måste bara skriva lite ....
Ska snart åka till kliniken med min lilla 7 åring som är tvär halt, fick hem henne för snart ett år sen till försäljning och då var hon mkt undernärd. Nu är hon tjock o go men har under hela tiden varit lite knackig till o från stel o konstig. Ingen fattar vad det är hon e genomgången av veterinärer kiropraktorer m.m o igår va hon bara tok halt o idag är det ännu värre …. hoppas hoppas att dom hittar något, ska åka ner o lämna henne nu o hon kommer inte hem förrän dom hittat felet !!
Håll tummarna för henne !!

Lycka till!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Hoppas allt går bra!

hoppas dem hittar felet..
aldrig kul med skadade hästar..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Hoppas det bår bra! "/
Fång har hon och har troligen haft i ca 2 år, inkompetenta veterinärer som inte hittat detta innan ….. Men nu e hon iallafall där och får behandling ..

men fång borde en utbildad hovslagre se.
Eftersom fång är något som sitter i hoven. En veterinär vet ju inte så mycket om fång.
Så jag borde ha klagat på min hovslagre som inte hade sett det.
Min hovslagare tänker jag verkligen inte klaga på han jobbar speciellt med specialbeslag o korrigeringar, och veterinären sa specifikt att det är mkt svårare och diffusare att hitta fång på stora hästar än på ponnyer … hon har inte haft någon värme eller konstigt i hovarna då detta e kollat och hon går med specialsulor m.m
har hon aktiv fång nu eller har hon fått en hovbensrotation pga tidigare fång?
hon har som tur e inte fått hovbensrotation, hon ser jättefin ut på röntgen. Tack gode gud för det!!!!!!!! Men veterinären sa att dom kan tydligen gå med detta o ha känningar under långa perioder utan att man hittar det, å hon har ju varit hos vet vid ett antal tillfällen.
#9 Va skönt att ni har hittat det nu innan det blev ännu värre.. Kan det varit vårgräset/frost som utlöst det?
kollat hovbroskförbening? då kan de bli stela och klumpiga…
Denna lilla fröken har var mkt undernärd innan hon kom till mig så det kan ha legat där under en längre period, vad som utlöste detta vet man inte riktigt men det troligaste är kortisinet hon fick …
# 11 hon är kollad både här o där o hovbroskförbening har dom inte sett. Har haft en häst tidigare med denna åkomma o det yttrade sig inte på detta sätt .
fick ett inte så kul besked igår
men veterinären hade iallafall lyssnat på mig angående att jag inte trodde det var bara fång, så dom hade fortsatt utreda o nu har det visat sig att hon har förändringar på strålbenen med …… fy fan vad ledsen jag e !!!! hade inte den hästen varit hos idioter innan så hade detta aldrig hänt !!! o hon hade fått vara en lycklig häst och blivit gammal …. nu väntar jag bara på besked angående hur illa detta är men det ser mörkt ut i alla avseenden
Varför ska livet vara så orättvist !!!! o fullt av okunnigt folk som bara förstör …

