Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1847 ggr
Eve
0

Ridsport ifokus webbtidning

Hej! Någon kom på den briljanta idén om att ge ut en tidning från ridsport iFokus. Men för att göra det lite enklare så kan vi sätta ihop en webbtidning!

Förslag:

Vi lägger upp tidningen på internet. Layout och allt ska se ut som en tidning, med ledare, innehåll, artiklar, bilder osv. De som vill ha påminnelse om när ett nytt nummer ges ut skrivs upp på en maillista. Tidningen står öppen för hela internet. Vi har ett antal artikelskrivare som skriver för tidningen (kanske kan man få ett bidrag från iFokus, eller så gör man det gratis), vi har ett antal fotografer, en webmaster en ansvarig utgivare och en chefredatör. Artiklar kan handla om olika grenar, reportge från olika evenemang, recensioner osv. Tidningen kan komma ut en gång i månaden för att ge den så mycket innehåll som möjligt. Vi kan ju även lägga ut en påminnelse här på ridsport att en ny tidning har kommit ut på första sidan.

Jag skriver gärna artiklar, fotograferar och publicerar. Jag kan även stå som ansvarig utgivare, eller om iFokus gör det. Men jag kan inte göra det ensam. Publiceringen kan jag sköta själv, men om vi ska ha ett innehåll så måste vi vara flera som delar på själva artikelskrivandet och fotograferingen.

Låter det intressant? Vill du vara med att göra tidningen?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Niklas
0

Det du beskriver låter som en iFokus-sajt. En sajt är som en tidning med artiklar och diskussionsforum med mera. Allt som behövs är redaktörer, fotografer, skribenter och liknande. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Eve
0

Njae, jag hade tänkt mer att göra en egen sida, men med samarbete med iFokus.. Som ett ansikte utåt. Layout sköter jag jättegärna själv, för sådant tycker jag är jättekul.

Annette
0

#. Men det är ju precis vad Ridsport i Fokus är.

Eve
0

#3 - Fast det är ju inte direkt en tidning. Jag saknar en officiell tidning om hästar på internet.

Annette
0

#4. Tidningen Ridsport har en webversion.

Eve
0

Men det säger väl inte att man inte kan göra en till ridsporttidning?

Cattis
0

#2 iFokus har redan sin egen layout och ett ansikte utåt. Det är som en nättidning kombinerat med diskussionsforum redan. Det blir lite kaka på kaka. Om du vill fotografera och skriva artiklar, kan du inte göra det här då?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

#6 Såklart kan det finnas fler. Men det kostar pengar och tid. För att inte tala om kunnigt folk som driver det hela. Annars blir det inte seriöst.

/Cattis

Lorita
0

Du menar att man utökar sidan med ett nyhetsbrev som skickas ut till medlemmarna och kan få dom intresserade att titta in en extra gång? Kanske också att första sidan omarbetas lite så att det blir lite djupare reportage? 

En nättidning hade annars varit kul att fixa, kanske ett nästa fritids projekt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Eve
0

Ja, på ett ungefär. Jag har praktik nu och jag har fått i uppdrag att göra detta.. Därför tänkte jag att man kanske kunde göra det i samarbete med ifokus

Annette
0

#10. Undrar det. Precis som Cattis skriver så blir det ju kaka på kaka.

Lorita
0

Ja, om skulle vara dumma om dom inte nappade. Låter kul annars också och är en nättidning intressant så är det nog inte svårt att får läsare, det finns ju några är det något sådant här du tänkt

Cattis
0

Skulle "dom" vara dumma? Vilka är "dom"? iFokus? Varför skulle de vilja konkurrera med sig själva? Är ens sajtens värd och dess Medarbetare intresserade av detta?

/Cattis

Lorita
0

# 11 det är inte kaka på kaka det är ett utökat sortiment och möjlighet till mer reklamplats = inkomster

Eve
0

ja, på ett ungefär.. Fast det ska vara lite större artiklar kanske och sen ska jag kunna bläddra lite..

Lorita
0

Jag tror på det med eller utan iFokus, läsare är inte svårt att fixa Skrattande

Cattis
0

#16 Varför inte göra det då om det är så enkelt. Läsare är väl minsta problemet att hitta. Att få dem att stanna, det är svårare. Det måste vara gjort av seriöst och kunnigt folk. Annars lär ingen betala en spänn för att annonsera.

