Pris på vbl travare? :)
Hej hej!
Jag har inga som hlst planer på att sälja, för han är ovärdelig för mig! :P men skulle vara kul att veta vad man skulle kunna få för honom. Speciellt om man kan komma över ''enkelresa till Italien gränsen''.. :3
Så vi låtsas att han skulle säljas, hemska tanke, vad hade ni satt för pris i annonsen?
Trav: Breddar ej, skjuter ej på mer än nödvändigt. Kan länga och korta. Rusar fortf. ett par steg i fattningen men är inte svår att ta ner, kan sen gå i arbetsform.
Galopp: Fattar lätt båda galopperna, ok ''ridhäst'' galopp (utan det extra travarpåskjutet och obalansen)
Tölt/running walk: Långsam, flytande tölt.
Tölt/stepping pace: Tölt i ''travfart'', islandsfolket kallar den passaktig tölt och räknar den inte som egen gångart, det gör amerikanarna däremot, och jag; den är taktfast, balanserad och väl avskild från övriga gångarter. Inte riktigt lika mjuk som running walk, men nära nog.
Han byter lätt mellan gångarterna, är mkt känslig för hjälperna, sammarbetsvillig, kelsjuk (gnuggar inte huvudet mot dig, men älskar att stå och mysa med huvudet i din famn), kommer i hagen, inga olater, aldrig varit sjuk. Har pass. Pigg men lätt att stoppa, kan stressa upp sig spec. i skogen om inte ryttaren är avspänd. Går just nu på muserola(bettlöst) och stång, men är lika känslig och fin för handen i bara muserola eller sidepull. Har dock aldrig ridits med tränsbett eftersom muserolan har samma inverkan, men det ska inte vara några problem. Kan ju alltid testa innan ''köpet''.
Har lätt för öppna och sluta i skritt och trav, lite svårare för att gå balanserat rakt fram men det går det också.
Ostartad, ej överbyggd.
Som sagt har jag inga som helst planer på att sälja, skulle bara vara kul att veta vad min häst är värd, eller blir när han, snart, kommer hem från utbildningen. Allt går bra och det har lossnat där förresten! Igår töltade, skrittade och travade han på hängande tygel och gjorde tempo och gångartsväxlingar i skogen :D Stod även still när en lastbil körde förbi, han är inte helt trafiksäker än :)
Iaf.. jag planerar att behålla hnom tills han är 48 och somnar i sin box… :3 Men vad hade ni satt för pris om han skule sålts?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jätte fin häst och bild:)
Priset..jag vet inte. Det beror ju mycket på om den rätta ägaren som tycker att det är väldigt trevligt att hästen har dom gångarterna och kan skilnaden på dom kanske. själv har jag ingen aning vad "Tölt/stepping pace" är förnågot.
Sålde mitt vbl för ett tag sedan. Det var också väldigt väl riden och hade fina gångarter(även tölt) så jag började med 25.000 men blev bjuden 10.000 "för det var ju trots allt bara en travare"
la tillslut ut honom för tio men inte många hörde av sig i den prisklassen häller. Sen la min mamma ut hästen för skamliga 5.000 då hörde vbl folket av sig.
så hästen som enligt mig är ovärdelig blev såld för ynka 5.000kr Pengarna gick till en kamera..
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
förlåt det var nog inte alls det du ville höra :(
vill bara säja att ägarna var dom bästa man han kunde få, så då spelar priset någon stans endå ingen roll=)

