Foder eller sälja, hjälp
Min vän har en b-ponny till sin dotter och nu har flickan vuxit ur sin ponny. Familjen ska nu köpa en större ponny, men de kan inte ha två och måste alltså finna en bra lösning till deras b-ponny. Deras alternativ är att sälja eller låna ut på foder. Att låna ut på foder tycker både jag och min vän är litet fel med tanke på att dom inte kommer att kunna ta tillbaka ponnyn, men också för skaderisken och så vidare. Fördelen är att dom fortfarande har ansvaret och kan se till att ponnyn mår bra. Om de säljer kan de inget göra om de upptäcker att ponnyn inte mår bra eller behandlas väl längre, men även här finns en fördel, de slipper oroa sig för att det inte ska fungera med fodervärden och de slipper att hålla en plats till ponnyn i fall den skulle behöva komma hem igen.
Har någon här varit i deras situation? Hur gjorde ni?
Skriv gärna hur ni ser på denna situation och hjälp oss att väga för- och nackdelar.
Ett annat förslag är ju att sälja ponnyn, men att låta den nya ägaren ta den på foder ett par månader först! Då har ju ägaren "kvar" ponnyn och kan avluta köpet om hon märker att ponnyn inte får det bra, men om allt blir bra så kommer sedan ett säljande! =)

Jag hade sålt, dels för skulle det bli problem är det inte deras ansvar, det kan ju vara jobbigt om man står med en ny häst och så av nån anledning kanske det blir strul med fodervärden.
Och eftersom dem ändå inte kommer kunna använda ponnyn i framtiden.
Jag stod i samma situation för ganska månag år sedan när vi stod på ridskolan. Jag hade vuxit ur Japp och ville/behövde en större häst. Enligt pappa fanns det bara inte på kartan att äga 2 hästar, det var illa nog med en tyckte han ;)
Så vi bestämde oss för att låna ut Japp på livsttids foder, men efter många tårar, gav pappa upp. Och vips så bodde vi på gård med 4 hästar ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Om någon är nyfiken så har familjen nu kommit fram till en lösning som är vettig för alla. Ponnyn kommer att överlåtas till föregående ägare, de har haft bra kontakt och ponnyn kommer att få det bra där igen, fördelen är att ponnyn inte behöver flytta till något främmande ställe.
Åh vad kul