Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3590 ggr
jn84
0

Sår - hur hade ni gjort?

Misstänker att Dandelion gick omkull i hagen när han blev lämnad ensam. Fick ett 10-15 cm långt sår längs underbenet. Inte särskilt djupt.

Första dagen gjorde jag rent det med klorhexidin, la på kompresser och lindade fast med flex-linda. Helst hade jag velat låta det vara öppet eftersom det var så rent och ytligt (blödde inte direkt, var mer som ett brännsår), men eftersom det är flugsäsong så lindade jag in det.

I förrgår hade medryttare honom och då var han lite svullen kring såret, men haltar inte. Ny omläggning på samma sätt.

Igår kväll när jag var ute såg hela underbenet ut som en falukorv och han hade grymt ont i såret. Försökte lyfta undan benet bara man tittade på det… Men han haltar fortfarande inte och har ingen feber. Såret ser fortfarande ytligt ut, är lite vitgeggigt och rosa, inte infektionsrött.

Stod som en idiot i stallet igår och visste inte alls vad jag skulle göra. Dessutom regnade det så omläggningen blir ju dyngsur. Känns inte särskilt bra ut infektions-synpunkt heller..

Hur hade ni lagt om? Eller inte lagt om? Eller ringt vet?

Zahara
0

min tanta har gjort som din massor av gånger.

Min vet tippsade mig om vad jag skulle göra. Fixa alsollösning (finns på apoteket) ta en kompress, ska täcka såret. dränk in kompressen med allsol,DRÄNK det ska rina om den och det gör inget om du "kladdar" lägg kompressen över såret och linda på den med självhäftande linda. Ha på lindan med kompressen en dag sen kan du ta av och se hur det ser ut och ev göra om det en till två dagar till.

Allsolen drar ut "skitet" och infektionen som finns i såret och är inte farligt på något sätt alls! Så även om det inte skulle hjälpa så skadar det inte. när såret ser rent ut och inte är varigt så kan du  lufta det, det är bäst, ta flugspray på det i stället för att lägga om det, luft är bäst för sår, jag kör lilla sår spray på min dam. '

Håll dock lite koll på kusen din så han inte får benhinneinflamation/lymfangit, det måste behandlas av veterinär.

Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

jn84
0

#1 Lägger om precis som du, men använder klorhexidin istället eftersom det inte svider lika mycket som alsollösning. Men det kanske inte fungerar lika bra?

tantnett
0

Jag brukar pensla på riktig tjära på ytliga sår under sommartid då flugorna är ett gissel.

Tjäran både torkar ut såren samt håller flugorna borta.

Det är tjäran man köper på apoteket.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cilla89a
0

Vad går hästen i för hage? Är det gräs, så hade jag inte lagt om, är det grushage hade jag lagt om.. Inte särskilt trevligt att få in grus i såret och speciellt inte sen när du ska göra rent..

Sålänge såret ser rent och bra ut, så hade jag inte ringt vet..
Du får helt enkelt hålla koll, de första dagarna brukar ju vara värst med svullnad och ömhet.. Det lägger sig snart..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zaphix
0

Eftersom hästen är så svullen och öm hade jag ringt vet. Antagligen kan man göra något åt det själv, men jag är så orolig av mig och vill vara på säkra sidan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zahara
0

nej klorohexidin och alsol fungerar inte likadant, allsolen drar ut det smuttsiga ur såret om det skulle vara infekterat. De brukar inte svida mycket bara precis när man lägger på kompressen.. Hexisinet är mer för rengöring och håller bara såret fuktigt när du lägger om det. är såret"fint" rosa och inte varigt eller rött hade jag lagt om det torrt om du nu vill ha det omlagt annars hade jag haft det luftat och tvättat det 2gg om dagen i stället. Läker mycket bättre när det får lufta…

Håll oss uppdaterade! Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

swedensess
0

säger som #4 och om han går i gräs hage och du är rädd för flugor lägg på lite jodapax elr vad det heter =)

WinterPrince
0

Om det bara var ytligt hade jag haft på Aloe Vera första dagen och låtit det vara öppet. Flugorna verkar inte gilla Aloe Veran.

Pia-Lena
0

Det vitgeggiga du nämner, kan inte det vara var? När sår blir variga brukar jag använda 3% väteperoxid ( finns på apotek) och spraya på såret, frikostigt. Såret börjar då skumma, när det skummat klart har du ett rent, fint sår med rena sårytor som nu har fått bättre förutsättningar att läka ihop snyggt. Djuret(får, häst och get har jag använt det till) brukar reagera minimalt på behandlingen då den inte innebär något "rotande" i såret och alltså är relativt smärtfri. Ett rent varfritt=luktfritt sår attraherar inte flugor lika mycket som ett varigt. Ska kanske tillägga att jag använder väteperoxid på mig själv vid behov, det är inte särskilt plågsamt.

Lorita
0

ett litet sår hade jag gjort rent torkat och sen haft på sårplast.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

så här gör jag:

lactacyd, skölja med koksaltlösning och sedan tjära RUNT såret för att slippa flugorna.

blir det svallkött eller om såret verkar läka utefrån och in (ska ju läka innefrån) hade jag använt en svamp att rugga upp såret med.

jn84
0

Hmm.. det här var knepigt. Många bud :)

Just nu går han utan nånting på. Känns rätt meningslöst att lägga om när det bara vräker ner från himlen… Inga flugor som sätter sig iallafall hoppas jag :)

Fortfarande ingen feber, men jätteont i såret och tillåter inte att man petar.

Känns inte rätt att spraya eller gegga över nåt eftersom det är rätt varigt och ändå litet öppet. Fast det blöder inte.

Kan ta kort ikväll när jag ska upp och kolla igen.

Pia-Lena
0

#12 sprayar du över väteperoxid försvinner varet utan att du behöver peta, såret blir rent och fint och kan läka bra. Varet måste bort, förutom att det förorenar såret drar det flugor.

bebbe
0

efter att du rengjort såret ska du smörja med trätjära runtom såret och låta det vara öppet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Repoort
0

helosan brukar fungera till det mesta,

sus-sharon
0

är det ömt/smärtande och svullet som du beskriver skulle jag nog iallafall kontakta veterinär för att få rådfråga. behöver kanske inte ta ut veterinär, men ett telefonsamtal är ju inte så farligt dyrt och kan många gånger leda till en snabbare behandling och läkning än när man experimenterar själv och hoppas på det bästa.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Peppe
0

haha är det några alls här som gör på samma sätt? XD

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jn84
0

Idag gick han utan linda i hagen och nu när han gick in var han knappt svullen alls :)

Men la på torra kompresser och linda över natten eftersom han står på torv.

Lyckades tvätta bort en massa död hud så nu är rosa och fint och inte särskilt varigt. Gör fortfarande väldigt ont på honom när man petar, men jag känner mig inte lika orolig längre när det ser så fint ut :)

#17 Jag undrar detsamma ;)

lisette
0

#12 det kommer flugor trots regn. =)