Håller med Mimmi om att jag inte tillhör de som tycker att tölt/running walk, tölt/stepping pace är önskvärda gångarter.
Vilket pris du skulle sätta i en annons kan jag inte svara på men jag skulle betala max 8.000 kronor
*** Kärleken övervinner allt ***
Det är nog tyvärr så att hur duktig ditt varmblod än är så är det altid ett varmblod och kommer endast att köpas av folk som gilllar varmblod men inte vill etala så mycket. Det är fortfarande så att det är mer status att äga ett halblod som är sämre skolad änän ditt varmblod och kommer därför att betinga ett betydligt högre pris än du någonsin kan få för ditt dukitga varmblod.
Samma problem har vi inom russaveln där russ, som är erkänt duktiga att hoppa allt möjligt i alla möjliga och omöjliga gångarter, säljs och fram för allt köps för ett mycket lägre pris än en Irlänsk import av okänd stam och ras. Och ibland även utan större meriter.
Sorgligt men så fungerar det inom ridsporten.
Jag tror nog att många ''skogsmullar'' är glada för tölterna eftersom de är så väl åtskiljda, bekväma och t.o.m bäriga (annars brukar man skylla tölt hos travare på dålig balans, men enligt min tränare har han längd överlinje, höjd rygg och trampar under sig ordentligt, så hon är mycket imponerad av den :) Han hade säkert, efter utbildningen, blivit en mycket bra första häst till någon med känsla och som inte är tävlingsintresserd. Såvida han inte visar oanade talanger inom hoppning då, har aldrig hoppat honom, men det tror jag väl inte han gör. Funkar säkert till min nivå dock; stockar i skogen ;)
Hade väl satt ut annonsen på 15.000 själv; det täcker inte ens inköp+tränare, men jag vet ju att det ''bara'' är en travare.
Som tur är tänker jag inte sälja, och hade jag inte fått sålt honom för 15 så hade det blivit slakt - en död häst lider inte och under det priset är det stor chans att han förr eller senare åker enkelbiljett till Italien.
Men som sagt så ska han inte säljas utan bli gammal och leva gott hos mig!
Gr en liten undersökning här; vil se om han värderas högre på ridtravar sajter än blandade hästsajter, har lagt ut honom på några olika :P
Måste ju läga in vad tränaren skrivit på sin träningsblogg! :)
Crow Jag och Crow tog en sväng ut i skogen tillsammans med Martina och Quatren. Det var ett tag sen han var ute i skogen nu och han är rätt nervig av sig i vanliga fall. Han skötte sig trots det väldigt bra. Jag kunde bara sitta lugnt och följa honom i alla hans små nerviga rörelser så lugnade han sig. Tanken var att ta en titt på hur hans tölt tedde sig. När han fått värma upp så blev jag förvånad över hur taktfast och bärig hans tölt är. Utan några som helst anmaningar (eller ens att jag har kontakt genom tyglarna) så sätter han bakbenen under sig, lyfter ryggen rejält och har en vackert välvd hals. Det tillsammans med en väl längd överlinje! Han kunde hålla tölten i allt från skritt tempo till kort galopp tempo…alltihop på hängande tyglar och utan den minsta osäkerhet på omgivningen. Jag var duktigt imponerad av honom!!

15.000:-
Ser fin ut, är i bra ålder, låter som bra gångarter och säker samt trevlig. Om jag vore ute efter ridtravare skulle jag kunne ge 15 för en sån om jag var fast för hästen och det verkade bra.
-Travare är underskattade. (ingen kommertar här tack!)
#7 -Travare är underskattade. (ingen kommertar här tack!)
Jodå! Det kan jag verkligen hålla med om. (Förlåt, var bara tvungen att kommentera detta
)

