Behöver lite hjälp

Du får gärna utveckla lite.. i vilka situationer gör han såhär? Och hur rids han, någon särskild inriktning? Hur är han annars att rida och hantera? Har han fler ovanor? Hur länge har han hållt på på detta vis?
Det är vansinnigt svårt för någon som aldrig har träffat hästen att förklara varför han gör som han gör. Ni rider ju med martingal, gör han likadant eller tillochmed beter sig värre utan? Har ni provat bettlöst träns, om det eventuellt kan vara någon protest mot bettet?
Min häst betedde sig sådär i början (inte riktigt lika högt med huvudet, utan snarare bara ägnade sig åt att slita tyglarna ur händerna på ryttaren), men hon slutade när hon hade vant sig vid mig som ryttare och mitt sätt att rida.
Som sagt, det kan vara en idé att prova byta ut viss utrusting och se om det hjälper. Gör han såhär även när ni bara exempelvis tar skritturer i skogen utan krav? Eller är det bara när ni försöker samla honom eller rider i trav/galopp? Och sen skadar det aldrig att se över hästen så han inte har ont någonstans. Ta ut en tandläkare t ex om ni inte har gjort det.
Förlåt för långt inlägg med mycket frågor :)
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod

frågan är om hästen slänger med huvudet som i en cirkel? hur länge har han varit riden?
anledningen till att jag frågar är att många travare GÖR så med huvudet.

Går han bara med huvudet högt eller slänger han med det? Ifall han bara går med huvudet högt kan det bero på att på travet har man hästarnas huvuden höjda, "uppkäkade" i en rem som dom kan ta stöd i när dom blir trötta.
Ifall han slänger med det kan man ju tolka det som en "protest" mot ngt. Prova byt utrustning o prova dig fram ifall det kan ha med det att göra.

#4 Av hennes sista bild och hennes inlägg att döma så tycker jag att det verkar som att han slänger med huvudet..
/Natali
Oj många frågor, jag har bara ridit honom en gång. som jag skrev så har jag precis börjat rida honom, och jag red i både paddock och ute. ägaren sa att den dagen höll han på ganska mycket än vad han brukar, men han gör ju så med henne också.
Ska se om jag ska rida honom i helgen eller så, och då kan jag ju kolla lite mer med honom.
Men han slår huvudet upp och ner, man vet inte riktigt när han gör det.
Han är riden, men nästan bara insutten. Gått i hage i nästan 2 år, tills för 2 veckor sedan så ägaren började rida honom för första gången.

Så han är knappt inriden då?
Då kan detta beteende bero på orutin tror jag. Svårt att säga. Men hästen har ju absolut inga "rid muskler" om den bara börjades att rida på för 2 veckor sedan. Det är inte bara att hoppa upp och sätta sig på en häst och börja rida. Man måste bygga upp hästarna i lugnt tempo. Jag tror absolut hästen slå med huvudet för att den inte orkar med det ni göra med den (Till exempel ska den ju inte gå i form då)
kolla igenom lägg märke till EXAKt när den slå me huvudet.
kan det vara att han inte förstår vad ni menar?
Kolla tänderna. Vi hade ett liknamde problem på en av våra hästar. Vi bytte bett kors och tvärs under ett par dagar, men inget hjälpte, Sen fick hästen tas till kliniken, då visade det sig vara en vargtand som spöka.

kolla om han gör likadant i hagen. som #4 skriver så är travarna uppkäkade i loppen.
sådär gjorde min dotters vbl innan vi bytte sadeln.
sadeln vi fick med var helt kass… så kolla sadeln och att inte hästen har ont i ryggen
såg nu att han nyss är inriden.
rid inte så långa pass i början. Hästen kanske har träningsvärk`?

Jag skulle även tillägga att ni kanske inte bör rida med martingal på en knappt inriden häst. Vänj honom vid att gå utan hjälpmedel till en början.. Allra helst även barbacka/med barbackapad och i bettlöst, milt, träns. Och kräv ingenting av honom. Lät honom bara gå med ryttare på ryggen och se om han gör likadant i det läget.
Han kanske är pressad för hårt för sin utbildningsnivå och därför protestrerar?
/Natali

håller med dom andra, kolla utrustning, tänder och att hästen inte har ont. på bilden ser man tydligt att martingalen inte hjälper, då kan man lika gärna ta av den. försök rida med så lite som möjligt. du kan försöka få ner honom i form men bara i skritt i början eftersom han inte har några muskler, arbeta i korta pass.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min första tanke var att hästen har ont, ex att sadeln inte passar bra eller liknande.
Sen framkom det att han knappt är riden, och då lutar jag snarare åt att ni rider honom för hårt. En hästs ridmuskler behöver byggas upp långsamt och under korta pass som man sakta ökar längden på. Arbeta först och främst i skritt, det är där man lägger grundmusklerna. Han kommer aldrig orka gå i form om han inte får bra grundmuskler.

