Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1168 ggr
LinneaG
0

Hingst tips till våren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att betäcka två vbl nästa sommar.
Någon som kan tips om trevliga hingstar?
Skulle vara kul om man tog någon annan än vbl.

/Linnea, till damen på bilden

Linda
0

-Om du ska behålla själv så hitta en hingst med bra temp, psyke gärna mindre grövre modell (eller varför inte en knabstrupper?)

-Ska du ev. sälja tycker jag absolut en travar hingst så att den kan säljas.

mvh Linda

Kiara
0

Eftersom det inte blir en renrasig så skulle jag överväga en Welsh Cob då får du en Welshpartbred det är ju alltid kul att kunna visa en häst och att ha en stam på den. Kiara är också en Welshpartbred så ska jag inte ha Ametist på henne så blir det en Welsh.

Linda finns det någon Knabstrupperhingst som jag har missat? Tänker du på Zeb då?

Linda
0

ja eller som jag skrev..-eller knabstrupper eftersom de överlag har trvligt temprament och vackra färger…

Kiara
0

Zeb är trevlig och har ett bra temperament men Järfälla, Kungälv är väll att ta i. Knabstrupperns stora dilemma just nu är att alla hingstar försvinner Faust till England och Phaustino till Finland sen så fick dom avliva Lurifax för diskbråck tre hingstar under en kort tid det är tuft för vår lilla ras.

Efter Zeb så blir det 50 % utan prickar. Jag skulle ha tagit en Welsh Cob just för att få en stamtavla på fölet, det är viktigare än en färg.

LinneaG
0

Hej, både jag och den andra ägaren har tänkt att behålla fölen och vi ska försöka hitta en hingst som i kan skicka båda till.

Vilka krav är det om man vill ställa ut fölet senare?

/Linnea
(Linda-du får gärna ge lite tips Glad )

Linda
0

#4 Som Kiara skrev welsh Cob eller welsh överhuvudtaget är ganska ok om man har travare (tror att de godtar det om man reg, som partbred som Kiara nämnde.)

-Annars är jag jätte dålig på både korsningar och vbl.

-Men viktigast är ju att ni hittar rätt hingst för era ston som kommer passa er i framtiden.

mvh Linda

Kiara
0

från hemsidan

87 = Welshpartbred, WPB         

För att kunna införas i grundstamboken för welshpartbred (registreras) skall ponnyn/häst innehålla minst 12,5 % welshblod.

Welshpartbred indelas i Welshpartbred Small; mankhöjd t.o.m. 148,0 cm.

Welshpartbred Large; mankhöjd från 148,1 cm.

Alla färger tillåtna inklusive skäck.

LinneaG
0

oki, men är inte de flesta welsh ganska små?
Mitt sto är 164…

Någon som vet lika krav det är på hästen/rasen för att man ska kunna ställa ut fölet sedan?

/Linnea

Linda
0

Welsc Cob är ända upp till stor häst (jag hade ju min Baby-San och hon var/är D-ponny)

-De är också kraftiga och mkt trevlig modell, kan mkt väl tänka mig att det kan passa med Sandy.

mvh Linda

LinneaG
0

Okie, jo jag skulle gärna vilja ha en lite mindre häst än Sandy.
Men ej ponny. Anna ville inte ha welsh tror ja eftersom Harpan redan är rätt liten.

Någon som sett några bra annonser?

Kiara
0

Här är några Cob C-D ponny C-B ponny och några till

Med Welsh så får du både massa och ett bra steg dom har också mycket vackra huvuden.

Vad jag förstått så räcker det att den har Welsh blod i sig och att man reggat den för att ställa ut fölet/hästen.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en nu på hastannonser.se .

Hur menar de med det här:
Språngavgift 1500 kr
90-dagars dräktighetsavgift Welsh 1500 kr
90-dagars dräktighetsavgift övriga raser 1700 kr
Blir det 1500+1700?

Kiara
0

Jag det blir 1500+1700 plus dagavift (stallhyra hos hingst) plus stoavgift till föreningen.

LinneaG
0

Okie, då va han inte så billig.
Vad är det för avgift man ska betala för stoet?

Kiara
0

I Knabstrupper föreningen är det 500 kr och då ingår pass om man löser det samma år som fölet föds. Men du det kostar så om man ska ha en godkänd hingst och det tycker jag du ska använda varför börja med att pruta, är det inte ett bra föl du vill ha då måste man välja en bra och premierad hingst. Det är bara 10 % av alla hingstar som har så god kvalité att dom blir godkända och att välja en billig ej godkänd hingst då är det ju en hingst som inte hållit måtten för att bli godkänd och risken är stor att fölet ärver även hingstens dåliga egenskaper. Ametist betalde jag 5000kr + moms + dagavgift + stoavgift och det är helt normalt. Jag tror inte att du kan komma billigare undan men kolla att hingsten löst licens på hemsidan för annars kan du få problem.

Troligt är också att priset som hingsthållaren skriver är plus moms så räkna med det.

Linda
0

Räkna även med veterinär avgifter, ultraljud och stots exta utgifter, vi räknade med att vårt föl kommer kosta 25 tusen till året efter avvänjningen och då har vi ändå eget stall.

mvh Linda

LinneaG
0

Jo, kosta vet jag att det kommer göra. Har redan börjat spara och jobbar extra. Men från betäckningen till avvänjningen är väl mer än ett år? För mig kostar det nu 27" per år.
Men vi funderar på att fixa lösdrift till fölen kommer så stona o fölen går där. Så stallplasten kommer inte bli dyrare än nu under det första året iaf.

Men självklart att vi ska räkna igenom allt och kolla så vi har råd innan vi bestämmer något.

gejsa
0

Ja att föda upp föl är defenetivt inte billigt.

Du ska tänka på all extra mat som stoet behöver innan och långt efter fölingen kostar också massor.

Går något fel så kanske du måste anlita veterinär.

Nästan bättre att köpa det föl man vill ha när man har ekonomi till det.

Carola

Kiara
0

Jag har räknatut att Ametist kommer att ha kostat mig ca 55000-60000kr när han är färdig att ridasin vid tre år. Jag hade nog kunnat köpa en unghäst betydligt billigare och ca 8-9000 av det är för språng och omkostnader så varför spara ett par tusenlappar där, ska man betäcka så ska det vara med det absolut bästa för ens sto. Smartast är nog att köpa ett färdigt föl med bra stam då kan man ju själv välja kön mm.