Vad ska jag ge för foder?
Jag undrar vad ni tycker jag ska ge för foder till min häst? Hon är 21 år,
har haft fång för nått år sedan, men hon går mycket och tävlas då och då. Hon skulle behöva få lite foder så att hon får i sig lite energi:)
Du bör undvika stärkelserika foderslag (=såna som innehåller spannmål)
Jag gillar Kvarnbyfoders produkter och hade i ditt fall valt att kombinera lusernpellets och Derby (ett havrefritt energifoder)

Om man behöver få upp energihalten, vilket kan behövas vid stor giva lucern, så kan man ge olja tillsatt i fodret. Jag känner inte till Derby som Anna nämner och vet alltså inte om det räcker som energikälla ( lusern är bara proteiner) men o m det inte räcker, så använd olja, vanlig matolja av god kvalitet.
#2 - lusern är mycket proteiner, men inte bara proteiner…
Derby är, som sagt, ett energifoder. Men viss, man kan komplettera med olja också om det behövs.

#3 Inte bara men mängden energi i det är försumbar i förhållande till proteinhalten. MIn fjord/arabvalack blev 40 år, de sista åren kunde han inte tugga hö, tänderna kvar men slitna. Räddningen då blev lusernpellets, det gav mättnad och fibrer. Pelletsen kompletterades med betfor. Ganska snart visade det sig att energimängden var för låg, han tappade i hull. Att öka betforransonen hade inte varit tillrådligt, det hade blivit enorma mängder betfor för att balansera proteinet i lusernen. Lusläsning av Christina Plancks fodertabeller visade på det enda som kunde höja energimängden utan att tillföra ytterligare protein, nämligen matolja. Det fungerade utmärkt. 2006 blev jag tvungen att avliva honom efter att några "djurvänner" hade hällt ut kassevis med kakor, kex och äpplen i hans hage. Allt detta "godis" resulterade i en mycket kraftig fångreaktion dagen därpå. Vet som utförde avlivningen sade att han aldrig sett en så gammal häst i så bra hull, något jag tackar matoljan för.

Glömde tillägga en viktig sak; beräkna foderstat, finns bra tabeller där du ser vad förhållandet mellan protein/energi ska vara.