Tycker jätte synd om dig…min shettis ja tog om hand om va helt förstörd i hovarna dom såg ut som dalaträskor han hade haft fång 2ggr och massa såna onödiga säker efter att han bott hos okunniga människor =( men han lever idag tack vare att ja fick tag på honom i tid! men han svävar mellan liv och död hela tiden kan man säga. Jag hoppas verkligen att de löser sig för dig och om de är så att de som är bäst för din häst är avlivning så måste du minnas att du försökte och att hon är tacksam för allt du gjorde! du har gjort allt du kan nu får vi bara hoppas på de bästa. Väldigt fin häst btw =)
Kramar på dig!
Men nej så synd! Vet du vad det beror på? är det fången eller är det ngt annat som också ligger till grund för förändringarna?
vi tror att det grundar sig i amatörerna som hade henne innan, dom har ej gett henne mat skott henne ordentligt o tränat henne …. det är som bäddat för att sådana här saker ska hända …
Nej så tråkigt:o(
Fortfarande inte fått något vettigt svar från vet, känns jobbigt vill ju inte att hon ska lida, men dom hade sänkt dosen smärtstillande idag o hon e bättre. Frågan är bara om strålbenen håller o vilken livskvalitet hon skulle få ? Men var nere o hälsade på henne idag o man ser ju verkligen fightern i ögonen på henne !!! Min lilla stumpa vad fin hon är
Åhhh! Hoppas verkligen att det går bra för er!
Idag sa vet att hon var mkt bättre och dosen smärtstillande var sänkt ytterligare …. men något vettigt svar har jag fortfarande inte fått angående hennes kommande livskvalitet … håller på att bli galen!!!!!
Saknar min lilla pålla o man vill ju verkligen ta rätt beslut
Har mkt svårt för att ta ett beslut om denna lilla pållan, pratade precis med veterinären. Hon svarar bra på fång behandlingen men vi har ju förändringarna i strålbenen med vilket troligtvis varit problemet hela tiden …… Och framtiden ser inte direkt ljus ut hur man n vänder i vrider på detta. det finns 2 alternativ:
1) Ta hem henne o behandla klart fången för att sedan hoppas på att hon inte har ont av strålbenen, vilket är mkt troligt att hon har med tanke på historiken.
2 ) Låta henne slippa lida mer i sitt liv
Jag blir galen av detta, det känns inte kul att avgöra om någon ska få leva eller inte men frågan är ju vad som e bäst för henne, vill inte se henne må dåligt mer ….. 
Jag förstår verkligen hur jobbigt du har det. Har själv tagit det svåra beslutet att plocka bort 2 hästar i förtid (alltså inte pga ålder) och det är inte lätt.
När jag läser dina inlägg och "läser mellan raderna" får jag känslan av att du innerst inne har gjort ditt val. Och det är verkligen DU som ska ta beslutet. Jag tänker inte ge dig några råd hur du ska göra utan bara be dig ställa dig frågorna:
-Hur stora är chanserna att hon inte får besvär av strålbenen när fången är färdigbehandlad?
-Vad blir resultatet om hon fortfarande har ont?
-Vill du låta henne lida mer?
Usch! Jag lider med dig och även att vi inte känner varandra personligen så går mina tankar till dig då och då under dagen. Tyvärr är detta baksidan av att ha häst och något man måste sätta sig in i redan när man skaffar sig hästen. Tyvärr är det något som sällan görs.
Vill ge dig en tröstande kram…
Kram// Martina
Stackars dig! Har hon ont även när hon bara står? Hoppas att du får lite klarare besked av vet snart!
Nu har jag och hennes ägare gjort valet, vi ger henne dessa 2-3 veckor som det tar att behandla fången och sen får vi se hur resultatet av strålbenen blir. Både jag och ägaren vill verkligen ge denna lilla damen en chans även om hon aldrig blir en stjärna så kanske hon kan leva utan att ha ont iallafall. Hon överlevde ju när hon var så mager att veterinären i helsingborg ville ta bort henne och hon e en fighter.
Veterinären vågar inte svara på om det är fång hon har haft ont av hela tiden eller om det är strålbenen och det kan vara vilket som, vågar inte chansa på att ta bort henne och inte veta, hon har för mkt livsvilja !!!!
Känns det bara bra i magen så är det klart att det är så ni ska göra. Och är hon en faighter är det klart att ni ska ge henne chansen. Jag kommer hålla tummen att det går vägen.
Lycka Till!!!
håller tummarna stenhårt för att det ska gå vägen!
nu e fröken hemma o kampen att få henne frisk börjar med 16 dagar på box och 3 veckors butta kur …. tur att hon e snäll inne själv :-) fast hon har fått en ute box så hon kan titta på allt som händer….

Håller mina tummar och tår att allt går bra med din totto.
Nu har fröken varit hemma ett tag och det går lite upp o lite ner, vissa dagar e hon bra staplig men hon verkar faktiskt inte ha ont men visst jag skulle ju inte börja rida sten tufft. Står ännu en gång i valet o kvalet, helst hade jag ju kanske lämnat bort henne till någgon som kanske ville ta ett föl o bara vara ute o lulla i skogen för det håller hon för, hon har alldeles för mkt livsgnista för att jag skulle vilja ta bort henne,
Nån som har något annat förslag eller vet någon som kanske skulle kunna tänka sig att ta henne ….