Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 648 ggr
gejsa
0

Gobban dålig!

Usch vad tråkigt. Gobban gick så konstigt i går kväll när vi släppte in honom. Han gick som om hans fot sov. Han ställde den utåt och liksom rörde på den.  Sedan märkte vi att han inte ville stödja riktigt på den. Jag kollade men såg inget. Tänkte att vi får se i morgon. Han kan ju ha sträckt sig lite. Så att han var öm i hoven vid leden. Men det var ingen värme där.

På morgonen så var det lite bättre men gick ändå dåligt inte helt rent. Vi ställde honom på ridbanan. Det är ju inte lera där som i hagen. Sedan såg jag att det var ett litet sår vid kronranden. Troligvis har han ställt sig där eller någon av unghästarna som gjort det.

Så jag fick göra rent det med jodopax och la dit en sorts penicillinsalva och förband. Nu får han stå i rundeln eftersom det inte är lera där. En rundel som vi har som sjukhage och longervolt.

Jag ringde och frågade min veterinär vad jag mer kunde göra. Har ju hemma Finadyne. Men han tyckte att vi skulle vänta och se. Han var inne på att det kunde ha varit en hovböld som spruckit. Men borde man inte ha märkt det isf? Han är ju så himla ömfotad annars.

Nåja, senare på dagen upptäckte vi att pumpen som pumpar upp vatten i stallet var död. Så vi fick dra en jättelång slang från vårt hus och göra iordning hinkar för natten och fylla på alla hinkar i hagen åt dom. Som tur är kommer gubben hem snart från jobbet från att ha varit borta i 4 nätter. Så får han ta tag i vattenproblemet i morgon.

Allt problem kommer på en gång känns det som. LedsenIofs är dom inte så stora. Det hade ju kunnat vara värre eg.

mazze
0

Usch då, hur är det med Gobban nu?

PimTheGreat
0

tråkigt när de blir dåliga? Undrar som #1…-hur är det med Gobban nu?

lisette
0

attans gejsa… en olycka kommer sällan ensam. hoppas på att han blivit bättre nu..

Faxlin
0

Stackare. Jag håller tummarna för att allt blir bra.
kramis

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

fy vad tråkigt. hoppas allt går bra. För det är verkligen inte kul med sjuka hästar.

saker som går sönder kan man ju ersätta iallafall

bubbelbubbel
0

suck. tråkigt för dig, jobbigt för honom, hoppas verkligen han blir bättre !

gejsa
0

Tack ska ni ha. Jag vet att det är första gången jag beklagar mig. Brukar som tur är inte ha dåliga hästar.

Vi får se hur han är i morgon. Men han gick lite bärttre i kväll när vi tog in honom iaf. Först tänkte jag att han hade fläkt sig i hagen och fått ont i höften eller så. Att jag skulle vara tvungen att avliva honom. Sådana tankar kommer så fort han blir dålig eftersom han oftast inte är sjuk. Sedan är det ju ålder också som gör att man tänker så.

Fantasy
0

Tråkigt Gejsa! Hoppas det är bättre imorgon…. Det är inte roligt när de där tankarna börjar vandra, och som sagt hoppas på att han är bättre imorgon

Lyrik
0

Är Gobban bättre nu?

De där tankarna har jag ofta eftersom jag oxå har en gammelman. Men han var pigg och glad igår, och hungrig!

bebbe
0

hur är det i dag med din lille häst, bara bra hoppas jag.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

PimTheGreat
0

undrar med hur det är med Gobban idag…

gejsa
0

Tack för era funderingar om min lilla gubbe. Jo, då han är bättre. Går iaf bättre. Men får stå ensam i sin lilla rundpadock pga leran i hagen. Är ju rädd för lymgangit. Men när jag lägger i penicillinasalvan så får jag in den en bit i hålet.