Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 962 ggr
Lyrik
0

Stalltittning

Igår var jag och min kompis Anna på stallplatstittning. Var i 2 stall.

Stall 1: Bra bussförbindelser (stadsbussen), bara 6 hästar, kollektivt, bra ridvägar, man köpte hö+halm ihop (delade på lass), vettig stallägare. Kallhyra 900 kr.

Nackdelar: Morgonfodringar men man kan säkert byta till sig "sämre" pass, typ fre kväll. Bara en hage, men stor. Är många som har tittat. Ingen lunch, bara morgon, middag och kväll, men de får mkt hö på morgonen.

Stall 2: bra bussförbindelser (lantbussen) men sen måste man gå ca 2 km för att komma till stallet. Bara 5 boxar. Skabbigt stall, det var fuktskador i taket. Man köpte hö+halm ihop. Dåligt med ridvägar. De fick bara morgon+kväll, för man la ut hö så att det skulle räcka över lunchen. Konstig stallägare. Låg kallhyra - 600 kr. Många fodringar eftersom det nu var bara 2 hästägare där.

Har åtminstone 2 stall kvar att titta på. Stall 1 låter än så länge vara bäst och det tyckte Anna oxå.

Lyrik är pigg och glad, studsar fram när vi är ute och promenerar, men hostar, ingen feber. Var nästan helt ren igår när jag sprang med honom på grusvägen till stallet.

Eve
0

Jag skulle aldrig ha ställt mig i den andra stallet, då hade jag hellre stått lkvar i ditt nuvarande, faktiskt..

Lycka till!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lyrik
0

Nä. Inte min kompis heller.

Var 2 boxar lediga. Fanns 2 d-ponnyer + 1 stor häst där nu, 1 dponny skulle säljas.

gejsa
0

Stall 1 var ju bäst av dom två hittills iaf.

LinneaG
0

vart någonstans letar du?

LinaN
0

1a lät klart bäst…..

Jag har ju valet mellan två stallplatser nu, ett billigare som ligger långt iväg emd hyfsad bussförbindelse som är billigare plus att täckesbyte ingår (ävne om jag itne har tävke på) o ett som ligger cykelavstånd hemmifrån och buss som går vettigt. skiljer 400kr….. 

foder, strö o kraft ingår. samt in o utsläpp på bägge ställena. På det dyra stallet får amn låna transport gratis.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SarahPeace
0

tycker att 1 låter klart bäst = )

steffy
0

det hade ju gått att ha en häst på ett stall om man fick gå 2km på vår/sommar. med nu kanske lite kallt. Glad

PimTheGreat
0

tycker också att stall 1 låter bäst!!! helt klart

Faxlin
0

Jag håller på stall ett. Hade aldrig ställt min häst i ett stall med fuktskador i. Tänk på att hästen ska bo där, och ingen mår bra av fuktskador, varken hästar eller andra djur (vi människor inräknade).

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lyrik
0

Stall 2 har jag redan uteslutit. Tyckte inte om deras "hästhållning".

Stall 3: hade min gamla tant för ca 12 år sedan, så jag vet hur stall och hagar ser ut. 2500 kr/mån då ingick det bara hö och vardagsmorgon. De lägger ut en bal på 2 hästar (balar kan väga hur olika som helst?) på morgonen. När hon kommer vid 16-17tiden lägger hon mer, intag och kväll vid 19-22 tiden. 3 pass i veckan per häst. Enbart spån, vilket min pålle inte tål.

Ska åka och titta på ett stall på mån. Där kan man välja mellan hel eller halv inackordering.

Jag hoppas mest på stall 1.

Lyrik
0

Stall 1 är redan uthyrt! Ringde den stallägaren igår.

Så stalljakten fortsätter…

gejsa
0

Det var ju fult att göra så. Du ringde väl först eller?

Lyrik
0

Var flera innan och efter mig. Det är min kompis Anna som tipsade om stallplats, hennes arbetskompis har stallet. Den som fick platsen bodde närmare än mig… Annons ute i fredags.

