Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1084 ggr
Fiona
0

Upplägg av kondtions bygge?

Äntligen har jag hittat en sadel som passar herrn och ska nu börja sätta igång honom. Jag behöver hjälp med hur jag ska gå till väga. Han har ju stått i cirka två månader och innan dess så var han i ganska bra kondis, dock ganska omsuklad. Så hur skulle ni lagt upp uppbyggandet av konditionen?

Han är en 14 årig arabvalack som ännu är ganska omusklad över ryggen.

Tack på förhand! MVH

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

jen
0

markövningar tex ut och gå i skogen över stock och sten.

longera slalom mellan koner i skritt,  cavalettibommar mm

allt i skritt i två veckor och öka succesivt med lite jogg eller trav småstunder

efter några veckor så kan man göra samma igen fast uppsutten.

skritten är den mest effektiva gångarten när det gäller mskeluppbyggandet. (och skonsammast förståss)

Linnea
0

intervallträning är det bästa om man ska få bättre konditon. det går i stora drag till så här(man får ändra lite efter individen): värm upp med skritt 10 min. lugn galopp ½-1 min, skritt ½-1 min (detta är ett intervall). efter galoppen ska hästen skritta tills den andas lugnt igen(ta tiden). det bästa är om du tar pulsen. när man ökar på svårighetsgraden ökar man i första hand antalet intervaller till 3-5. sen ökar man intensiteten, alltså längden på galoppen. tänk på att det ska vara arbetsgalopp, inte snabbare. gör du i ridhus kan du enklast ränka varven du rider. om du rider lagomo fort och lagom länge så brukar det ta lika många varv i skritt för att varva ner som du galopperade. (tex om du galopperar två varv så behöver hästen två varv för att varva ner. skritten kan sen kortas ju bättre kondis han får så du bara behöver typ hälften så mycket skritt som galopp.)

Skynda långsamt så går det fortare.

Fiona
0

Tack för tipsen! Om jag nu börjar som #1 säger och sen börjar med intervall när jag har gjort det uppsuttet så kan det vara ett bra upplägg då eller? :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

WhoCares-01
0

hade börjad med att skritta och trava i paddock och efter ett tag börjat me lite galopp och makarbete. ett till bra sätt att bygga kondition är juatt klättra =) bygger muskler oxo och är bra träning för alla hästar =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Fiona
0

Steg ett blir nu att skritta honom uppsuttet i två veckor ute på vägar & i skogen :)

Jenny

AusaBausa
0

min häst har stått så gott som 2 månader nu o innan dess gick han sporadiskt..men ska nu få igångflåset på honom OCH mig! Vi kommer att börja med att skritta ut lite var eller varannan dag nu..sen öka succesivt.

Linnea
0

#4 klättring bygger mest muskler, då behövs konditionen först för att man ska kunna bygga upp musklerna på snabbast vis.

Skynda långsamt så går det fortare.