Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 4555 ggr
Cilla89a
0

hovslagare, varför nonchalanta?

jag blir helt vansinnig på hovslagare. varför är dem så nonchalanta?
bytade hovslagare när jag köpte Brimad i december, anledningen var att den vi tidigare haft skulle vara sjukskriven ett längre tag..
i allafall första gången han skulle hit var i mitten av feb, 3 timmar sen! borde man inte göra ett gott intryck första gången iaf?
sedan nu så skulle han kommit i onsdags 8 apr, han kom inte överhuvudtaget! jag ringde och han hade glömt, han hade av nån anledning inte skrivit in det i sin kalender.
lite små sur var jag då jag skippade en träning den dagen då jag ville vara snäll mot Brimad.
så vi bestämde en ny dag, idag klockan 10, och nu är klockan 12.15!!! han skulle dessutom ringa en timme innan, har inte hört ett ljud från honom!!!

varför är nästan alla hovslagare så nonchalanta? av de 5 hovslagare jag haft har 4 alltid varit sena eller inte dykt upp alls..
det är ju oerhört tråkigt.. och det händer ju inte i nån annan branch att folk är flera timmar sena eller inte kommer alls..

det är ju tur att man bor på gård iaf, hade ju inte varit alls kul att stå ute i ett stall och vänta en hel dag..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

elin
0

Bytade hovlagare Flört hehe, gillar ordet bytade. Glad

Men usch, riktigt dålig stil!

Jag har världens bästa hovslagare till fröken som jag aldrig byter ut mot allt smör i småland.

/Elin

AnnaLundin
0

Den tragiska sanningen är att det är brist på (bra) hovslagare och att hästägarna accepterar att hovslagarna beter sig på detta sätt = hovslagarna kan fortsätta missköta sig utan att riskera att bli av med sina kunder

Hade det funnits fler hovisar att välja mellan så hade de tvingats vara rädda om sina kunder för att få behålla dem…

Har du möjlight att hitta någon annan hovis så tycker jag att du ska göra det, för det är hopplöst att behöva vänta på någon som aldrig kommer. Och en hovis som gör så ska inte ha några kunder!

Cilla89a
0

#1 heter det inte bytade? ;)

#2 tyvärr har jag provat de flesta hovslagare här i trakterna, och han vi har nu då, han bor bara nån km bort och är riktigt duktig, så det är så himmla synd att han ska strula så med tiden..

Maja
0

#3 - Bytte ;)

Jag har turen att hästens ägare är hovslagare =)

QALM
0

Jag har haft min hovslagare Uffe i 6 år snart och han passar alltid tiden kommer till och med akut vid behov. Han är duktig och trevlig. Jag är lyckligt lottad!

Men innan jag hittade honom lyckades jag nog hitta sveriges mest puckade hovslagare =)

En var dammallergiker och gnällde om jag råkade klappa hästen han verkade för då blev han sjuk (konstigt arbetsval för en allergiker)

En kom aldrig i tid och när han kom klagade han på allt inkl att uppbindningsringar var för låga/höga, hästen stod inte blixtstilla, det drog i stallet mm.

En var "bäst" på hästar och lade skambud på flera av mina unghästar för att som han sa skulle det aldrig gå att rida dom med så dåliga hovar. När jag skrattade och sa nej så blev han sur. Budet han lade på en av dom var 5000kr, det var en 1 årig quarterhingst som jag 3 månader senare sålde för 50.000kr då han gick igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning.

QALM
0

#5 Ursäkta felet Skäms Uffe har varit min hovslagare i 6 år inte 56 år.

Kimmie
0

#6 hehe tyckte det lät lite mycket ;D

Zadeira
0

Vår hovslagare är likadan, nonchalant och enligt mig oansvarig.

Han skor våra 10 ridskolehästar och 5 privathästar, så han bokar in tre dagar på rad. Han hinner dock inte alltid på dessa tre dagarna, men meddelar inte det, så den fjärde kan han komma när man redan släppt ut hästarna och säga att "Men jag var ju inte klar med den och den", fast att han inte skrivit på tavlan som är vår överenskommelse om något ändras.

Tyvärr är det ju som AnnaLundin sa brist på bra hovslagare och därför kan de oftast bete sig lite dåligt för att de vet att man inte byter om det inte är ett absolut måste..

Cilla89a
0

Och 4 nya skor fick Brimad till slut ändå :) skönt!!
Japps hovar har inte vuxit alls mycket så han kan vänta till nästa gång :)

HannaT
0

Vilket otur du har haft..

Jag har haft tre hovslagare till Kalle, varav en riktigt dålig och de två andra hur bra som helst!