Lyrik
0

Stall 4: 850 i kallhyra, hö betalar man för så mkt man tar till hästen. Spån - men hon kunde fixa halm till min pålle. Betfor och havre kunde man köpa av henne. Liten varm sadelkammare, skåp och tunnor stod på skullen. Litet stall - ca 8 hästar. Hyfsade vinterhagar. Vardagsmorgon tog hon - resten kollektivt, ca 4-5 fodringar i veckan. Lantbussen går till stora vägen, sen får man cykla ca 2.5 km.

Ska titta på ett stall i morgon: 2000 kr i mån, då ingår det hö, halm och havre, full skötsel alla dagar i veckan. Ridvägar och ridavstånd till ridhus. Bara 9 boxar. Bra vinterhagar. Har inget emot äldre pensionär som min. Lantbuss till vägen, sedan ca 1,6 km cykelväg.

gejsa
0

Oj då! Lite jobbigt att cykla när det är halt tex.

Lyrik
0

Ska titta på stall 5 idag efter jobbet. Det med full skötsel. Både stallägaren och hennes föräldrar (bor på gården) verkar vara vettiga. Det tar knappt 15 min att cykla upp till bussen. Cykel kan man ju ställa vid busskuren. Liten sadelkammare, man kunde komma in och värma mat eller dryck hos dem.

Jag får komma med hästen när jag vill, så fort jag har tittat och sagt ja. Redan i helgen.

Jag behöver inte åka dit varje dag, de dagar jag ej kan komma dit eller ska tex åka och hälsa på hos syrran, fixar de hästen.

De har själva en pålle med strålbenshälta och en med artroser, så de vet hur det är med att ha konvalencenter/pensionärer.

Det ligger en bit utanför Uppsala, så det tar lite tid att åka dit, men eftersom allt "stalljobb" redan är klart, så behöver jag inte "spilla" tid på det, utan kan pyssla, rida mm i stället.

Så håll tummarna för mig klockan 13:00 idag!Glad

Cydonia
0

#16 Får jag bara fråga, eftersom det är Uppsala det handlar om.
Det stallet du beskrev låter som det stall där jag är medryttare. Är det Stabby Malm? Skrattande

Lyrik
0

Nej. Ligger efter 55:an mot Enköping. Efter Säva, litet privatstall - bara 9 boxar. Stallägaren har 5 egna hästar, 2 hyresgäster just nu (3 om vi flyttar dit).

Cydonia
0

Okej. Lät precis som Stabby Malm på beskrivningen bara. =)

gejsa
0

Stall 5 låter ju perfekt för dig ju. Ta det för jössse namn och flytta redan i helgen. Det kan hon gått ha tanten i ditt stall. Hon verkar ju ha förföljesemani eller något.

shirley
0

håller tummarna, hårt! Flört

Lyrik
0

Jag flyttar till stall 5 nu på lördag!

Visserligen blir det långt att åka (ca 3,5 mil bilvägen), men det går bussar dit. Jag behöver inte åka dit varje dag, eftersom det är fullskötsel.

Räknade lite på det igår.

Stallhyra 2000 kr, ingår halm, hö, havre

Kraftfoder, miner, pulver + morötter (betfor, fibergi låg, miner blå, foderjäst, glucosamin, biotin, kiselgur, b-vitamin, ev bakteriebalans) ca 500 kr

Busskort ca 500-600 kr

Summa 3000-3100 kr/ mån.

Nu betalar jag 2500, tillkommer kraftfoder+pulver, + soppapengar/busskort = 3400-3500 kr/mån.

gejsa
0

Men det viktigaste glömde du Lyrik!!! Du och hästen kommer att må bättre dygnet runt. Det är värt mycket. *ler*

Lyrik
0

Ja. Eftersom min nya stallägaren dessutom har en egen hbl med strålbenshälta (som Lyrik har hf) båda fram så vet hon hur det är med "sjuklingar".

1 dag kvar…