Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1368 ggr
vbllover
0

Stängsel

Vad har ni för stängsel i era hagar? Har ni olika stängsel i olika hagar? Hur tätt sitter trådarna och stolparna?
Någon som har taggtråd och måste byta ut det till årsskiftet?

QALM
0

Jag har vita band högst upp 125cm och på 65cm har jag en ståltråd. Det är för att jag ska vara 100% säker på att jag har el i hela tråden för mina hagar är jätte stora.

Skulle någon häst fasta i dom så går dom av. Jag har fått lagat tråden att par gånger när vilda djur dragit av den så jag vet att det fungerar.

monsterblom
0

vi har jättestora hagar så vi har tre trådar med tunn ståltråd, dels för att elen ska gå runt hela hagarna, sen har vi växling med får och kor i hagarna. så stängslet ska hålla alla djur inne och annat ute.

delar vi av så har vi vanlig tråd med ståltrådar inväda.
stolparna sitter med ungefär 7-9 meters avstånd. e lite olika. gör vi tillfälliga hagar har vi trästolpar i varje hörn och där tråden byter riktning. där endast får går så har vi fårstängsel. på alla arendat så håller all tråd på att bytar ut till ståltråd oavsett vad det är innan.

hagar som hade taggtråd (kornas hage) har allt bytts ut.

Zaphix
0

I den hagen de går i nu tillfället är det två trådar med ståltråd. Vi lånar en kohage alltså. Är ganska lågt med tråd, men finns en massa gräs där, så ingen lär gå ut ändå.

I vanliga hagen är det två platta eltrådar, inte speciellt högt där heller. Är träpålar med cirka 7 meters mellanrum.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Repoort
0

Har en stor sommarhage, vita plaststolpar och två rader med vit plastband. Går åtta- tio steg mellan stolparna. Har bra med el. Har det på lite då och då bara. De håller sig inne och har massor av gräs.

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en av vinterhagarna som vi har intill huset och stallet.

Här råder det 4 cm band med 33 cm mellan banden. Höjden 135 cm.