Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 11815 ggr
Caspianowner
0

Stegra är kul !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här roligt kan man ha det. Tycker iallafall ett av våra ston på 2 år. På 4 försök klara hon två lyft. Här är ett av de. Här vill jag ha henne vid sidan om mig och det gick bra, bättre än då jag ville ha henne att stå rätt upp mot mig.

Jag håller grimskaftet i vänster och kameran med höger hand och sen ger jag komandot, hon gör vad hon ska och så tryckte jag på knappen.

Bilden togs igårkväll.

Lite mer träning under någon månad, lite och då, så kommer hon snart att stå lika flott upp som de andra två vi har tränat.

Är det fler här på focus  som tränar sina hästar i  något, så in med lite bilder ? ? ?. … Kul att få se andra gör något liknande. Det tycks vara inne med att träna sina hästar till annat än att bara rida och köra dem.

Smex
0

Jo nog är det fint alltid men jag är väldigt skeptisk emot det där.

Eftersom hästen kanske inte alltid kommer vara hos en och så byter den ryttare/ägare/skötare som inte vet om det där och så råkar man ge just det kommandot och hästen sätter igång och börjar stegra sig.

Då blir hästen bara bestraffad och förvirrad.

Så neeej, inget sånt för min del eller på mina hästar.

Zadeira
0

Jag gillar inte heller att träna fram stegring, tycker det är en dum sak att lära dem…

Däremot annan träning som buga och liknande tycker jag är jättekul att se.

sus-sharon
0

trickträning i all ära, men att lära hästen att stegra innebär också ett inlärt risk/faromoment.

jag skulle inte lära mina hästar att stegra och heller inte köpa en häst som jag fick reda på att den var lärd detta.

vad kan hon i övrigt?

medarbetare på djurskydd.ifokus

lisette
0

vad har du för kommando?

swedensess
0

tycker det är bra att du inte låter henne stegra sig framför dig =)

lennartsdotter
0

Jo, super fint.

Men nä, inte vad jag skulle lära till en häst precis. Runt männinskor ska dom nog hålla sej på alla fyra hovar, tack…

Däremot buga brukar jag träna då å då med monsun!

Birke
0

Coolt.

Tycker inte det är ngt fel med att lära hästen så länge man har kontroll o är ansvars full. Det här med att hästar byter ägare så borde man ju informera, så det ser jag inte riktigt heller som ettt problem.

Skulle vilja börja me likte tricktraining med min pålle :D

imsuchadiva
0

Jag skulle aldrig få för mig att lära en tvååring att stegra :/ Föjligtvis en gaaaamal häst som man vet att man ska behålla/dö snart.
Men du har ju i en aning om hur hästen framtid blir.

Animal-3
0

Trick tränar en hel del och har skaffat mina egna stricka regler kring det. Kan hästen bara stegra är jag inte så imponerad det är en handling som är relavit enkel att lära in och kan som andra säger bli stora problem. Mer impad av hästar som ligger eller liknande.

Men här är en till som kan stå på två ben han kan också:
*vinka/spansk skritt
*yoga
*stå
*buga
*kompliment
*inkallning
*snurr
*gå fot
*ligg
*sitt
*hoppa/capriolle

Senaste stegra bilden, inte en jätte stegring men i balans.
Har du kommit så lång som till stegra så borde hon ju kunna ligga. vore jätte kul att få se bild på det i så fall, för det är imponerande:)

Caspianowner
0

# 9 Imponerad ?

Läs en gång till på de nedersta raderna i det tidigare inlägget  !

En sak till. Denna donnan har varit hos oss sen Nov 2008. Och när hon kom var hon dessutom inte direkt hanterbar. Import från England.

Men tids nog är hon minst lika duktig som dina hästar, Men jag låter var sak ta sin tid. Då får jag också harmoniska hästar också.

Jo, jag har hästar som kan ligga på kommandon. men nu var det hon här som det gällde och jag är jättenöjd med det hon fram tills idag har lärt sig. Imponera dig eller inte är inget som har någon relevans.

Fram med dina bilder istället och visa oss andra  !Det var det jag efterlyste med den här tråden. Tycker det är roligt att se när hästar och hästägarre gör någonting annat än bara rider och kör sina hästar.

