Vi red utan allt ^^
Tja, jag och Ellen red på våra isisar i hagen. Utan sadel, träns, hjälm eller nånting, så där satt vi. I mjukisbyxor och tennisskor och töltade omkring ^^
Ellen på bilden ;)
liebe kann manchmal sehr weh tun
mysigt ^^
duktiga hästar ni har =)
#1 Ja verkligen :D:D Vet ;);)
UTAN HJÄLM!!!!! ajabaja!! :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

med mjukisbyxor och tennisskor
fusk 

Duktiga ni är :D fast hjälmen rekomenderar jag ändå XD
Inte för att hästarna möjligtvis gör något men man kan ju tappa balansen.
Roligt utan allt, utom hjälmen! Har man något att skydda så använd hjälm!
Annars sjukt roligt att rida naturellt så att säga :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#4 Det kan du skriva upp ;)
#5 Inte jag! :D Även fast jag hoppade av och på i farten många gånger men men ^^
#6 Tjaa, det säger väl alla ^^ Ja, verkligen ;)

Kul! Men, inte för att vara glädje dödare, jag lärde och anser att dom som inte rider med hjälm har inget att vara rädd om. Du kan aldrig vara säker att du sitter kvar eller att du inte landar på en sten eller får en hov i huvet.
du borde verkligen rida med hjälm. har ramlat av många hästar. även sånna man tror att man alltid ska sitta kvar på. har varit så glad varje gång att jag har haft hjälm. har även varit nära ögat att en häst råka trampa på huvudet, men han undan.
SÅ, ANVÄND HJÄLM!

#7 um,,,jag vet inte om jag ska komentera det svaret
alla kan tappa balansen och håller man på att hoppa av och på i farten är det väl ännu en anledning till att ha hjälm…
Vad skönt att ni kan rida hästarna utan någon som helst utrustning, det tycker jag är bra att kunna. :) Däremot tycker jag att det är mycket dumt att rida utan hjälm hur duktig man än är.

Jag vet inte om jag kan tycka att det var en så bra idé.. Om hästen blir rädd och sticker och ni flyger av blir det inte roligt, jag talar av egen erfarenhet och jag hade en oerhörd tur att jag inte fick mer än en hjärnskakning..
Det spelar ingen roll hur bra balans man tycker att man har eller hur pass bra hästen lyssnar, hjälm är något man alltid ska ha.
Vet dessutom en tjej som inte hade fullt sån tur som jag hade, hon gjorde sig illa ordentligt och kommer aldrig bli helt okey igen.
Då är frågan om det är värt att aldrig mera kunna rida mot att rida utan hjälm en gång?
tycker att den här tråden får en väldigt trisst underton! alla inlägg tjatar om hjälm och visst kan jag hålla med om att man bör använda det men skälet TS hade med sin tråd var ju att berätta om sin härliga stund. Hon vet säkert att man ska använda hjälm redan från innan :P
#13 Ja, förhoppningsvis vet TS det, men det finns så många unga hästintresserade på sådana här forum att jag tycker att det är viktigt att lyfta fram det och föregå med bra exempel. Jag gissar att de andra som har skrivit liknande i tråden har ungefär samma tanke.
Jag måste tyvärr erkänna att ibland hände det att även jag har ridit utan hjälm när jag plockat in hästar nere från "betet" (de får komma in om nätterna). Dock är det inget jag brukar göra så ofta.
Men däremot har jag kunnat rida mitt gammla dressyr/hopp sto (med hjälm och väst) utan något som helst (vare sig grimma eller annat) i både skritt, trav och galopp, halt, volter och hoppa lite lägre hinder. Dä känner man verkligen att man är ett med hästen =)
Hakuna matata!
Jag tycker också att det är lite tråkig ton i denna tråden. Men jag förstår fullt och fast varför folk skriver dom inlägg man gör, även om jag själv inte är en jätteanhängare av hjälm-kravet som många uttrycker. Därremot tycker jag att man på ett sådant här forum där det finns folk i alla åldrar, med olika kunskap/erfarenheter och där vi inte vet vilka alla andra är så lägger man inte ut bilder på när man rider utan hjälm, jag tycker det är viktigt att man föregår med gott exempel inför yngre begåvningar.
Ska jag vara ärlig trodde jag det var otillåtet att lägga ut bilder på ryttare utan hjälm här på forumet?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#16 Jag tycker det är självklart att man ska ha hjälm, ngt jag fått inbankat i huvet sen tre års ålder. Sen är det ju upp till var och en om man vill bli grönsak lr inte. "Tråkig underton" borde räknas med.

