Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1418 ggr
SHV-Pysen
0

Magert bete för eksemhäst

Pållens ägare och jag läste i tidingen Hästfocus om hästar med sommareksem. Där stod det bla. att magert bete och inget kraftfoder kan hjälpa.

Någon som testat det? Funkar det, elr?

Alex
0

Beror ju lite på anledningen till eksemet, men då man tror att förändringar i tarmfloran kan utlösa det så kan självklart fodret påverka. Och då speciellt kraftfoder, extra mycket om det är hästar som inte är så "vana" vid det (de mer ursprungliga raserna, t.ex islandshästar, gotlandsruss osv, som inte ätit havre i hundratals år som t.ex halvblod). Beror ju lite på vad det är för kraftfoder också, vad det innehåller.

Sen om det kan lindra besvären att ta bort kraftfodret när hästen redan har eksem, det vet jag inget om. Men att undvika det i förebyggande syfte bör man göra, vilket är en av anledningarna till att man inte rekommenderar havre till islandshästar t.ex.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Vi har haft eksem hästar. Men mot vad många tror så är eksem inte bara soleksem där man behöver lägga på täcke. Det finns flera olika eksem men jag tror de vanligaste är sol/mygg/knott eksem =) Ingen av våra hästar gåt på beten utan alla går på "magerhagar" och de har ändå eksem.

Jag är inte hel haj på alla olika anledningar till eksem, men alla de eksemhästar vi har/har haft har aldrig påverkats av foder eller solen. Våra börjar klia sig när myggorna och (framför allt) knotten kommer! Precis i början av sommaren som nu och sedan lite på sensommaren när knotten är som värst. Vi ser till att inte ha våra ute på eftermiddag/kvällstid utan på dagarna eller på nätterna.

Du kan ju prova att ta in din häst innan myggen kommer (om det går), och prova gärna med något insektsmedel (dock brukar det vara svårt att hitta något bra). Jag brukar använda "RB 86" som finns på granngården. Det är det jag tycker har fungerat bäst. Har inte provat jätte många men de flesta myggor håller sig borta.

Lycka till ochhoppas du hitta någon lösning till just din häst!

Hakuna matata!