JenD
1

Förstår inte den här grejen med "det är inte bra att lära dom sånt" Har du koll på din häst så har du, det är köparen och säljarens ansvar att ta reda på/berätta allt om hästen som byter ägare om det är det som är problemet.Har sett inlägg på vissa trådar som gör mig mörkrädd tex vf ska han lära hästen sånt? (en man som fick sin häst att ligga ner medans han stod över honom och pussade honom på mulen) Df att han kan, och hästar tycker om att leka, sluta vara så trångsynta i erat liv med hästarna så lovar jag att både dom och ni har roligare

Tycker mycket av det här snacket verkar som svartsjuka eller någonting. Vill inte skapa katastrof på din tråd TS men jag tyckte det behövde sägas. Vill du inte ha mitt inlägg här så får det gärna tas bort och då ber jag om ursäkt Skäms

Din fina tjej är jätteduktig och keep up the good work tycker jag :)

/ tycker det gnälls väldigt mycket här

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Caspianowner
0

# 11 Tack !  Du tog orden ur min mun.

Invisible
0

#11 Jag tvivlar på att det skulle vara svartsjuka som styr över deras åsikter. Det kan vara riskfyllt att lära en häst detta, och då framför allt en tvååring, då den är så pass ung. Men det är ju inte min häst, så jag borde väll inte lägga mig i egentligen. ^^

Slänger in en bild på min bebis som på bilden edast är några dygn gammal. Han stegrar, men dock inte på kommando, haha! Skrattande

Caspianowner
0

# 13

Jag har en hingst på 20 år. Haft lika länge. Han har kunnat stegra på kommandon sen han var två år. har aldrig en dag stegrat sig med ryttare eller mot någon under all dessa år. Bara vid kommando.

Har sen en 14 årig hingst, haft till och ifrån sen han var tre år. ( Delad ägandeskap ) lärde sig stegra som 4 åring. Även han har aldrig stegrat med sina ryttare, än mindre mot någon. Bara stegrar vid kommando.

Detta säger kanske inte dig någonting, men det säger mig att något måste ha gjorts rätt.  Hur man sen tränar in finns inga facit på.

Slänger med en bild på 20 åringen

Salo
0

Jag tränar stegring med min häst, dock bara när jag själv sitter på. Rider tornerspel och tycker det är snyggt med stegring som en del i showen. Har bara bild utan ridhjälm eftersom det är i riddarmundering så den får jag ju tyvärr inte lägga upp. Rynkar på näsan Har tränat lite bugning också. Tycker det är kul att lära dem lite "konster".

Invisible
0

#15 Har inte regeln om hjälmlöshet tagits bort? Obestämd humm..

Caspianowner
0

# 15 Det är inte du som har en massa underbara bilder om det inne på Pixbox ??

Bugar jobbar jag med, men jag får inte till det så det liknar något. det går däremot lättare att få de att gå i bädd som jag brukar kalla det för.

Salo
0

#16 Hm, det kanske den har. Ingen aning. Jaja, den kan ju inte mer än tas bort… så jag kanske lägger in bild ändå.

#17 Pixbox? Nä, det tror jag inte. Obestämd

Caspianowner
0

# 18 Gör det !  som du sa de kan bara om så ta bort bilden. Kanon att se likasinnade, även om jag föredrar att utföra detta moment med dem från marknivån. Men det är klart snyggast när någon bemästrar detta stycke med ryttare på.

lisette
0

#18 vid årskiftet togs den reglen bort.

#19 jag undrar fortfarande vilket kommando du använder föra tt hästarna ska stegra?

Peppe
0

med hundar har ju vissa en teori om att för att lära hunden att sluta skälla, så måste man först lära den skall på kommando. först då kan man säga åt den att sluta. sant eller inte, finns endel som det funkar för.

jag tror inte det är större risk att en häst som lärt sig stegra på kommando skulle göra det i andra situationer än nån annan häst. endel hästar tar till stegringar så fort nåt går emot dem, andra stegrar aldrig. en häst som stegrar väldigt mycket tror jag att det kan vara bra att lära in på kommando, för om hästen i en situation börjar stegra (av sig själv) så kan man göra sitt kommando och på så sätt ta tillbaka kontrollen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Animal-3
0

#10 det var inte meningen att låta tjurig eller negativ, antar jag utryckte mig dåligt.

Det är bara det att jag vet om många hästar som till och med fått avlivats för att ägarna lärt in stegra, dom har gått mer på två än fyra ben på slutet. Jag har ingen aning om hur dom stegringarna lärdes in, men uppenbarligen inte på något bra sätt.

Tids nog lika duktiga som mina,,,trick träning är ju för att få harmoniska hästar det är det jag jobbar med också. Den stora hästen kan buga och yoga inte mer han jobbar med annat men det tar tid. Där emot Shettisen har fått lära sig mkt på kort tid för att han är sådan. Han lär sig fort och det sitter bra. Och det är ju inte trick en sig det är ju vägen dit som är viktig, det vet jag med.

