Är det verkligen lagligt?
Jag brukar åka förbi en gammal kohage på väg till jobbet och nu de senaste veckorna så har jag sett att det går hästar i den. 3 små ponnyer. Hagen är inhägnad med taggtråd, eftersom det är en kohage. Men jag har fått för mig att det inte är lagligt att ha hästar i en sån hage. Är jag ute o cyklar eller är jag nåt på spåren? Tidigt i våras såg jag de också, och då försökte den ena ponnyn att få tag i grönt gräs som var utanför hagen. Den sträckte sig alltså ÖVER taggtråden. Det såg inte så skönt ut.
Jag är lite förbryllad över vad som gäller. Men jag skulle själv inte vilja ha en häst i en taggtrådshage.

det är inte olagligt förrän 31/12 2009

Som #1 Skriver så har inte den lagen börjat gälla än men ganska troligt är att de som har sina hästar på traggtråd nu kommer att fortsätta med det…tyvärr
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Aha, okej. Tack.
Minns inte att jag sett hästarna där förr. Hagen är tokgammal och jag är nästan helt säker på att där aldrig funnits varken kor eller hästar under mina år i livet.
Det här med att hästar går bakom taggtråd ser jag sen många år tillbaka. Men visst ännu har det ingen olycka hänt hos dem på 40 talet år. Men det beror kanske på att det är äldre och mera av de lugnare raserna. De som jag har talat med har sagt att några byten från taggtrådsstängel till elband eller liknande kommer inte att ske hos dem. Pyttsan, det är vad man får till svar.
Så det blir väl lite arbete för inspektörerna nästa år att åka runt och bråka om.

#4 jag har sett en tagtråds olycka (på 70 talet) det räcker, hela bogen på hästen var uppskuren
hästen klarade sig men det var mycket blod, aldrig att jag skulle våga ha tagtråd 
Nej fy. Hamnade av en slump på en smal väg som gick mellan två stora taggtrådshagar när jag var ute och red. då hade man koll på hästen så den inte skulle bli skrämd eller liknande och råka gå in i staketet. tänker på alla senor i de smala benen också.

Ja fy fasen för taggtrådsolyckor, har med sett sviterna av det med. Tyvärr även av elband/elrep och det är heller ingen rolig syn…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag har ingen aning faktiskt, men jag tycker inte att det borde vara lagligt… Det blir ju en stor risk att hästarna kan skada sej.
Längtar tills efter nyår då det blir olagligt,
hoppas inspektörerna ger dryga böter till dem som inte har bytt då.
Fast egentligen sjukt att behöva ett förbud om det,
är man rädd om sin häst så minimerar man riskerna så mkt som
möjligt för hästen.
tror att man får ha om det var byggt före lagen.. annars olagligt att bygga nu.
Som det skrivs tydligt i tråden innan är det först efter nyår det kommer bli olagligt med taggtråd. Däremot har det varit mycket krångel med försäkringsbolag tidigare. De har bl a inte velat försäkra hästen alls, självrisk höjts, Förhöjd premie, outbetald ersättning vid olycka osv
Själv tycker jag att det är super bra att de ska bort. Taggtråd är ett förlegat stängsel och nu mer endast lämpling runt fängelsestaket.
Frågan är bara vem ska ta bort all taggtråd i alla dessa igenväxta hagar som ingen brukar???
#12 "Frågan är bara vem ska ta bort all taggtråd i alla dessa igenväxta hagar som ingen brukar?"
Om ingen brukar hagarna spelar det ju ingen roll, då får ju taggtråden vara där. Sen är det väl bara häst det gäller också, får osv får man väl fortfarande ha taggtråd till? Så troligtvis kommer ingen ta bort taggtråden som sitter runt hagar som inte används, då lagen enbart gäller för hagar som det går hästar i.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#13 tänk på alla vilda djur som går genom dessa gamla hagar..
Skynda långsamt så går det fortare.

#14 och dessutom när man är ute och rider vet man aldrig om en häst blir rädd och hoppar ner i ett dike med taggtråd.
jag tycker det är obehagligt med taggtråd som ligger överallt.
#14 Sitter stängslet uppe går de förhoppningsvis inte igenom dem, precis som de förhoppningsvis inte går igenom ett el- eller trästaket. Men det har fortfarande ingenting med lagen att göra…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#16i hagar som inte används ligger ofta en delav tråden nere delvis under gräs då ser inte djuren tråden men dom kan ändå fastna
#15 & #17 Obehagligt absolut, och inte heller snällt mot djuren, men nu syftade jag rent lagligt. Det är alltså ingen som måste ta ned gammal tråd eller nåt, och man får fortfarande ha taggtrådsstängsel till andra djur än hästar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18 jo visst är det så. men många gånger så är det tomma hagar där tråden är förfallen. en hage som det vistas kor i ser de ju till att hålla fina.

