Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1035 ggr
QuickStep
0

att köpa sadel

Är ju skitsvårt. Hur gör ni för att veta vilken storlek ni ska ha?
Jag har fått råden att ta en smidig ståltråd. böja den efter hästens rygg eller en hansbredd från hästens bogblad över manken och till andra sidan.
Sen rita av den på ett papper och ta med till hästaffären.
Herregud. Dem kommer väl få sig ett gott skratt när ja kommer sen i veckan.
Jaja…
Hur gör ni andra? köper ni bara lite på känn eller åker till hästaffärn med hästen? tar ni ut sadelmakare?

Tips o tänka på till en unghäst önskas!

AnnaLundin
0

ståltrådsknepet är bra för att hamna i närheten av rätt bomvidd redan från början.

Jag provar ut sadel själv, anser mig ha tillräcklig koll för att det ska kunna bli bra. Brukar utgå ifrån nån sadel jag har sen tidigare och sen prova mig fram - de flesta döms ut redan på bild som "kommer inte passa".

Till en ung häst är det absolut bättre att köpa en sadel som är en aning för vid, för den kommer sannolikt bredda sig litegrann.

AnnaLundin
0

ståltrådsknepet är bra för att hamna i närheten av rätt bomvidd redan från början.

Jag provar ut sadel själv, anser mig ha tillräcklig koll för att det ska kunna bli bra. Brukar utgå ifrån nån sadel jag har sen tidigare och sen prova mig fram - de flesta döms ut redan på bild som "kommer inte passa".

Till en ung häst är det absolut bättre att köpa en sadel som är en aning för vid, för den kommer sannolikt bredda sig litegrann.

J-Parnebo
0

när jag köpte sadel till min  häst, så tog jag med hästen och provade ut sadeln på plats, och det ångrar jag inte.

WhoCares-01
0

ståltrådsknepet funkar… de e ungefär så som sadelmakare gör. hade en ute för att prova sadel till min förra ponny. han hade jättekonstig rygg så de fanns knappt någon sadel som passade. eftersom vi inte hittade en passande sadel första gången så tog hon inget betalt när hon kom ut igen. de blev en kieffer donau. den mest underbara sadeln ja haft! den och den jag har till min nuvarande häst. en nelson pessoa.

ja tycker du ska göra ståltråden och ta med till butiken. låt dom välja ut sadlar som dom tror kan passa. ta med hem och prova. är du osäker så ta hem en sadelmakare… de e dyrt men värt varenda krona

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

elin
0

Jag åker alltid till sadelutprovare som får prova ut sadlarna till min pålla.

Sedan tar jag regelbunde ut sadelutprovare som kollar så att sadeln fortsätter ligga bra eller alt. byta till bredare järn. Köpte min ena sadel till pållan när hon var 4, den andra sadeln vid 6 års ålder. Så regelbundna koller har varit självklart för mig. Anser mig aldrig så duktig att jag skulle kunna prova ut en sadel själv. Finns alldeles för många risker och det skulle kunna gå så fel….

/Elin

Linnea
0

jag gjorde ståltråden när jag skulle ha sadel till travaren. jag tog med en till butiken men när jag gemförde den med sadlarna så tänkte jag " nej han kan ju bara inte va så bred" så jag köpte en smalare sadel och den passade ju såklart inte.. jag fick åka och byta. nu är det dags igen för ahn har breddat sig ännu mer.. ståltråden är ett bra knep men lita på den, gör inte som jag gjorde.. sen finns det nån tyk sadelmakare som skickar hem en "ryggrad" till dig(den ser ut sm en ryggrad med revben), den böjer du sen efter hela hästens rygg så skickar du den tillbaka och så tillverkar dom en sadel som är exakt som din häst. ett stort problem med dressyrsadlar tex är att sätet är väldigt djupt för att man ska sitta bra men ryggen är inte så svängd som bommen. så det är ju inte bara bomvidden som ska vara den rätta.

Skynda långsamt så går det fortare.

starcatcher
0

jag tycker att om man är lite oerfaren så finns det bara ett sätt att köpa sadel; se till att en utbildad sadelprovare provar ut sadeln åt dig. antingen åker du dit med hästen, eller så får sadelprovaren komma ut med sadlar och prova, det är bara dumt att misslyckas så att säga. :)

QuickStep
0

jo men om man har 8 mil till närmasta sadelutprovare så är det inte bara o åka… jag har bara 2 hästar. åker ja iväg med den ena blir den andra ensam. tar man ut en kostar det 1500 i milersättning för en häst bara. så det är inte bara o åka iväg.. eller bara o ta hem!
men ja hade väl tur denna gång. har hittat en sadel iaf till min unghäst.

men d mesta med häst är lite extra klurigt o få till när man bor lååångt ut på landet…. speciellt när man bara har 2 hemma. men men. d går på nått sätt. =)

swangel
0

vi brukar testa olika sadlar å så ser man lite själv först och sen kolla av med nån som kan. dock står vi på en ganska stor anläggning så det finns många sadlar att prova nära:) nu ska vi antaglige ta hjälp av min tränare som har utbildat sig nu…

men det kan bli fel även med sadelutprovare, en häst i stallet fick inflamtion i ryggen för att sadeln(nyutprovad) legat fel…