Renons Flugspray - Inte slakt?
Mamma köpte hem en flaska med Renons Flugspray till mig i förrgår. Det står på att djur som behandlats med flugsprayen inte får slaktas. Har kollat en annan flaska med Renons i stallet och på den står det ingenting om att djuret inte får slaktas.
Hur är det egentligen?
Jag kommer antagligen inte att skicka Silver till slakt när det är dags för honom att gå vidare. Men ifall han av någon anledning skulle behöva byta ägare om man behöver informera.
Innehåll i sprayen: Icardin, citronellaolja, lavandinolja, propylengglykol, emulgator, avm. vatten.

Dem har gjort ändringar i lagarna och skärpt bestämelserna på många produkter.
Renons, Absorbine mfl. har livstids karrens och då får inte djuret gå till livsmedelsproduktion.
Det är precis som du säger viktigt att informera eventuella nya ägare om detta.
Nu är det väldigt vanligt inom hästsporten att man använder olika preparat som är livslång karrens på, även mediciner osv.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

är det karens på absorbine när det gäller tävling?
Men hur ska man veta om ens häst har fått något sånt? Jag menar, det är ju ingenting som skrivs in i papprena direkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 okej. tack för svaret. :)
vet ju inte riktigt hur gammal den flaskan var som står i stallet. (kan vara från stenåldern eller nått då det inte rensas speciellt ofta i den hyllan som står i sadelkammaren) :P

#2 Jag tror inte att de ska påverka vid tävling. Det är ju ett bekämpningsmedel. Men de kan ju helt klart vara läge att kolla upp de! Det har jag inte haft en tanke på.
#3 Tyvärr så är det nog ganska vanligt att man inte tänker på de när man glatt sprayar på sina hästar. Men jag tror att man nästan kan räkna med att var och varannan pålle har blivit exponerad för olika preparat som är karens på.
Absorbine tycker jag är helt outstanding när det gäller både flugor, knott och mygg så jag har ju använt de ett par säsonger nu. Jag tycker nog att de är hästägarens ansvar att tala om sånt för en ev köpare osv.
// Marielle
vilken tur att ja inte använt sådan skit ännu då.. köpte en flaska i går, den åker i bingen…
är det slackt förbud på alla sådanna flugmedel???
blir flugtäcke och äppelsidervinäger nu då…
inte för att ja har planer på att slackta henne nu när hon e frisk, men om man måste i framtiden, vill ja inte att man slänger bort henne..
Sånt ska väl skrivas in i passet egentligen…
#6 Tänk på att det är karenstid på många av de preparat de får för behandling av veterinären också. Så kan ju vara värt att kolla upp det…
Själv tycker jag Absorbine är det bästa flugmedel som nånsin uppfunnits och skulle aldrig nöja mig med något sämre bara för att kunna skicka min häst till slakt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#7 det är inte bara slackt ja menar.. ja vill den dagen hon ska tas bort, lämna henne till kolmården… pengarna skiter ja totalt i… ja vill inte att hon sla slängas på en sop tipp…
#8 De slängs inte på en soptipp, de bränns om de inte kan användas som livsmedel. Och som sagt så är det livstids karens på vissa läkemedel också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#8 Jag tar hellre Absorbine än massa huskurer. Det är effektivt och hästen slipper ha flugtäcken mm på sig under sommaren.
Med tanke på alla preparat som använd på hästar så fort de är något så har säkert Granda redan blivit utsatt för något med karens.
// Marielle
Men när man skickar en häst till slakt, hur vet dom på livsmedelsverket (eller vem som nu kollar) att hästen inte har blivit preparerad med karens belagt preparat? Måste man som den som skickar hästen på slakt bevisa att hästen är "ren" och skulle det gå att göra? Tas det prover efter slakt? Om hästen då inte är "ren" åker man på böter då?

kan svara på absorbine. det är ingen karens vid tävling på trav ivf.
e la bara bra om de e karrens på sånt- då vet man iaf att ens häst aldrg någonsin hamnar i en kyl nånstans(!)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#13 Fast alla tänker inte så. Endel (som jag) tänker snarare att han inte bara ska försvinna utan att han kan komma till nytta… Är van/uppvuxen med bondelivet och där lever djur ett gott liv för att sedan dö och föda mig, ge mig skinn osv. Inget konstigt med det utan naturens gång. Känns till och med som att djuret får hjälpa till på alla sätt det kan, först med sin underbara själ och kropp under jordelivet på det sätt han kan och när han inte kan vara med på det sättet med kroppen längre så kan han hjälpa till genom att ge mig sin kropp = det jag behöver för att leva. Själen finns ju kvar endå, det är ju inte den man äter upp.
#14 du har rätt i det du säger och det är din åsikt. MIN åsikt är att jag aldrig i livet skulle stoppa in hästkött i munnen. det skulle kännas fel. jag skulle aldig kunna äta min bästa vän så varför skulle jag äta min häst som för mig är lika mycket värd. fel fel fel. förövrigt så e ja emot den morderna köttindustrin över huvudtaget. har bytt ut kyckling mot korn (om de nu stavas så) och äter helst ekologiskt annat kött. mest vilt helst.
detta skriver jag inte för att någon ska känna sig träffad eller att någon ska ta illa upp. det är bara min åsikt. hästkött stort NEJ!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3