Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1829 ggr
dijete
0

Stoppa Bildstölderna

Har du blivit drabbad? Känner du någon som har blivit stulen på sina bilder? Många fotografer,djurägare & uppfödare har blivit stulna på sina bilder.Det är nästan ett problem. Därför har jag nu skapat en namninsamling för att både här och på andra iFokus sidor vill stoppa dom som snor våra bilder.  Det handlar om barn som inte har kameror eller folk som lurar folk på blocket som snor bilder. Alla blir stulna på någon bild någon gång? Men alla anmäler inte eller vad man ska göra. Största orsaken till stölderna är internetsajten som nästan alla känner till, nämligen stallet.se. På stallet.se står det klart och tydligt att man inte får kopiera eller använda någon annans bilder på sajten. Men medlemmarna lyder inte men grundarna och dom som arbetar på s.s gör inget åt det. Dom skickar ut mejl till sina medlemmar om just Upphovsrättlagen. Men dom är oftast yngre och bara kryssar bort mejlet och skiter i det. Men det är inget att bara skita i. Därför gör vi denna namninsamling i ett försök att s.s ska skärpa sig. Så gör en bra sak, Skriv din hemsideadress eller ditt namn och

gör en liten skillnad!

http://www.namninsamling.se/index.php?nid=3322 om länken inte funkar

supernova
0

Jag har fått bilder snodda ett antal gånger, men det som var värst var endå bilden på en islandshäst jag haft ute på annons. Hästen var såld och bilden borttagen från nätet.

Men så ett par veckor senare såg jag bilden ute på annons igen. Tryckte naturligtvis på annonsen då jag ville se varför dom sålde hästen så snbbt igen. Blev något förvånad när jag ser att det är en vilt främmande människa som annonserar ut sin shetlandsponny!!!!! Med min bild på en islandshäst. Ringer upp och frågar va hon håller på med? Då säger hon "Ja, förlåt, jag trodde att det var en shettis. Man kan ju verkligen inte se att det är en islandshäst. Jag har inga bilder på min shettis, därför använde jag din bild. Dom är nämligen väldigt lika varandra"

Nog för att min isis var hårig och ganska knubbig, men inte f xx n såg hon ut som en shettis. Efter ett något ilsket samtal ifrån min sida tog hon bort bilden från annonsen.

jn84
0

Problemet är att barn inte får någon internetuppfostran i skolan. De får inte lära sig vett och etikett när det gäller datoranvändning. De flesta har faktiskt inte en aning om att det är förbjudet att stjäla andras bilder.

#1 Det var ju verkligen udda!! Jag hade blivit skogstokig!

dijete
0

Alla tror det är fritt fram att ta bilder.. :(

RoSa-RoSeN
0

Jag är inte medlem där och har aldrig varit. Bra förvarning ifall jag skulle bli medlem med de kommer nog aldrig hända :)

mariajalrup
0

Jag förstår inte riktigt varför jag skulle bli så upprörd för att någon tar en bild på någon av mina hästar och använder den så länge det inte rör sig om något rent kriminellt. Om jag vore fotograf så hade man väl ngn form av copyright på bilderna och inte så lättåtkomliga för användande.

Tycker det är så knepigt nuförtiden med denna paranoia, vanliga Svenssons som prompt ska ha hemliga telefonnummer etc - det går fasen inte att slå i en vanlig telefonkatalog längre för att alla ska vara så förb-nnat "hemliga"!

Tusen
0

#5 Där håller jag med dig. Skulle någon tycka om en bild som jag har tagit så blir jag mer glad än sur och irriterad. Skulle känna mig oerhört smickrad. Tycket alldeles för många  amatöfotografer gör en sån stor affär av ifall någon lånar ett kort. Det är däremot skillnad om man tar bilder från ett proffs. Det är ju deras jobb.

Fast självklart blir jag glad ifall någon frågar innan de tar och lånar någon av mina bilder. Det är ju roligt att veta var bilderna hamnar.