Personligen tycker jag jätte dominanta trick inte är att föredra att börja med. Men är det din väg så visst.
Jag tänkte bara att om hon kommit så lång kanske hon kunde ligg med och det vore kul att se, men så var inte fallet.

Men visst slänger in lite bilder var ju det tråden handlade om som sagt.

Bild: Vinka

Animal-3
0

Yoga

Animal-3
0

Sitt

Animal-3
0

Hoppa

Animal-3
0

sitt igen

Animal-3
0

Stegra

Animal-3
0

ligg

Animal-3
0

kompliment

Zabbio
0

Äsch, låt folk lära sina hästar vad dom vill.. varför måste folk påpeka att de tycker att det är dumt när saken dels redan är inlärd och de dels inte är tillfrågade om råd? Det är väl inte ert problem?

Pojken kan inga egentliga tricks. Gå fot lös i alla hastigheter (som jag hinner med i :P), stanna men det ingår ju i fot.. Det är lite mer ''jag lyssnar när jag känner för det'' på resten eftersom det inte har varit någon koncis träning på den biten. Tex så kommer han m han har lust men kan lika gärna springa om jag är för lngt bort, och leka ta fatt. Vi leker mest.

Började lära in stegra för ett par år sedan men avbröt då jag kände att jag borde fokusera på viktiga ting, som ridning och att inte vara rädd för allt :P Han har dock aldrig, någonsin försökt stegra mot mig eller med människor i närheten utan att ha fått kommando; som det är nu kan han lätta lite fram men kommer inte högt och inte särskilt snyggt (på kommando, inga tendenser alls annars). Även i situationer där han blir rädd eller förvirrad håller han alla fötterna på marken.

Just det, hn kan bocka lite lätt på kommando vid ridning :P Dock inget jag lärt in utan något jag ''hittat''. Det är inget problem; han bockar inte ordentligt och det är inte precis något man kommer åt av misstag så lätt om man inte busar med ridkomsen på ett högt ansvarslöst sätt (vänder sig om, lägger handen på rumpan på honom och driver på med skänklarna, då hoppar han till irriterat ;) Sadelväskor är inga problem. Jag tränar det inte, varken för att behålla det eller för att bli av med det, men han kan iaf.

Försökte med att lära in buga för att få ligg senare, men har inte kommit någonstans. Jag är lite osäker på hur jag ska göra med just honom, och lägger inte tiden så mycket på det eftesom jag blir frustrerad när vi inte ör stora framsteg och jag inte är säker på att det är helt rätt.

Så vi leker mest.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Caspianowner
0

# 22 Det är lugnt ! Jag kan förstå ditt tänkande.

Skulle nu så mot förmodan jag sälja en häst som kan stegra eller annat så lämnar jag med till köparen receptet.

Till dina bilder !

Bilderna är bedårande. Han njuter den lille. Man ser ju uppenbart att han verkligen trivs i sina positioner. In med flera bilder !

Caspianowner
0

# 20

Lite svårt att förklara hur jag utför kommandot. Det måste ses, Det handlar om blick med kontakt och feelings med ord och ett förtydligande i kroppsspråk.

Men har jag nu hästen där på bakbenen och vill ha han kvar där uppe så bröstar jag ut och sträcker upp armarna upp, och sen ut som ett V och förstärker ytterligare mitt bröstfång framåt. och med låg mjuk ton med blicken in i hans och ordar muntligt  som  God boy, good boy osv. Börjar jag sen släppa luften och sjönker ihop, då avslutar han.

JoyBysen
1

Fina hästar alla har Glad Jag tycker det är häftigt att lära hästen tricks om man behärskar dem och att det inte leder till att hästen stegrar när den inte ska osv. En häst som står på min ridskola kunde stegra på kommando när han kom dit, men ingen visste hur så han stegrade på lektionerna och när han blev upphetsad eller stressad. Men nu gör han inte det särkilt mycket längre och han kan ridas av alla Skrattande

Yessica
1

#22-29 Vilka UNDERBARA bilder! Skrattande Oh my god sicken söting! Skrattande Den snor jag med hem Oskyldig

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

jupiter00
1

hur gör du när du träna på att stegra med dem . lyfter du bara upp eller vad gör du för kommando ?

starcatcher
0

tycker kanske att det är lite tokigt att lära det som första trick, men ser inget fel i att lära det över lag. har man bara koll på vad man gör, och ser till att hästen ser dig som ledare, så ser jag inget problem med det. :)