/Cattis

Eve
0

Håller med Lorita - om inte iFokus är med på det, så får jag väöl göra det på egen hand då. Måste bara hitta trogna artikelskrivare som har tid och lust.

Annette
0

#18. Det är mer jobb än du anar.

Eve
0

#19 - Jag inser att det är mycket jobb, det gör jag verkligen. Men som sagt, jag har praktik tre dagar i veckan fram till vecka 4 2007, så tid har jag.

Cattis
0

och hur skall detta projekt bekostas? domännamn, webbhotell osv?

/Cattis

Lorita
0

#18 det är viktigt mycket kunskap och att man kontrollerar textarna, den ska nog inte allt vara fakta heller lite kåserier och så Fundersam vad kul det låter Skrattande och gör man det bara för kul så behövs ju inga inkomster Penga mun

Lorita
0

Det får väll vara som mitt knabstrupperforum Generad det är inte så dyrt om det är kul Skrattande

Cattis
0

Nej, men ska det vara seriöst o se bra ut så kostar det. Annars blir resultatet trist o taffligt.

Undrar vad värdarna anser om denna tråd?

/Cattis

bubbelbubbel
0

jag lovar att jag ska vara en trogen läsare ;) -som stannar.
jag tror itne det blir kaka på kaka, herregud, här kommer det en artikel tittsomtätt, men mest av allt diskuterar vi, en tidning är ju en annan sak, kommer väl som jag förstå det, kanske vara mer reportage från tävlingar ect.
och ni som är så negativa, läs inte då ;P

så det är väl bara att fråga linda, byebye, lisette och CBA, vad dom tycker. :)

Cattis
0

#25 Näe, det ska vi inte göra.

/Cattis

Eve
0

Cattis - Domännamna är verkligen inte dyrt och sidor finns att bygga på gratis. Varför trpor du att det skulle bli taffligt? Jag har arbetat mycket med hemsidor, jag kan skriva, jag kan intervjua, jag har utrustningen från skolan. Varför ska det vara inkomster och utgifter inblandade? Jag tvivlar på att jag skulle betala resor till platser själv, det betalar skolan åt mig. Varför så negativ?

Dessutom har jag en lärare som har varit journalist och som dessutom är intresserad av hästar, hon tycker att det'är en jättebra idé och stödjer och hjälper mig om jag vill.

bubbelbubbel
0

haha, så butter. det kan väl vara kul att testa på nånting ! man måste ju våga satsa, funkar det, så funkar det ! gör det inte det, så har eve fått testa och prova och då vet hon :)

Eve
0

och varför skulle värdarna för iFokus ha något emot denna tråd? Jag frågar ju efter ett samarbete och efterfrågar intresse… Jag gör inte reklam för något..

Eve
0

bubbelbubbel - så sant..

Shailina
0

Personligen tycker jag: Om någon har tid och lust att dra i gong en webbtidning, så kör på :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Cattis
0

Jag har inte uttalat mig om dina kunskaper eller utrustning. Jag svarade på ett inlägg. Men för all del - kör på!

Jag tycker dock att man kollar upp med värden innan… Med värd, menar jag sajtens värd. Det är ju inte första ggn det raggas efter skribenter till konkurrerande sajter o annat.

Lycka till.

/Cattis

Annette
0

#29. Du kanske skall fråga dom först, innan du börjar planera för en liknande sajt. Jag tycker det ser illa ut och jag tror inte medlemmarna på Shetlandsponny skulle tillåtas att marknadsföra en ny Shetlandsajt på vår sida utan sajtvärdens medgivande. Så här står det i Shetlandsponny iFokus skrivregler:

Det är inte tillåtet att:

_Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
_

bubbelbubbel
0

men det är ju inte en NY SAJT, det är ju en TIDNING !
och det står samma sak i ridsports Skrivregler, men det är ju inte en ny sajt, det är ju inte ett nytt diskutionsforum hon vill göra ?

Lorita
0

Jag var just inne och kollad mitt saldo från knabstrupper sidan och jag får in lite mer än vad det hela kostar mig på reklam. Nu är och ska knabstrupper forumet vara litet bara just för oss invigda. Att få det att se proffsigt ut det är inte så svårt om man gått kursenOskyldig

Huvud alternativet är väll ett utökat iFokus eller? Men om iFokus inte vill ta erbjudandet så är det ju ingen konkurrent.

