Gräste ÄR grönare på andra sidan!
enligt min häst iallafall..
Han smiter heela tiden! Alltså flera ggr om dan! Jag är lite less på honom nu, haha.
Nyss smet han och en shettis, det roliga var, att när han såg mej, hoppade han IN i hagen igen, över ett extra hög staket, ca 140, stillastående UTAN att riva, rörde bara lite med bakhovarna. Men, det är inte slut än, han smet engång till när jag satte in shettisen! Så jag fick sätta in honom i stallet för natten. Han är lite knäpp min häst =)
fattar inte varför han smiter jämt, han har ju tillräckligt med bete?

Nämen sicken bushäst! Har hört flera hästar som gör sådär. Dom kanske bara vill vidja sina vyer lite?
Det konstiga är ju att han hoppar tillbaka när du går mot honom. Haha!
Sorry, kan inte låta bli att skratta, måste se ganska roligt ut.
Tyvärr kan jag inte komma med några tips, men är också intresserad av svar. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Haha måste sett kul ut
För 3 år sedan hade jag sagt höj staketet då. Men idag har vi själva staket på över 160 cm på sina ställen som min travare fortfarande studsar över
så jag vet inte om det är någon ide. Har inga bra tips tyvärr men lycka till med att hålla pålle på rätt sida 
Vi har också en rymmare. Hon gör precis likadant. I början smet hon mellan eltrådarna. Då satte vi upp 5(!) elrep. Då hoppade hon över (utan att riva det minsta) Då spännde vi upp ytterligare en tråd som är på 120-130 cm (hon är själv bara 124cm hög). DET hoppade hon inte över men vi tror inte hon har gett upp än. Tidigt i våras var hon ute på egna träningsturer. Då hon är ponnytravare sprang hon ner till grannens träningstravbana och sprang flera varv där helt ensam. När vi visslade på henne kom hon springandes mot oss och lät sig villigt fångas. En annan gång sprang hon en runda på c:a 2 mil (en av de vanliga träningsrundorna) Då ringde polisen hem till oss och berättade att de hade hittat en förymd liten ponny. Annars står hon oftast utanför hagen och betar. Hon håller säkert med om at gräset ÄR godare på andra sidan. Inte ens som föl ville hon vara på rätt sida om stängslet.

usch vad jobbigt och framförallt farligt med förrymda hästar.
ni kanske kan sätta upp fler trådar? hingststaket?
Japp har en rymningsbenägen ponny här också just nu..så vet hur du har det…hemskt tröttsamt!
har HUR mkt gräs som helst i hagen och STOR är hagen också…men ÄNDÅ ska hon rymma ut till Luddes stora fasa…blir ju såååå hispig när lilltjejen springer från honom för han skulle inte få för sig att komma ut..sen "kryper" väl hon ut o det kan inte han..han är en riktig hönspappa..;-) trots det bara är hans fosterbarn;-)
I går när vi var påskolavslutning på kvällenså ringer hagägaren o säger att Kelda är lös, jaha jag har inte möjlighet o tahenne sa jag…mmm ok liiiite rädd om mina jordgubbsplanter menmen ska se om vi kan få in henne…vi snabbade oss ändå hem o då stod hon fint i hagen..hmm kunde dem int eprovat först o sen ringt? jaja gamla härliga människor..;-)
Knöt dock repet ngt hårdare och insåg också att vi nog får se till att få upp elen därnere..

är strömmen på då åsa?
nej har elen hemma t keso..
#4 Vad är hingststaket för något?

#8 högt staket. närmre två meter.
Jag förstår om det är hästar som är vara att hoppa… Men hästar som är helt ovana att göra det ändå gör det så galant…
Jag har ett welsh Mountain sto som i sina yngre dagar alltid släpptes på mornarna med ena sto flocken och alltid på kvällen kom in med den andra flocken (den flocken hon kom in med var det en väldig pli på rangorning osv då det var gammla arabston som inte lät någon köra med dem…).
Staketet var aldrig trasigt utan satt som alltid… Det var ca 1.20 högt (och med tanke på att hon bara är 1.16 så är det ju för henne ändå ganska så högt) och hon som i vanliga fall är den mest lata hästen (vi brukar gämnföra henne med Mulle) och endast rörde sig ur fläcken om hon fick "draghjälp" av en annan häst.
Även min gammel hingst Acrobat II hade lite hyss för sig i sina yngre dagar. han är en jätte duktig hopphäst, men det är inte vad han gjorde när han blev sisst vid intagning. Han kröp under trästaketet och inte där det var som högst från marken utan där det var ca 40 cm… Var en ganska rolig syn… ^^
Hakuna matata!
Min förrförra häst smet jämt, inte över, utan IGENOM. Fick tillslut bygga en ny hage med stålrör som var 170 hög med elsnören + stålrör. Då stannade hon inne 

När jag var liten, 5år, smet min shettis HELA tiden, t o m när jag red henne. Det var omöjligt, och vi bodde nära väg, så tillslut gjorde ägarna ngt som man inte får göra. Dom satte upp mig i hagen och satte från bettet ståltrådar som gick som antenner upp. Lille buset tog satts genom hagen med mig på, o när ståltrådarna kom emot fick hon en liten stöt i munnen. Såklart fick ju jag också en stöt :S Men sen dess gick hon aldrig på stacketet igen.