Jag skulle gett max 10 000:- men jag skulle försöka pruta ner det så gott jag har kunnat.
Håller med angående om tölten. känns som att den kommer mest bara vara iväg om jag skulle börja tävla dressyr eller hoppning med honom.
När man läser att hästen har så många gångarter tror jag att man tänker att det blir rörigt och som Smex säjer kanske ivägen.
men om man sen provrider hästen och märker vilka fina övergångar den har, vad jag förstår på dig mkt fin:) så kan du säkert få minst 15 000 för den:)
#9 är man ute efter en häst att tävla dressyr eller hoppning med, kanske man väljer ngt annat än ett töltande varmblod.
Vill man ha en häst med extra gångarter så kan man nog tänkas att kosta på lite extra.
Dessvärre håller jag med föregående skribenter, det är trots allt ett varmblod och dom ligger tyvärr inte så högt i pris.
10 000-15 000:- skulle jag sätta, mer får du nog aldrig ut för ett varmblod
svårsålda tyvärr annars är dom ju en bra häst. Sen fel tid att sälja med tror jag men våga ändå ta betalt så det inte blir en som säljs o inte andvänds. så sätt iaf 15000 kr o kolla av marknaden, ha fina ridbilder det säljer mera. Minska inte ner till 10 utan möjligen 13 sen för minskar man sen till 10 000 ger det besked att man är akut att sälja den.
Som alla andra säger så är ju tyvärr varmbloden billiga just för att dom är travare. Sen får dom vara hur duktiga som helst.
Finns ett fåtal travare som kan säljas till BRA pris. Ett ex är en häst som min vännina hade. Hon köpte den för 3000kr, ett 3årigt sto som bara gått på lösdrift och var inte mycket hanterad, sparkade så fort man rörde bakbenen och var allmänt tjurig, men trevlig att rida. Precis när hon köpt hästen fick hon reda på att hon var gravid och sålde hästen för 3000 kr, då riden ett fåtal gånger, endst i skritt och trav. Denna häst hamnade hos rätt person som utbildade och tränade henne väl. Hästen är nu välutbildad men ej tävlad pga av ägarens ointresse, men utbildad LD,LD (tror jag det var, kanske högre). Denna häst är nu till salu som 8åring och en tränare har värderat henne till 25 000kr. Inte illa för ett varmblod tycker jag, dessutom brukar inte tränare vara förtjusta i varmblod (en uppfattning jag har).
Så tyvärr är inte varmblodstravarna värda mycket. Det där med att en travare kan tölt, det låter jag vara osagt tills jag har sett det, tyvärr.
#13 den är alltså inte såld ännu? Jag har svårt att tänka mig att hon blir såld för 25 000:- även om en tränare har "värderat" henne.
Hon var ju inte så högt utbildad heller.
Finns nog många varmblod som är bra utbildade, men som iaf inte blir sålda för över 10 000:-.
nja 25 000 blir någ tufft eftersom man hittar "riktiga" ridhästar i den klassen med tyvärr är det rasen som drar ner priset tyvärr
Vet inte om hon är såld ännu, men jag vet att hon inte begär 25000kr. Hemmet viktigare än priset! LD/LD (eller om det var LC) är ganska välutbildat för ett varmblod tycker jag, åtminstone när den bär sig väl i alla gångarter, och inte har den där travar traven och galoppen. Hon har en trevlig modell och rör sig som en "vanlig" ridhäst och i stadig och bra form.
Men tyvärr är ju travare billiga. Synd tycker jag för som hamnar lätt hos fel personer, iallafall fd travare som inte duger på banan och i stort sett skänks bort.
En gammal men tydlig bild på stepping pace - ''bruten pass'' - passaktig tölt, vad man nu vill kalla det. Det här är väl andra eller tredje gången han rids i det öht så formen är så klart inte den bästa. Hoppas på att kunna visa mycket bättre bilder snart :) Och även på ''running walk'' tölten, fast den kanske behöver en film för att skilja den från skritt.
Sen kan man diskuera i evigheter om man ska gå på islandstänket och säga att stepping pace bara är en dålig, oren tölt, eller det andra gångartsfolket och säga att det är en egen gångart om än inte riktigt så mjuk som running walk, rack, foxtrot, foxwalk etc etc men betydligt mjukara är grisepass eller fin trav. Det är iaf en tölt, och om inget annat visar det att det finns i honom.
Kan hitta på en massa ursäkter om min sits också, men låter nog bli :P Dn har blivirt bättre :P

Man kan också diskutera huruvida de kan ha en bra tölt eller om det bara kommer från stress… Men för min del kan jag inte förstå varför det ska vara så omöjligt att de kan utbilda tölten på samma sätt som de kan träna upp ala andra gångarter. Crow har ju blivit mycket bättre, och töltar definitivt inte bara när han är stressad.
10000 - 15000 kr tycker jag är rimligt.

Jag tycker det här med priser på hästar är ganska komiskt ibland.
Jag lade ut mitt russ på annons när han skulle säljas, jag hade samma text och bild i båda annonserna.
Han var 8 år inkörd och lite riden.
I den första annonsen satte jag priset på 10.000 + moms och fick absolut inget svar!
Nästa annons satte jag priset på 17.000 + moms och då fick jag säkert 10st svar.
Så frågan är hur många som tror att det är en dålig häst bara på grund av priset, är den billig så måste det vara något fel på den typ.
Jag skulle ha lagt ut den för 30.000! varmbloden är på tok för billiga idag!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
hehe kan ju lägga ut den och se.. xD
Fast då blir väl folk sura när jag berättar att det bara är ett test..