Annette
0

#34. Tidning på nätet, är inte det en sajt då?
Ridsport iFokus är ju inte bara ett diskussionsforum, det finns ju massor med artiklar och annat här också.

Cattis
0

Jag anser att det är en enklare variant av webbtidning med alla dessa artiklar m.m. på sajten.

/Cattis

bubbelbubbel
0

men det är ju skillnad på sajt och sajt, det är skillnad på sajt som vi har här, där vi pratar och diskuterar, sen är det ju skillnad på en sajt där man endast läser och begrundar artiklar ?
så du jämför ridsport.ifokus, med expressen ?

Cattis
0

#38 Varför inte läsa och begrunda de artiklar som finns här? Varför inte hjälpa till att skriva artiklar hit om man är sugen på att skriva. det tas säkertemot hjälp.

Varför skapa en ny sajt med "bara" artiklar, när man kan få hela paketet här?

Men spela roll, kör igång. Ha så skoj och lycka till.

Hittar inte skrivreglerna för denna sajt? Ngn som vet?

/Cattis

Annette
0

#39. Jag har också letat men inte hittat dom.

Cattis
0

Den som söker, den finner (ibland iaf): Skriv regler

/Cattis

Lorita
0

idén var ju att utöka ridsport delen men om inte iFokus är intresserad då är det ju inte konkurrens  Flört

Annette
0

#42. Utöka ridsport delen? Även om detta tror jag nog att sajtvärden har lite att säga till om.

Staffan
0

Eve

I likhet med Niklas tycker jag att det du beskriver låter ganska mycket som en iFokus-sajt.

Du säger att du har 3 dagar i veckan i 10 dagar att genomföra ditt projekt. Vi hade naturligtvis helst sett att du satsade de 30 dagarna på att hjälpa till med artiklar här på iFokus istället för att skapa en ny sida.

Vi har tyvärr varken tid eller resurser att hinna sätta upp och ta hand om ytterligare en nätplats utan måste istället fokusera och ge järnet för att iFokus ska vara så bra och attraktivt som möjligt.

Du kanske kan ta hjälp av Lorita? Hon verkar kunna fixa allt; en ascool sajt, tonvis med besökare och reklamintäkter som täcker alla kostnader.

Internet är stort och det finns gott om plats för oss alla… :)

Mvh // Staffan

lisette
0

personligen så går jag nästan aldrig in och läser artiklarna. hade itne gjort det heller om eve eller ngn annan startat en nättidning.

bubbelbubbel
0

men detta är ju ett skol-sido-projekt för eves del, jag tycker det är en bra idé, och det kan vara roligt med en sida med mer och bara artiklar, dom som skrivs här inne är ju toppenbra, men det kan ju vara kul med mer ? kunskap kan man ju aldrig få för mycket av.

Lorita
0

Kostanden för webbplats är inte så stor och resten går ju på att det är kul, en tidning kulle ju kunna vara mer kåserier och roliga reportage. Jag tror med rätt vilja skulle Eve kunna skapa något, med hjälp av andra glada, hästgalna människor något som skulle vara läsvärt.

Jag är ytterst medveten om att det kräver tid och arbete både att få igång och driva, det är nog även en mening från skolans sida att det ska kännas lite arbetsamt. Det mesta jobbet syns ju inte när man fixar sidor och innehåll. Men vist är det en kul idé som måste få en möjlighet att få blomma Skrattande

Staffan
0

> Men vist är det en kul idé som > måste få en möjlighet att få blomma

Jag håller Lorita - det är bara att testa och köra på!

// staffan

Lorita
0

Eve, behöver ju artikel författare och idén är inte min jag tyckte bara det var kul….men vem vet det kanske anmäler sig en massa som är intresserade att fylla just en webbtidning med lite läsvärt det är ju en annan formFlört

Eve
0

Ja, men eller hur! Fynkar det, så gör det det, funkar det inte så har jag ju i alla fall testat.

Staffan - Vad jag menade var att vi kanske kunde ha ett samarbete så att ni lägger upp antingen hela tidningen, eller en påminnelse om att den är ute, och jag gör reklam för er :).. Det blir inget jobb för er, föryutom att skriva en liten rad om tidningen en gång i månaden..

Cevir
0

Eve, Låter som en briliant idée tycker jag :) ^^
Jag kan gärna hjälpa till och fotografera och skriva repotage och artiklar :)

/ Sara & Casper

Eve
0

Cevir Vad kul! Kan du adda mgi på msn, om du har det förstås, på Evermount@hotmail.com

Cevir
0

Gör det direkt, Eve. :) Har ni börjat med tidningen?