Som flera redan skrivit så kolla absolut, tänder och att utrustning ligger ok, kanske ta ut en kiropraktor eller massör för att ta sig en titt om ev muskelspännigar eller liknande ?
Men som oxå sagts tidigare, många travare framför allt dom som nyligen blivit introducerade för ridning är juh vana att gå i ett visst läge med huvet pga att dom är "uppkäkade" men vet ochså att flera av mina travare genom tiderna har gjort så när dom haft bett i munnen men funkat problemlöst när dom gått på bettlöst, min travare som ´jag har nu börjar krångla med huvet om han har delat bett i munnen,men inte med fastbett tex stång osv.han är kollad men inget fel, han tycker helt enkelt inte om när de rör sig i munnen.

#13 eftersom den här hästen bara verkar ha varit riden ca två veckor skulle jag nog inte alls börja kräva form av den.
alla andra har redan gett dig många bra råd #0, beta av ett och ett (tänder, utrustning osv). tänk också på att inte gå för fort och för hårt fram; då är det lätt att det blir protester av det här slaget.
medarbetare på djurskydd.ifokus
"Ägaren" är utbildad hästmassör och jobbar med det.
Hon sa också att den sadeln hon fick med var lite liten men tills hon fixat en ny så får de vara. Han hade inte otroligt nog tappat så mkt muskler när han gått i hagen, som ni ser så ser han verkligen inte omusklad ut.
Han rids på ett tvådelat, och de med martingalen vet jag inget om. Hon frågade bara om jag ridit med det innan.
Men ska troligtvis dit på söndag, då kan jag ju prata mer med hon som har hästen.
Och nej, vi kräver inte mycket av honom. Jag förstår mig inte på form ännu, men hon som har hästen kan ju sånt. Jag vet inte riktigt hur hon gör när hon rider men hon travade väldigt mycket när hon red efter mig.
Jag ska iaf rida honom mycket i skritt innan jag får till det i traven.

om hon vet med sig att sadeln är förliten är det inte bättre att rida barbaka då ni rider och longera o tömköra igång honom från marken??
martingalen tycker jag sitter förlöst,den borde vara mer spänd,o inte behöver man väl ha ridit med martingal för att kunna rida med de? det är juh ingen hjälptygel ´som tex graman o liknande..
Goda nyheter!
Snacka nyss med ägaren och hon red med en annan sadel idag, och han slängde inte med huvudet! :D visste nog innerst inne att de var sadeln som tryckte
ihihi, men tack för alla tips och sånt! 
vad skönt att ni kom på vad som var fel!
hej
han kan väre stel siden han ikke er riden myke.
ville vell prova og skritte og jobbe han på tyglen mykke för jeg red han noe hart.
en annen ting er vell at han gjör så der for og holde sin balagse.
kan ta tid og få bort

#16 en lång och låg form gör att hästen arbetar med ryggen vilket en ridhäst behöver, annars bygger den ju inte muskler. unghästform är inget stort krav tycker jag, man tar det i hästens egen takt. det kan ju ta ett tag innan den förstår.
#18 En häst som enbart är riden i 2 veckor är inte musklad för att travas en massa. Att begära att hästen ska trava en massa är att begära mkt. Man brukar börja med att sitta på och skritta dom första ridpassen utan speciella krav så hästen får vänja sig vid ryttare m.m.. Snart börjar man be om en lång låg form som bygger upp muskelaturen. När man efter ett tag börjar lägga in trav så gör man det enbart korta stunder. Dom muskler hästen har när den körs är inte densamma muskler som hästen har när den rids, så bara för att den har kvar körmuskler betyder inte det att ni kan trava och galoppera med hästen med en gång.
Har du erfarenhet av att rida in häst? Har ägaren erfarenhet av att rida in häst? Har ni stöd av en instruktör? Be om råd och sök mycket kunskap så går det nog vägen!
Ta det lugnt och låt saker ta sin tid. Hoppas att det går bättre nu när ni har ny sadel!
Berätta gärna vidare hur det går!
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus

håller med #24 och kom ihåg att "skynda långsamt så går det fortare"

#16 man rider ju inte en häst i form för att vara elak mot den utan för att det inte ska slita lite mycket… jag tycker inte det är konstigt alls att försöka få hästen till att arbeta rätt i en låg unghästform men man kan ju inte förvänta sig nåt bra resultat så tidigt men det är ju en annan sak ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~