Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1097 ggr
Invisible
0

Är fölet sjukt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dexter är idag 23 dagar gammal och har hostat vid ett par tillfällen de senaste 2 dagarna, samt haft diaré. Är detta vanligt bland föl, eller är han sjuk? Han har iaf inte feber. Han är pigg och glad och äter som vanligt.

Cilla89a
0

vad jag vet så får fölen diaree när mamman går in i fölbrunst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Invisible
0

#Jo, jag har tänkt på det, och det skulle kunna stämma. Men hostan kom ungefär samtidigt som diarén, så jag funderar på om det kan hänga ihop på någon sätt, eller om det bara var en tillfällighet ? :/

powderpuff
0

Är du orolig så ring och rådfråga vetrinären. Föl är väldigt känsliga och blir de dåliga så går det fort utför så att säga.

Håller tummarna att h*n blir bra snart.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Invisible
0

Okej, tack för svar. :)

Elshira
0

Det behöver ju nödvändigtvis inte hänga ihop. Diarén beror nog på att stoet är brunstigt. Att den hostar kan ju vara för att den är förkyld (här har det i.af itne varit något jätte bra väder den senaste veckan).

Men vare sig det är en förkylning eller något annat tycker jag du ska prata med veterinär. Även en vanlig förkylning kan göra ett för dåligt i längden.

Men för att stoppa diaren så kan du ge honom lite morots puré (barnmat). Det är det bästa vi har använt som inte är någon for mav medicin osv. Börja med 15-20 ml och ge mer eller mindre beroende på om han blir bättre eller sämre. Enklast är att ta en plastspruta som man kan köpa på apoteket, klipp av pipen och fila ner med t.ex en nagelfil eller liknande så att det itne blir några vassa kanter. Sen är det bara att suga upp det i sprutan och mata fölungen. Dock brukar de oftast inte vilja äta det allt för frivilligt. Om fölet är tillräckligt litet är det enklast att stä gränsle över fölet med fölets rumpa mot en vägg och sedan hålla runt halsen och mata. Annars kan ni vara 2 och försöka hålla i fölet. Har haft någon enstaka som ätit frivilligt men är inte ofta. Gör det så fort som möjligt och kontakta veterinär. Ju snabbare han blir uttorkad destå mer kommer troligen förkylningen drabba honom.

Men som sagt ring veterinär så fort som möjligt!

Hakuna matata!

hestellen
0

Ring veterinär! Kanske varit ute för mycket i regn o ruskväder? Kan lätt bli sjuka då=)

AnnaBrandell
0

Vi hade ett föl ifjol som hostade till och från, det visade sig att stoet inte hade fört över dom antikroppar fölet ska ha även fast den fick råmjölk efter konstens alla regler. Jag tycker du ska ringa och rådfråga en veterinär iaf. Veterinären behöver kanske inte komma ut men man får alltid lite bra tips.

Kan ju berätta att vi fick åka 10 mil med vårat föl till en klinik i umeå så att hon fick blodplastma med antikroppar.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Pia-Lena
0

Hur har det gått för lille Dexter?

Invisible
0

Han är bättre, tack som frågar! Skrattande

Pia-Lena
0

Skönt att höra. Fick du någon klarhet i vad det var?

Invisible
0

Nej. Han var bättre redag dagen efter. Funderar på om diarrén kan ha haft att göra med att han knaprade i sig stoets kraftfoder. Höll undan honom när stoet åt under kvälls- och morgonfodringen, och dagen efter var han bättre. Kan även ha varit ett sammanträffande, vad vet jag. :)

Pia-Lena
0

OK,  huvudsaken är ju att han är bra igen. Lycka till!