IdaT
0

#5 och #6 Visst, det kanske man ska gå med på men dom ska för tusan ha respekten att fråga om dom får låna bilden! Inte bara ta den för att det går. Jag tror att det är det dom flesta blir så arga på (inklusive jag själv).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

SHV-Pysen
0

Jag har varit medlem där för länge sen och jag minns all hysteri…

jag gick till travbanan här bredvid och fotade alla hästar. hade närmare 500 bilder så det var perfekt. La ut många bilder som man fick ta om man ville så att ingen skulle börja ta de som jag hade själv till mitt stall, fast det funkade ju inte alltid…

Marrsson
0

Kan man på något sätt kolla upp om ens bilder är med? Går det att söka upp dem på någotvis? *kliar mig i huvudet*

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Bluesky
0

Jag har en fråga: Får man ta kort på någon, någons djur eller hem och sedan visa det på olika internetsidor utan dess medgivande? Jag hoppas inte att man får det, men det är tyvärr många som gör det.

#1 Det var väldigt dåligt gjort av den som satte ut annonsen på shettisen.

Marrsson
0

#10 Jag undrar som du. När jag fotar något så frågar jag ALLTID om jag får visa bild osv på nätet. Men de är nog många som skiter i de. Jag vill inte att någon ska fota min häst och sen lägga ut honom på internet.

// Marielle

Lina
0

#10 Ja det får man sålänge bilderna inte kan kännas kränkande för ägaren.

Bluesky
0

#12 Så om det inte är okej att någon visar bilder, men samtidigt inte är kränkande, så är det okej? :O

Lina
0

som jag har uppfattat de så ja.

Marrsson
0

Jag tappade visst fokus eller nåt här men jag fattar verkligen ingenting av vad #12 & #13 skriver.. hahaha

Så i praktiken får någon gå förbi min hästhage och fota MIN häst och lägga ut honom på nätet utan att fråga mig.

Och så får man lova att fota mig när jag tex stängslar och lägga ut på nätet? Så länge jag inte gör det i bikini? (kränkande)

Eller har jag fattat helt fel??

// Marielle

MangoMelon
0

Nej du har förstått det rätt.

Tyvärr är det så, att bilder man själv tagit äger man och då får man göra vad man vill med den bilden. Så länge människan eller ägaren kan finna det kränkande.

Jag har flera gånger varit med om att jag hittat bilder på mina hästar på bildgallerier (typ som bilddagboken) och när jag frågat hur de fått de bilderna och vem som gett dem lov att lägga ut bilderna på nätet svarar de bara att de är de som tagit bilderna, alltså har de rätt att lägga ut dem på nätet. Skit system tycker jag.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

IdaT
0

#16 Varför är det så dåligt? Om du skapar något så äger du det, oavsett om det gäller ett foto, eller en blomkruka.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Elshira
0

Jag har insett att det nästan är omöjligt att få dem att sluta sno bilder MEN

Den tiden jag var aktiv på S.se (vilket jag inte är numera) så introducerade vi en ny funktion vilket numera faktiskt används ganska så flitigt "Bildbanken" Dvs jag brukade helt enkelt göra så att alla mina "andra hands" sorteringar på mina foton som inte var tillräckligt bra för att sälja eller kanske ha för att visa sin häst lade jag upp där.

Många fortsätter att mestadels använda dessa bilder som jag annars troligen hade raderat och de blev glada för dem! De flrsta lite mindre stall hade något djur med bilder från "bildbanken". 

Det handlar alltså om att ge dem ett alternativ (då jag i.af inte i första hand känner för att skicka en räkning till små 12 - åriga tjejer). Mina bilder som jag annars tänkte slänga kom då istället till nytta och förhindrar att åtminstonde några tog de bilderna iställlet för att bara leta upp någon bild från Google.

Hakuna matata!

