 3år sommaren-05"… Där fuskar hon ju rätt rejält med formen och använder underhalsen ;)
/V

#9 Tack! O visst har hon lite kort hals.
#16 så störsamt kort hals har hon nog inte, den borde duga hyffsat bra för dressyr. Däremot så är ju överlinjen och halssättningen lite sämre om man ska titta på svagheter.
/V

#17 Jo, men för oss så ligger inte tävling så högt så det gör inte så mkt. Kan nog tänkas att det blir lite småtävlingar framöver ev. med andra ryttare. Men viktigast är att vi trivs ihop o inte hur hon ser ut, det är ju inget stort problem. 
#18, tror du missat min poäng, min poäng har inget med utseénde att göra, utan ridbarhet, hur lätt hästen har för sig, vad den extriört klarar av.
/V
Kan kanske bero på att ryttaren haft för brottom och inte låtit hästen gå i lång låg form som de ska göra som unga, outbildade eller otränade. Kan vara svårt att få bort.
Även hästar som har ont någonstans kan gå och spänna sig, sänka ryggen och bilda underhals.

#15 Jätte dum bild att titta på för som sagt så har hon kort hals men vidhåller att hon inte hade underhals som 3 åring när bilden togs.
Som 3 åring (har iof andra bilder där hon går för "ihopkrullad") så vill jag inte ha dem i för ihopspänd form.
På bilden travar hon i lagom takt fram tyvärr så var kortet taget i lite nerförsbacke och huvudet ng högt.
Den underhalsen hon har nu finns det ingen bild på.
Mvh Linda
Pepini hade underhals när jag tog hem hoonm. Två år senare såg han riktigt bra ut, tycker jag i alla fall..
vad vi gjorde med honom vet jag inte riktigt, inget speciellt för att "bota" underhalsen vad jag kan komma på. Jag tror att om man verkligen försöker få bort något så tar det längre tid än om man försöker rida som normalt, eller hur jag ska förklara det. Haha, allt jag säger idag låter helt fel, sorry.
Pepini när jag provred honom..
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus
#24 det var en fin skillnad! vad kul 
#25 - Ja, han blev en helt annan häst när jag hade honom, även i psyket. I början kunde han inte lämna flocken, han slängde sig åt sidorna i gången, tryckte upp mig i väggen, ställde sig på bakbenen, skrapade med hovarna i marken så det blev gropar. Han var riktigt odräglig när han var ensam. Mamma var livrädd för honom. Några månader efter att han kom till oss så stod han jättesnällt i gången, gjorde inte en fluga förnär. Helt underbar. Våran kontakt blev jääääättestark. Hans ägare behandlade honom som ett objekt, skrek och slogs när han inte gjorde som han blev tillsagd, så när hon kom på besök blev han alltid nervös.
den här bilden på oss har nog alla sett redan, men den visar så bra vilken tillit vi hade till varandra.

#19 Jodå, fattade vad du menade. Men om vi inte kommer så långt pga halsen/överlinjen betyder inte så mkt för mig. Fast tror att hon kan komma en bit i dressyren bara hon håller.

har hört av en kompis tränare att om dom en gång fått muskler där är det svårt att rätta till det. beror nog på att man ridit hästen fel :)

min shirley har tyvärr hjorthals, det enda negativa med henne!

#28 Det beror inte alltid på ridningen även spända/ oroliga individer kan få det. Min var inte riden när jag tog henne men visst tar det tid att få bort men med rätt träning går det mesta.

men hur kan man träna en häst så att den för muskler där?! :/

#31# Genom att rida fel.
är de ingen som har en redit tydlig bild på underhals?? men hur vet man om man rider fel då? min kompis har en häst som är ganska grov så men ja vet inte om han har underhals eller bara grov… va kan i så fall göra för att rida "om" honom..?
Gyllan:

Är du tysk Snuttan? Jag menar eftersom du har bara tyska saker att visa.
gud nej! Jag har svårt att bara läsa texterna på hemsidan som de två teckande bilderna kommer ifrån. Jag tittar mer på bilderna än läser texterna eftersom jag måste gissa på vad större delen av texten betyder :P
Men jag ser upp till den tyska ridningen och eftersom jag pratar/rider för både "…." och en annan person & som går efter den tyska skolan så är det väll som så att jag måste gå tillbaka till grunden och tvinga mig egenom saker på tyska om jag vill lära mig någonting, för de flesta saker som jag läser på tyska har jag aldrig hittat på svenska och isfåall har det varit mkt sämre.

Nu gällde denna tråd underhalsen på Lindas häst. Och hur man gör med sådant blev en automatisk följd till detta.
Så åter till ämnet här. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#43 äsch jag tycker detta är ett intressant ämne. Linda har ju fått svar, rida rätt är botemedel (ganska logiskt faktiskt), så jag har inget emot att vi utvecklar själva ämnet underhals.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#44: Jag har heller inget emot att utveckla ämnet. men man kan hålla sig borta från tjaffsandet. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#47#Nej, det tycker jag absolut inte att hon har.

ok:) tänkte bara för när ja tittade på en av bilderna snuttan la in http://www.pferdewissen.ch/bilder/haltung/halsmuskulatur.jpg så på bilden längst till vänseter tyckte jag såg ut att ha normal hals men så hade hon skrivit "och den längst till vänster har även den underhals."

Den till vänster ser väl normal ut? Isf har min häst också underhals troligtvis. *ler*

Jag vet inte men jag tycker inte att din häst har det heller. Trodde att det skulle vara en stor skillnad. Isf har väl var och varannan häst det.

jo hon har ganska tydlig i många lägen, tyvärr!

Det kanske syns mer isf live mot på foton. Eller är jag så jäkla dålig att se sånt. *ler*