Den nuvarande kommer alltid en eller två dagar efter att man smsar honom, och är alltid punktlig. Dessutom relativt billig och mycket trevlig!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Peppe
0

Ah vad glad jag är för "min" hovslagare =D han kom aldrig sent, snarare nästan för tidigt och är allmänt jättetrevlig och bra =D

nu har han egentligen slutat som hovslagare och åker endast runt inom 1 mil från där han bor men jag och många andra lastar glatt våra hästar var 8:e vecka och kör våra mil dit istället =D som sagt, bra hovslagare är en bristvara och jag är så tacksam för varje gång vi får åka dit. är jätterädd att han ska säga att han inte kan ta oss som åker dit längre

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

dominic
0

Trist med sån nonchalans.Jag har tur, jag har en hovis som alltid kommer i tid. Trevlig,noga och bra med hästarna med, byter aldrig bort honom!! Han har skott hos mig i 13år tror jag det är.

Repoort
0

Jag har precis bytt hovslagare jag med. Har oftast fått vänta veckor efter avtalad tid men droppen som fick bägaren att rinna över kom i Januari. Hovslagaren skulle komma under v.2
V5 ringer jag och undrar vart hon tagit vägen. Visade sig att hon var skadad. Men istället för att be om ursäkt för att hon inte hört av sig så säger hon "jag tänkte på dig hörrom kvällen, jag har ju ringt till alla utom dig". Så jäkla nonchalant. Hon fixade dock en annan tjej som kunde komma någon dag senare. Nu när det var dags för skoning igen så ringde jag den nya. Klockan 13 bestämde vi och kl. 13 fanns hon på gårdsplanen. Riktigt ambitiös och noggran, och förklarar och pratar om hästens hovar medan hon arbetar.

swedensess
0

vi hade samma problem ett tag med våran, vi fick säga att om du inte kommer i tid så byter vi hovslagare då helt plötsligt kom hon alltid i tid, inte ens 5min har hon varit försenad nu xD

Flaxii
0

Har också bytt precis. Är hur nöjd som helst! Är alltid med på SM osv, utbildar sig vidare hela tiden. Är nogrann och punktlig, berättar vad han gör och varför. Dessutom är han kompis med hovslagaren på Åby veterinärklinik, så nu när Mandelman varit skadad så har de pratat med varandra hur det ska lägga upp allt osv.

lisette
0

#9 nrä var han ute då?

micke jobbar igen, han kommer ut till oss i maj.

Cilla89a
0

#16 vid 14.30 kom han ;)
han gör det? jag träffade han på tävling inne i stan för nån månad sedan och då sa han att han skulle vara sjukskriven ett tag till..
men det var ju bra att han är på G igen..

AusaBausa
0

Vår fd hovis var så nonchig..hade bestämt tid kl05(!!!) i stallet en gåång o då var det en bit o köra dit…satt o väntade på honom i en timme men kom aldrig…fasen vad arg jag blev. Hörde aldrig av honom o jag bytte hovis illa kvickt! Den jag har nu är suverän, slipper tidiga morrnar o kan ta även helger…kommer i tid och mkt noggrann…

Zaphix
0

Vi har en helt underbar hovis. Hon är riktigt duktig, och när man har en tappsko kommer honb samma dag och slår på den. Alltid i tid. Perfekt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

#17 och ursäkten var?

ja vi har som sagt bokat i början på maj och då hoppas jag han jobbar. ;)

jen
0

#5 den som var BÄST på hästar tror jag att jag vet vem det är..

jag hade en som var dryg, och lyssnar inte alls på hästägaren, för han visste bäst! han var nyutbildad, dyr   och det värsta av allt var att han verkade min kompis häst så mycket att det blödde varje gång

jen
0

den jag har nu. HAN är guld värd.

Lyssnar,kommer med råd och vi gemensamt diskuterar ev problem.

passar tiderna och han har många års erfarenhet

Marrsson
0

Ni som har häst i området Borås-Varberg! Jag kan starkt rekomendera min hovslagare Peter Borneby! Han är fantastiskt duktig och trevlig. Verkligen en 10 poängare!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

HannaT
0

Trist att du haft sådan otur med hovlsgare. Jag har haft 3 olika till Kalle, varar 2 hel st underbara och 1 "okej".

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zahara
0

Min är duktig,välutbildad, trevlig motkund och häst och har dessutom varit inridare/beridare och han föder upphästar själv så han har mycket hästvana! Kommer alltid i tid och jobbar snabbt och professionellt. Lite dyr kanske men sen behöver jag ju bara ha ut honom2-3 gg per år. men han är värd varenda krona ska jag säga!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Animal-3
0

Usch vad trist mött många sådanna också. Vissa håller man på att kasta ut när dom först är sena och sedan gormar eller tänker slå på hästen. grr…

Har en super hovis nu. Billig, trevlig, duktig. Han har stor hästvana och är jätte trevlig med hästarna. Inget skrik och slå där inte. Och vet vad han gör.
Men också han är dålig på tider, fast tvärt om han är nästan alltid för tidig. Men det är inte att klaga på, han känner oss så väl nu att han hämtar själv in hästarna och börjar tills vi kommer. Skrattande