/ Sara & Casper

Eve
0

Nej, vi har inte kommit igång riktigt än..

Cevir
0

Okej, hoppas det blir snart :)

/ Sara & Casper

Eve
0

jadå, ska bara få lite ideer, så lägger jag upp ett utkast

Cevir
0

Okej, :) Vem står på layout osv?

/ Sara & Casper

Cevir
0

Okej, :) Vem står på layout osv?

/ Sara & Casper

Cevir
0

Oj, nu vart det visst två sådanna meddelanden, men men ;)

/ Sara & Casper

Eve
0

jag lägger ut sådant.. älskar att hlla på med sånt :D ska bli enkelt och stilrent

Cevir
0

Hehe okej, ^^ Låter bra ;) Jag är urkass på sånt :P

/ Sara & Casper

Niklas
0

Oj, vad många kommentarer det har kommit här. :-)

På Aktieguiden hade vi i ett par omgångar nyhetsbrev som vi skickade ut till våra medlemmar en gång i veckan. Ett tag som en pdf-fil och därefter i HTML-format. Det var ganska uppskattat.

Vad vi dock underskattade när vi startade, var den tid som går åt till att sammanställa och skicka ut det. Redaktören (jag) lade ner mellan 20 och 30 timmar i veckan på att korrekturläsa och sammanställa alla artiklar. Den ansvarige utgivaren lade ner tid på att läsa och (förhoppningsvis) godkänna allt material. Efter ett drygt år (57 nummer) kroknade jag och vi beslutade att lägga ner det.

När det gäller Aktieguidens analysbrev hade vi turen att ha ett närmast oändligt flöde av artikelmaterial som medlemmarna skrev så det behövde vi aldrig oroa oss för. Trots det var det mycket arbete.

Tänk på vad det innebär innan ni sätter igång. Till vecka 4 nästa år är det drygt 2 månader. Vad händer sen? Planera så att ni har uthållighet för lång tid framöver. Är alla som vill vara med beredda att lägga ner X timmar i veckan varje vecka det närmsta året? Det gäller att både skriva material, fotografera och ha någon som korrekturläser, redigerar, sammanställer och skickar ut/publicerar det.

Jag älskade jobbet de första trettio numren ungefär. Sen blev det rätt mycket rutin och ett "måste". Då var det inte lika charmigt att lägga så mycket ledig tid på det varje lördag och söndag.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Qabang
0

Eve, tycker det låter som en rolig idé :)

Eve
0

Jag med, Qabang! Du vill inte vara det och hjälpa till?

Lorita
0

#62 du missar att brevet ska komma ut en gång i månaden och när det gäller reportage så finns det säker många författare som vill beskriva just sin vardag t.ex.

Om man tröttnar efter ca 30 nummer då blir det ca två och ett halvt år fram som det är roligt och häst är ju själv fyllande också och ett nyhetsbrev behöver inte bara vara fakta.

Om det nu bara blir ett nummer, ja då är ju i alla fall skolarbetet avklarat och kanske någon annan vill fylla på sen. Nu tror jag man får lite blodad tand om man startar med ett realistiskt format på det hela, en gång i veckan var ju att ta i lite fritid bör man ju ha Räcka ut tungan

Cevir
0

Man skulle ju kunna skriva lite om det stallet man har sin egen häst på, eller sin medryttarhäst eller bara den ridskolan man rider på :) Skulle kunna vara kul för alla andra att få veta mer om vissa stall som man kanske aldrig har hört talas om!

/ Sara & Casper

Eve
0

#66 - absolut

Cevir
0

Hehe, ^^

/ Sara & Casper

Qabang
0

Eve, jag kan gärna hjälpa till..

Maja
0

Eve - Hur går det med Hippodrim då? ;) Haha.. *dyrkar mina texter* ;P Hästraser ingen har hört talas om.. Hahahaha.. :D

Mandysan
0

*hoppar och viftar att jag vill vara med* jag loggar in på msn snart..

Cevir
0

Hur går det med sidan Eve, har du kommit igång? :)

/ Sara & Casper

DojoKelder
0

Eve, låter som en kanon idé!! Hoppas på att få läsa din webbtidning framöver. Mer läsvärt om häst på nätet, tack!

Cevir
0

*putt*

/ Sara & Casper