Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1806 ggr
Dalsgardi
0

Travform

Jag har länge nu tillsammans med min islandshäst som jag ägt i 9 år och som nu är 20 år gammal, tränat upp traven då han alltid haft flack och tråkig trav. Men i samband med att vi ridit så mycket i trav har vi förlorat stor del av tölten då han lätt blir travtaktig så fort han får lite andrum. Så nu ska vi återuppbygga tölten, igen.

Jag vill dock gärna ha åsikter om vad det finns för övningar som kan ge ett resultat i mer sväv, bättre form och harmoni hos både häsr och ryttare.

Här kommer en bild från ihelg på en tävling vi deltog i, hur är formen? Vad behöver vi förbättra?

Travform

[LoveNasse]
0

Jag tycker han är för lång. Han hänger på bettet och trampar inte under sig tillräkligt mycket. Räta upp dig lite mer och jobba mer med sätet så du får upp huvudet något till. Då kommer även bakbenen automatiskt komma in mer under honom.

P.s Jätte fin häst du har :D

Dalsgardi
0

Det är ungefär vad domarkommentarerna bestod av. Tusen tack! Jag håller på jobba på min sits, det tar sin tid vill jag lova ;)

[LoveNasse]
0

#2 Vsg :)

Jo visst tar det lång tid att få till en snygg sits. Men med formen så är enligt mig islänningar lite knepigare än vanliga hästar och mer svårjobbade eftersom att man inte kan ta så mycket i dem utan att dem "växlar" gångart.

Dalsgardi
0

#3 Precis så är det! Att rida islandshäst är inte alls samma sak som att rida en vanlig 3-gångare, det är två helt olika världar :)

[LoveNasse]
0

#4 Ja! Jag föredrar helt klart storhäst och tycker det är mycket roligare men jag måste erkänna att islandshästarna är mkt svårare att få att gå rätt. Dom som säger att islänningar är nybörjar hästar har HELT fel :P

Cilla89a
0

tycker inte det går att bedömma via en bild, det är ju bara ögonblicksbild..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Dalsgardi
0

#6 Det förstår väl vem som helst. Självklart är det bilden man ska utgå ifrån, vad är bra och vad är dåligt på den?