Ifall du skulle sälja honom, (det händer nog knappast), så kan du ju alltid lägga ut honom utan att ange och skriva rasen på honom, så får du nog garanterat fler svar än ifall du skriver rasen, haha :P
Och ifall det är någon som ringer och är intresserad så säger du rasen då xD
10000-15000 kr. Jag hade börjat annonsera på 15000 för ev lite prutmån.
#21 känns som ganska svårt att få sålt honom till rätt person då..:P
Ah, läsa den här tråden gör mig ridsugen! Men vädret är så dåligt..:(
Kan läga till i annonsen; Mycket bekväm och stabil att rida barbacka på'' xD
mellan 8-12000.
Är ju somsagt en travare och även om de är ovärderliga för ägare delar inte alla den tanken. Hur duktig en travare än är går den ju aldrig upp så högt i pris.
har med en travare som "steppar" världens skönaste att rida, mjuk och fin och går i form. Bara åldern som tyvärr börjar bli gammal.
Tycker priset på varmbloden beror lite på deras "ungdom"
E tränad och startad travare ger jag inte mycket för, är mycke svårare att få en sådan häst "ren" och fin i alla gångarter och i båda varv då de redan är intränade och pressade på travet.
en ostartad/otränad är värd mer för mig då de är kanon att rida och går oftast fint att få fram fina ridhästar av dem, oftas är de väldigt mjuka och bekväma med.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag hade nog inte gett mer än 10 000. De där extra gångarterna är jättehäftiga, men inget som just jag söker hos en häst.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Varför vill många hellre ha "vanliga" ridhästar än varmblod eller travare?! Jag tycker att hästar är hästar och en bra häst har ingen färg eller ras. Tycker inte att man ska utesluta vissa hästar vid köp bara pga. rasen eller färgen. Varför är dom så billiga?!
ja köpte min Granda för 6000kr, och hon kan enklare galopp ombyte och så.. men är inte jätte utbildar, men ändå bra utbildad. jag fick inget alls med henne, så e han så utbildad borde priset ligga på mellan 15-25000kr beroende på vad för folk som tittar
#28 Många travare behövs skolas om ordentligt. Det krävs ibland JÄTTEmycket tid och erfarenhet att få vissa travare till kanon-hästar.
och många travare har tyvärr inte så skönt steg.
Sen finns det de travare som är MYCKET bra ridhästar :)
Få inte detta till en diskussion om travares vara eller icke vara som ridhästar nu tack.
Jag tycker själv att en välskolad travare borde ha samma pris som en lika skolad häst av annan ras (såvida travaren inte är 23 år gammal och den andra hästen är en treåring med masor kapacitet kvar att bli bättre, ni förstår vad jag menar) men nu är det inte så.
Varför folk föredrar att köpa en korsning/halvblod/quarter/whatever som lullat i skogen hela livet framför en travare (med fina och omskolade gångarter, inte obalanserad travartrav och femtaktsgalopp ;)) som har blivit mycket riden i skogen och är lika stabil och lydig som den andra hästen, vet jag inte. Men det är inte det tråden handlar om.

