Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2771 ggr
MiaMaria
0

---> Jen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden jag lovade dig att scana in för länge sen, nu har jag äntligen tagit mig i kragen och gjort de =)

jen
0

TACK snälla rara!!  vad fin bilden är!! får jag kopiera den? Oskyldig

min lilla Kimberley är där till vänster…

MiaMaria
0

Självklart får du göra de! Vill du ha hela bilden, dvs fotot, så kan jag skicka det till dig, jag tror (vet..) du har mer "nytta" och nöje av det än jag. För mig är det två tvillingföl, för dig är det din häst med syster och mor =)

MiaMaria
0

Jag har skrivit på baksidan "Fana (Kariba x Farissla) med sina tvillingföl e. Kapron" Stämmer det?

jen
0

#3 ja det stämmer bra!Skrattande

vore jättesnällt om du ville skicka det Kyss

jen
0

dom är ju såå lika Skrattande

även Kimberleys föl är likt alla 3

tyvärr är Kimberley väldig tunn på denna bild Fundersam så bortse från det och kolla på fölet Flört

MiaMaria
0

Pm:a din adress till mig så ska jag fixa det =)

Ja dom är verkligen lika! Va fint fölet va! Vart tog Kimberley´s  syster vägen? Känner du även till några av dom här namnen från Penlope: Kahlua, Zambia, Chiara, Jade Princess, Perlita, Zamora, Sensation, Isis, Zamishka, Desert Storm och Nara? Jag har bilder på dom oxå, men de va så länge sen jag va där nu så jag kommer inte ihåg så mkt av dom. De enda jag iprincip kommer ihåg är Sensations framgångar senare i livet och om när Penlope berättade om Chiaras födelse =)

jen
0

Kimberleys syster såldes till Norge, kommer tyvärr ej ihåg hennes namn Fundersam

ja, jag känner till en del namn där som fanns när jag jobbade där Skrattande året  1999

Kaluha,Zambia,Sensation,Zamishka fanns där då av dessa. och Zareef förståss Flört Shahin såldes ju till Kuwait i den vevan…

Sensation fick ju fina utmärkelser bl.a i Norge "Best in show" Hon finns kvar som avelsto på Claestorp.

Zambia var reserv champion i Finland år 1994 om jag minns rätt. Och Zamishka blev championsto i Halmstad året -95

gejsa
0

Lite nyfiken här jen. Har du den där hästen hemma nu eller har du ägt den bara?

jen
0

jag fick henne från Claestorp Oskyldig

och hade henne i 7år tills jag var tvungen att avliva henne pga att hon blev sjuk Gråter

jen
0

ska berätta lite om Kimberley

hon var speciell den hästen. Först gav Grevinnan bort henne till en tjej som köpte en hingst av henne. men på villkoret att hon ej skulle söljas vidare, utan skulle tillbaka till Claestorp om hon ej kunde ha henne kvar. Hon hade henne ca ett år och fick ett föl av henne (det på lilla kortet) i inlägg #5

och sen kunde hon ej ha kvar henne. Därav fick jag hästen, och hon var tyvärr ej sig lik när hon kom. Rädd, mager och osäker på alla som kom nära henne. Grevinnan blev helt ifrån sig när Kimberley var "hemma igen" och när hon såg i vilket skick hon var

det tog ett år för att få tillbaka den gamla Kimberley igen. och hon finns fortfarande kvar i mitt hjärta

MiaMaria
0

Vad fin hon va på den sista bilden! Kan hon ha varit där när jag va där? tror de va 97-98 någongång ja va där

gejsa
0

Usch vad sorgligt jen. Dog hon som 7 åring då eller. Och av vad?

jen
0

nej, hon var avelssto först på Claestorp tills hon blev 9-10år sen fick jag henne hösten -97 och då var hon 11år gammal.

hon blev 18år, och fick svår lymfangit. och innan hade hon även spatt som blev värre när hon ej kunde hållas igång.

gejsa
0

Fasiken vad många det är som får spatt. Det är ju var och varannan häst verkar det som.

jen
0

#14 ja, det är det…  och jag tycker fler och fler raser får det också Fundersam

är det ärftligt?

gejsa
0

Ja, det är ärftligt en viss spatt. En veterinär rekomenderar inte att ta föl på en spatthäst oftast.

gejsa
0

Glömde skriva, och tyvärr så när ett fint sto får spatt så tar ju oftast ägaren ett föl under tiden som hästen ska stå. För ca 1 år brukar en häst behöva vila för att få utläkt spatt.

jen
0

ok, min pållas spatt var utläkt och fungerade jättebra under de 5 åren jag red henne. Det var i samband med lymfangiten som det blev problem med både spatten som kom tillbaka igen samtidigt som lymfangiten blev värre.

MiaMaria
0

Jen - Jag skickar bilden till veckan. Har haft fullt upp idag och i morgon åker jag till Gävle, men till veckan så kommer fotot! =)

gejsa
0

#18# Ja, en del hästar som fått utläkt spatt eller vilande spatt kan man nog hellre kalla det får inte stå så många dagar i sträck. Dom ska värmas upp längre och skrittas av längre tid.

Står dom tex en månad så kan det bli värre har jag hört. Men det beror också på var spatten sitter i vilken led.

jen
0

#20 precis, det blev för lång tid för henne att stå..

gejsa
0

#21# Jaha, så det var orsaken att hon blev sjuk igen. Vad trist!

Men gick det inte att vila igen för att få den utläkt? Eller går det bara en gång?

jen
0

#22 det var pga lymfangiten hon avlivades. det började med mugg som övergick till rasp som vi medicinerade mot. men så fort dosen tog slut så kom det tillbaka. vi höll på så i 2år med behandlingar fram och tillbaka.

gejsa
0

#23# Ok, jag  vet ingen häst som har eller haft lymfangit så jag vet inte hur man behandlar det ens.

Men är lite rädd för att Gobban ska få det nu när det är öppet framme vid kronranden. Blir det så om det kommer in smuts i såret eller?