Hästvakt till grannen
Den 22 och 23 juni ska ja vara hästvakt åt grannens hästar…,
Hon sa att ja skulle kolla så att dom hade vatten, att ingen va skadad/mådde dåligt o.s.v. men ja har aldrig vart hästvakt förut och ja är inte värst förtjust i araben….
Min kompis har lovat att hjälpa mig men ja funderar på vad som kan va bra att ha i bakhuvet! Zandra sa att vi skulle höras och bestämma mer exakt vad som ska göras lite närmare men om nån har vart hästvakt förut säg hur/vad ni gjorde då
Dom ska inte ridas elr nåt sånt utan bara daglig skötsel, dom går på bete så inget in och utsläpp skulle ja tro!
Jag har vart kovakt, hundvakt, kattvakt o.s.v. men aldrig hästvakt haha…
Jag var hästvakt åt 5 helt okänd ponnier en vecka förra sommaren, var jätteoligt :)
Givetvis berättar ägaren exakt vad du ska göra, men bra saker att tänka på är att kolla så att det finns rent och fräscht vatten, visitera hästarna minst en gång om dagen så att ingen har sår eller skador. Kolla genom hagen så att staketet är helt kan vara bra.
Kolla upp med ägaren vad som gäller om det händer något, så att du vet exakt vad du ska göra!
Lycka till!
Tänk på att vara bestämd och tänk inte så mycket på att du inte känner dom, de känner ju väldigt mycket. Var inte osäker.
fast om någon främmande går in och är bestämd, så kan hästen känna sig hotad.
bättre att vara avslappnad men vaksam
Jag och min syster var hästvakt åt tre gigantiska halvblod (varav en trodde han var unghingst) och en islandshäst i höstas. Otroligt slitsamt men minst lika kul! Verkligen lärorikt och "nyttigt" :)
Vi mockade ur de fyra boxarna, fodrade frukost, lunch och middag, sopade stallgången, bytte vatten i hage och i boxarna, red islandshästen, ryktade alla hästarna, tog in vid 22 och släppte ut vid 8 - varje dag.
Bara tänk på att vara avslappnad, inte för bestämd som #3 säger, men inte för osäker heller.
Visistera dem dagligen så du kan rapportera till ägaren om du någon dag märker en förändring av något slag.
Håll mattiderna (om de nu stödfodras trots betet) och se till så de har färskt vatten varje dag. Det kommer gå kanon :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Eftersom du bara behöver se till dem och deras vatten tror jag du inte behöver vara orolig. Var bara bestämd när du hanterar dem så ska det nog gå bra!
Gör upp med ägarna innan vad du ska göra vid småsår (ex vilken salva) och vad du ska göra vid större sår (ringa vet eller ägarna först). Be om alla telefonnummer så att du kan nå dom. Då går du fri om nåt skulle hända!
Bra kan ju också vara att veta vart elen till hagarna stängs av och vart lagnings-material finns, om nån häst skulle gå igenom.
Men du har ju häst själv, så det dagliga vet du ju!! =)

hagarna köpte dom färdiga av oss (vi låna marken men så fick grannen hästar och dom köpta stacket och allt så vi slapp plocka ner!) strömmen har ja kopplat in hos dom själv så ja vet vart grejerna är =)
Jo lugn och harmonisk men inte för sträng och "hotfull" för dom är inte jätte bekanta med mig…ett skadat(?) arab sto och en hingstunge ska ja nog fixa tänkte bara om det var nåt specielt man ska tänka extra mkt på?
Ska pratat med alla tre närmare och göra upp vbad som ska göras och vad ja ska göra om nåt händer =)
Mitt sto Jackie kmr bli lite avis när hon märker att ja grejar med grannens hästar hon har en förmåga av att vilja ha "mamma" av sig själv