Taggtråd och fårnät är bland det värsta man kan ha som staket :/ Min mosters häst fastnade med hoven i ett fårnät, det gick jättelätt för honom att få i foten i nätet, men svårare att få ut när han fick panik för att han satt fast :/
#13, 16, 18 Stämmer inte riktigt. Som även lantbrukare har jag/vi fått papper från Jordbruksverket om att ALL taggtråd ska tas bort! Även till nötdjur och får. Det är krav från EU. ALL taggtråd SKA tas bort, ÄVEN från marker som inte rukas längre. Finns det taggtråd kvar 1:a januari 2010 riskerar man att förlora gårdsstödet från EU.
Taggtråd som sitter uppe men inte är ordentligt spänt kan göra fruktansvärda skador. Vad jag sett flera gånger går de vilda djuren på/igenom stängsel trots att det sitter uppe, rådjuren kryper emellan trådarna och älgar kliver över.

#21 jasså? den informationen har man ju inte fått till sig. det är ju KANON!
#21 Jaså, den infon har jag missat också. Men som Lisette säger, det är ju verkligen kanon! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Så… hur ska jag komma ihåg att kika in i hagen först nästa år? Aja… det löser sig nog. Hoppas de tar bort hästarna tills dess.
Ja, det är tyvärr lagligt fram till och med 31 dec 2009, men man får inte sätta upp nytt taggtrådsstängsel som ni redan har konstaterat. Om man tänker med hästen i fokus har man inte hästen i taggtrådshage, men det finns ju människor till allt, så det finns säkert någon som inte är så nogrann av sig.
#12 Håller med, taggtråd är bara lämpligt runt fängelser.
# 13 Personligen tycker jag det ska behövas ta bort även om inte sjur går där. Vi har faktiskt rådjur och andra sjur som kan fasta och göra sig illa i taggtråden eller rent av fastna och dö en väldig ohuman död!
# 20 Ang fårstängsel så har vi det til våra små ponnyer på betena. Men vi använder endast svetsat stängsel (dvs tråden sitter inte ihop med små ringar över allt) då det går sönder och släpper så de kan komma loss om de skulle råka få in ena hoven.
Dock ska man tänka på att aldrig ha en skodd häst i en hage med fårstängsel då de ju inte kan dra tillbaka hoven om de skulle råka trampa igenom.
Men självklart är el-stängsel det allra bästa!
Hakuna matata!
#26 Ja det tycker jag personligen också. Jag syftade rent lagmässigt, men tydligen så gäller ju lagen även andra djur och oanvända hagar så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
# 12 Helt rätt hör hemma som fängelsestängsel.
#22 o 23 Japp! Så är det. Taggtråd kommer att klassas som skrot och nedskräpning!
Vilket till och med kan leda till åtal! 
Det bästa (tycker jag) är att den nya lagen kommer även att gälla ALL mark, dvs även igenväxt mark. Frågan är bara vem som ska ta hand om allt rent praktiskt… (Skönt att vi rensade upp från skroten för över 10 år sedan när vi köpte gården)

#29 det är väl egentligen ingen större fråga? markägaren givetvis.
den stora frågan är vem som ska kontrollera att den tas bort!
#29 Det är ju kanon att det kommer att gälla alla djur och marker. 
#30 Jo men gårdstödet och ansvaret för att marken sköts ligger på den som brukar marken. Oavsett om den är ägd, arrenderad eller lånad. Vad jag menar är att om man lånar/arrenderar mark tex åker att ta hö på så kan man då "åka på" och rensa taggtråd i ex.vis stenrösen trots att man inte ska beta där. Inte något jag skulle vilja göra…
När vi började arrendet på den ena gården vi har så skrev vi in i kontraktet att vi inte ska behöva betala så länge det finns taggtråd runt inägomarkerna och att det är markägaren som ska rensa bort den. Det har inte hänt något än och vi har haft marken i snart 5 år! Billigt för oss, men det retar mig att jag inte kan sätta stängsel ända ut till kanten.
Kontrollen borde ju skötas av länstyrelsen eller jordbruksverket som kontrollerar att marker sköts för övrigt.

Kan bara hålla med om vad som skrivits om taggtråd här i tråden, men man skall också vara medveten om att staketskadorna inte automatiskt kommer att försvinna när taggtråden försvinner. Tyvärr hör man ofta om svåra skador även med elrep och elband. Har flera vänner som blivit tvungna att avliva hästar som fastnat i elstängsel. Även gammal eltråd som ligger kvar i markerna kan orsaka skador på vilt som fastnat.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#33 jag håller med kan de inte komma på något säkrare snart? man ska väl inte behöva sätta skarvar var 20:e meter för att vara säker på att de inte fastnar. alla kan ju inte sätta trä- eller plaststaket heller, dessutom behövs det ju ofta ström även till trästaketen annars äts dom upp. det är svårt att veta vad man ska välja.