Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2069 ggr
elin
0

Inkar.

Frågar åt en vän, har ingen erfarenhet själv.

Bästa sättet att få bort inkar?

MVH/ Elin

/Elin

Maja
0

Kan detta vara till någon hjälp? Glad

mariajalrup
0

Min häst har fått en ink på nosen, precis där nosgrimman ska sitta, bakom mungipan:( Har varit inne på klinik och fått rådet att avvakta ngt med operation för att se om den växer ytterligare. Under tiden fick jag faktiskt ett "husmorstips" om att krita inken med vanlig skolkrita dagligen eftersom det tydligen kan göra att inken spricker och faller av helt.

Har kritat nu i två månader och idag sprack den faktiskt upp och föll av delvis. Ingen trevlig syn dock, det blödde rejält och såg rätt läbbigt ut. Tvättade med sårtvätt, baddade med svag Virkonlösning och strök på AloeVera gel. Några timmar efter det såg det betydligt bättre ut och hade slutat blöda. Ska ändå beställa ny tid för koll och rådgivning på kliniken, är lite orolig.

Det finns ett preparat som heter Xterra eller liknande och som ska vara effektivt men man avrådde mig från den på kliniken faktiskt. De menade på att det var en ganska aggressiv from av behandling och kunde bli rätt otäcka o smärtsamma sår. De rek operation istället.

Molla
0

Sitter den inte ivägen är det väl bara att låta den vara.

mariajalrup
0

Det rådet har jag också fått - sitter inken inte i vägen så lider hästen inte av den och det bästa är att låta den vara.

I vårt fall så sitter den så dumt till att den snart kommer att sitta i vägen för bettring och redan nu sitter den dumt till för nosgrimmans nedre rem. Inte mycket att välja på då mer än att bekämpa eländet.Rynkar på näsan

lisette
0

det går ju att operera bort den, men risken är att den återkommer.