Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1411 ggr
Invisible
0

Lossar hår?

Nu har Ella börjat låssa hår från man och svans igen.. Hon gjorde det i höstas/början av vintern, men jag har ingen aning om varför. Tar man ett knippe med hår mellan tummen och pekfingret och drar längst manen/svansen  får man med sig ungefär 15-20 hårstrån varje gång. Hennes tagel blir allt tunnare, så jag börjar fundera på om hon är sjuk eller har brist på något ? Funderar på om det kan ha att göra med pälsfällningen, men med tanke på att hon lossade i höstas är det inte särskilt otroligt, tycker jag.

Vädligt tacksam för svar!

lisette
0

det är inte så att hon börjat fälla pälsen med?

funderar på om det har med pälssättning/fällning att göra-

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åjo, hon fäller som bara den! Men hon har hållt på och fälla i säkert 1½  månad, medan hon börjat tappa man och svans för ca 1-2 veckor sedan.

Jag har för mig att hon tappade någon gång i början på november förra året, vilket är ett tag efter pälssättningen.

swangel
0

min ponny brukade "fälla" man och svans när han fällde som mest, fast inte så mycket kanske… men det försvann efter nån månad iaf

Zadeira
0

vad är hon för ras?

Det finns ju hästar som tex american curly som brukar tappa manen och svansen på sommaren..

fridak
0

för vissa hästar så känns ju fällningarna mer, om näringsämnen går åt till fällningen av pälsen så kanske det blir någon obalans för att taglet inte får det som det behöver? Rena gissningar här;)

Ger du henne foderjäst el. b-vitamin när hon fäller?

jen
0

hon kliar inte svans o manen då så att taglet lossnar?

Invisible
0

#6 Nej, det gjorde/gör hon inte. Men hon tappar inte längre nu. :)