vet inte vad jag skulle sagt, men 10 000 kanske.
största anledningen till att jag inte vill ha travare är dock att jag HATAR trav och galoppsport. min häst dog i förtid på grund av att giriga gubbar satt och satsade pengar på hans galopp redan som tvååring, och det är något jag aldrig kommer att förlåta sporten för. köper man en gammal travare så stödjer man trots allt sporten, de tjänar en extra sista slant. har dock full respekt för er med travare, de är underbara individer, men jag hatar sporten så djupt in i hjärtat.
#33 Fast nu måste jag lägga mig i igen, förlåt för trådkap Zabbio. Travsport och galoppsport är inte samma sak, det är två olika sporter och jag tror att det inte finns många travtränare som har en susning om galoppsport och tvärt om.
Det är lite som att säga att hoppning och dressyr är samma sport. Dom båda går under samlingsnamnet ridsport, men så finns det hästsport också, där finns det alla sporter som innefattar hästar, men det innebär inte att dom olika grenarna (varianterna/sporterna) är samma sport.
Nu blev det väldigt luddigt, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag hade inte tänkt på vad andra tyckte utan på vad han har för förmågor!
Hittade ett varmblod för 50.000:- aldrig travtränad eller så, född runt 2000 har jag för mig. Såg ut som en trevlig häst med riktigt goda hoppkunskaper och tävlade bra höjder, jag tycker att den var värd den priset för den var jättesnyggt byggd, snygg hoppteknik och trevlig i dressyren, allt precis som en vanlig ridhäst!
Hoppas dom fick den såld till trevliga människor!
tror det blir svårt att få den såld.. 50.000 skulle nog nästan ingen ge för ett varmblod till ridning.
En bekant till oss sålde sin omskolade travare som gick / går LB hoppning. De begärde 15.000, men de fick ge sig. Prislappen hamna på 4500 med inkl.sadel, täcken och övrigt som hästen hade.
Sadeln som följde med var 4 år. gammal nypriset låg mot närmare 9000.
Tjejen som har hästen idag säger att han är världens bästa häst. Jag kunde inte låta bli att fråga ( Känner till bakgrunden ) Varför var det då så viktigt att pruta så som du gjorde ? Hon svara bara kort hade inte mer pengar att lägga på häst.
Nu tänker många, stackars häst hos den kan den inte få ett värdigt liv. Jo det är det han har. Fina stora hagar, trevliga små kompisar i hagen. De bor på landet och har eget foder från gårn. Mannens bror är hovslagare och hennes kusin är veterinär. Så den hästen hamna verkligen i rätta händer.
Tjejen som ursprungligen köpte travaren från banan köpte den för 1500 kr endast för att skola om den och sälja den i hopp om ett bra pris.
#37 Visst är det inte inköpspris som sätter hur väl hästen får det, men det är inte lätt att urskilja pärlorna från glasbitarna alltid och i många fall när man inte har råd med mer, är ekonomin lite liten i marginalerna och man kanske tvingas sälja pga det, så är vandringen igång.
Inte alltid, men risken är lite större med billiga hästar. Men viktigast är ju att man känner att köparen är seriös och vettig, inte att hästen är dyr.

#35 var det inte ett sv.varblod = det folk vanligen kallar halvblod 

#34 nej, förstår inte alls vad du menar. men under min mening är det samma skit, de tränar hästarna alldels för hårt för tidigt, och det är bara pengar som spelar roll. sen att det är helt olika grenar, det håller jag med om. :)
men nu ska vi inte sno tråden mer! ;D
Det är lugnt för mig, tråden har tjänat sitt syfte.
Tänker på #37 o #38 inlägg nu.
Det är en farlig grej till med detta, om priserna skulle stiga på travare. En otränad travare (outbildad i ridning) kommer nog fortafarande att ligga runt 1-3 tusen vilket gör att vem som helst fortfarande kan köpa en otränad travare och dagens problem kvarstår. Samtidigt kan folk börja tjäna pengar på travare genom att köpa dom, träna dom, och sälja dom dyrt. Vilka människor kommer syssla med detta? Vilka metoder kommer användas? Hur mycket lurendrejeri kommer uppstå här? Det är lite farlig att höja en hästras värde i ena enden utan att höja den i andra.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tänker på #37 o #38 inlägg nu. Och den eviga diskussionen om att höja värdet på travare.
Det är en farlig grej till med detta, om priserna skulle stiga på travare. En otränad travare (outbildad i ridning) kommer nog fortafarande att ligga runt 1-3 tusen vilket gör att vem som helst fortfarande kan köpa en otränad travare och dagens problem kvarstår. Samtidigt kan folk börja tjäna pengar på travare genom att köpa dom, träna dom, och sälja dom dyrt. Vilka människor kommer syssla med detta? Vilka metoder kommer användas? Hur mycket lurendrejeri kommer uppstå här? Det är lite farlig att höja en hästras värde i ena enden utan att höja den i andra.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#39. Nej, den hade frysmärkining på halsen, :)