#13 att jag hade trist underton i mitt andra inlägg var just pga svaret från ts.
Skrev bara att hjälm kan vara bra man kan ju tappa balansen. När man får svaret:
"Inte jag! :D Även fast jag hoppade av och på i farten många gånger men men ^^"
känns rätt oansvarigt. Alla kan ju tappabalansen och som sagt yngre ryttare läser säkert här med och att säga att man inte kan tappa balansen känns inte som bra föredömme.
Så det var därför jag låter,,,butter? sorry…
Jag har det också rätt inbankat i skallen. Har som sagt suttit upp ett fåtal gånger på hästen utan hjälm (vid in/ut tagning, men skulle aldrig få för mig vare sig i hage eller någon annan stans att verkligen rida utan hjälm. När jag rider så rider jag med hjälm och väst, den enda gången jag rider utan väst är om jag rider lite mer avancerad dressyr i padocken då brukar västen ha en tendens att vara lite ivägen när jag rider på B-ponny, i övrigt har jag den alltid på=)
Hakuna matata!
#19 Det tycker jag låter toppen!! Att alltid ha både hjälm och väst. Förstår faktiskt inte varför alla tjatar om hjälm men nästan ingen om väst. Jag tycker det är lika självklart med väst som med hjälm. Det är minst lika stor risk att skada ryggen vid ett fall och det kan gå riktigt illa, kan lätt bli men för livet.
#17 Vad jag menade med att jag inte är anhängare av "hjälm-kravet" var att jag tycker man har hjälm, punkt, åtminstone till man är vuxen och bestämmer själv. När man är vuxen och har livserfarenhet är man klok nog att bestämma själv om man vill krossa skallen eller inte. Men därefter lägger jag mig inte i hurivida folk tar på sig hjälm eller inte, vuxna får skylla sig själva.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#16, det var det till en början, men efter en massa massa bråk så avskaffades vi den regeln.
# 20 Ja jag har alltid väst när jag rider, det är dock väldigt svårt att hitta en bra väst. Jag har 2 st, en som är i storlek till mig (vid uteritter och vid dressyr med större ponnyer/hästar) och en som egentligen är någon storlek för liten men den kan jag ha när jag rider i dressyr med små ponnyer. Den lite större tar emot sadeln på de små ponnyerna och därför får jag använda den där.
Jag har en som är en hel platta och en som är flera små plattor.
De västar som har delade plattor tycker jag är de som sitter absolut bäst och är de väl anpassade storleksmässigt så störs man inte av det i ridningen och du kan ha precis lika bra hållning i.af.
De västar som har hela plattor tycker jag oftast är så gott som skräp. Antingen åker de upp hela tiden, brösten blir platta (på oss tjejer) och man är ganska så orörlig i dem. Men jag har ändå haft turen att hitta en begagnad som var tillräckligt mjuk.
Ska men köpa väst så ta god tid på dig att prova dem, rid ett par gånger med dem för att verkligen känna om de sitter bra. Sträck på dig och börj på dig. Du ska ändå känna dig rörlig i din väst och den ska alltid åka tillbaka till ursprungsläget. För att få en bra väst kn det gå upp eller lite över tusenlappen… Men en väst håller i många år och det är en bra livförsökring!
Hakuna matata!
#22 apropå väst, det har kommit en väst med hela plattor som är hur smidig som helst. den formar sig verkligen efter kroppen. den är mjuk och följsam. har en sådan själv och jag tycker den är bättre än västar med delade små rutor. den är verkligen superskön
älskar min väst =D en riderscompany som sja fick i julklapp av mormor för två år sedan. helt perfekt e den. godkänd säkerhetsväst som håller länge. dragkedja fram och snörning i sidorna. bra formad efter kroppen å kostar ca. 1500 kr =) ja e helnöjd me den. räddade min rygg snart ett år sedan då ja åkte av på en hoppträning. hade ja inte haft väst hade ja kanske skadat mig värre än ja gjorde. nu sitter ja här me bara ett snett bäcken istället för en sne ryggrad =D
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag tycker ang. detta med hjälm att det är upp till var och en att rida med eller utan. Själv rider jag alltid med hjälm! Har bara hoppat upp utan nån gång för att bli fotad.
Men jag anser att de som rider utan nog är medvetna om den risk de utsätter sig för, och det är upp till var och en om man vill rida utan eller inte. Då behöver kanske inte 20 personer hoppa på den hjälmlösa personen. :P

#25Jag tycker lite som du MEN det är inte upp till var och en när personen är under 18 år!
Därför tycker jag att det är bra med den gamla hjälmregeln.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

ang. otrevlig underton /stämning.. Jag förstår inte hur ni kan se detta som en bagatell. Det är inte kul om/när det händer något. Jag kan inte heller förstå hur man tänker när man rider utan hjälm.. Vill man inte kunna rida mer eller? Om man ramlar av och slår i huvudet finns en risk att man aldrig mer kommer kunna ridan igen, är det verkligen värt att ta den chansningen? Förmig är en sådan här sak oförsvarbart. Det finns INGET argument som väger upp faktumet att man rider utan hjälm!