Rexona
0

Jag tycker det är ett ofog att springa runt och fota andras hästar.
Samt att även bli fotad på småtävlingar och sen bli utlagd på nätet.
Vill man bli fotad tar man väl själv med sig en vän som kan fota.
Och för min del skulle det vara ointressant att ha foton på såna jag inte känner. Sen naturligtvis om det handlar om stora sammanhang
så självklart att man får räkna med journalister och papparazzi mm.

IdaT
0

#19 Men för dom flesta som åker runt och fotar okända är det inte själva människan och hästen som är intressanta, utan själva fotot. Fotografering är ett intresse, precis som fotboll och ridning.
Fotot är bara ett resultat av intresset, precis som en rosett efter en tävling.

Rexona
0

#20 Jo kanske fotografen ser det så, men det är ju inte säkert den som blir fotad uppskattar det. Nä jag tycker att man frågar vederbörande först om det är ok.

Håller med om att fotografering är ett intresse, tycker om det själv.

IdaT
0

#21 Jag skulle säga att som fotograf är det helt omöjligt att gå fram till varje ekipage och fråga om lov att fota dom. Men jag har full respekt för att man inte vill få sina hästar fotade i hagen.
Det bästa tror jag är att fråga fotografen snällt om h*n kan strunta i att fotografera dig, då du känner att det är obehagligt, tror inte det är många som skulle ignorera din önskan i det fallet.

Rexona
0

#22 Jag har skrivit att jag tycker det är ett ofog
och inte som du skriver att jag skulle tycka det vara obehagligt.
Jag har inte det minsta ont av det för egen del,
har varit med så många år nu.
Men har flera tonåringar i min närhet som skulle vilja tävlingsdebutera i lugn och ro utan att bli uthängda i diverse forum,
under pinsamma bilder mm. Jag diskuterar småtävlingar och där brukar inte finnas någon speciell fotograf att säga till, utan jag menar snarare alla amatörer som leker fotograf och drar fram kameran precis när det passar dem.

IdaT
0

#23 Det är helt enkelt respektlöst, men det borde ändå inte svartmåla alla hobbyfotografer, för vi är sådana som kan visa respekt också.

Alex
0

Jag förstår inte att folk tycker det är dåligt… Skulle man vara tvungen att fråga alla om lov, djurägare, husägare, personer på bilden… Då skulle man i stort sett inte kunna fotografera något annat än naturen, växter och vilda djur. Ja, och då är det ju bara hoppas att man kan hitta skogsägaren och fråga den om lov…

Tänk er själva när ni är utomlands på semester eller vad som helst. Tar inte ni bilder då, vill ni inte ha med er minnesbilder hem? Det tror jag de flesta vill, och då kan ni ju fundera på hur lätt det är att ta bilder på en turistort eller i en storstad utan att det kommer andra människor med på bilden…

Så länge man inte hänger ut någon, med namn och så, så är det fritt fram. För att skriva ut namn behöver man tillåtelse.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Jag tycker peronligen att det är helt ok att man blir fotad på tävlingar mm. Vill man så kan man ju fråga den som fotar en om man kan få se och ev. godkänna bilderna innan de läggs upp, men jag menar seriösa fotografer som ev säljer foton lägger ju inte upp några"skitbilder". De som är "oseriösa" och mest har för eget bruk eller som "söt bild" på sin hemsida eller något i den stilen blir det ju i.af ingen publicering på.

Det enda som jag måste säga att jag inte ogillar, men ändå retar mig lite på är när folk kommer med sina system kameror och går in på våran avfart och fotar hästarna som står där.

Tycker att om dom så gärna vill fota mina hästar så kan dom väll i.af komma in och fråga om det (så borstar jag dem gärna för att släppa ut dem i hagen igen och hjälpa till att få en bra bild eller ställa upp dem). På utställning/tävling så har man ju sina hästar putsade, men när de går hemma dränkta i lera och de ska publiceras… Det tycker jag är mindre kul.

Hakuna matata!

dijete
0

Fotosidan har en artikel om vad man får fota!