vaccinationsmedel
lovade den ev fodervärden att jag skulle ta reda på vad calle är vaccinerad mot..
sitter med kortet framför mig och det står duvaxyn ie-t
kan man hitta någonstans vad det är för vaccination?

kolla fass kanske?

hittade själv när jag nyss postat inlägget.. :D
frågan är ju bara den om han ska vaccinerat mot boutalism? han ska börja äta hösilage i vilket fall som helst om inte hon här tjejen tar honom. ska köpa hem ngr balar nämligen.
jag tänkte inte vaccinera brago eller oskar mot boutalism.
vad är för/nackdelarna med att vaccinera/inte vaccinera mot det?

Äsch jag va för sen =)
enligt va min stallägare säger: Får dom botulism dör dom nog ändå, vaccinerat eller inte. Fördelen skall va att dom får en högre tröskel med toleranse overför den förgiftning botulism är, mao dom tål mer innan dom blir sjuka eller nåt.. tror jag då?
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

någon annan än shailina?

Har gett hästarna hösilage tidigare, och vaccinerat mot botulism. Ser ingen anledning att chansa och låta bli, rekommendationen finns ju av en anledning.
#6 Vaccinera mot botulism! Bättre att vara på den säkra sidan.

men om det är så att inte vaccinet hjälper utan bara förhalar det, vad är då anledningen?
hur märker man om hästen fått botulism?

Väldigt många hästar reagerar negativt på botulism vaccinet och stryker med och fler hästar dör av att ha ätit vanligt hö än hösilage tydligen (enligt veterinär).
Är inte botulism en slags nervsjukdom ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jag har ju ingen aning om vad calippo/oskar har fått tidigare. jag vet att under 4 månader fick calippo hösilage och då mådde han bra…
men charlotte, du har vaccinerat mirabil mot botulism va?

Botulism är toxiner som bildas när döda små djur, tex sorkar i det huggna hösilaget packas in syrefritt i balen. Vad jag vet drabbas hästarna av en slags nervförlamning och dör relativt snabbt. Hästar som dött i botulism kan mycket väl ätit upp hela tussen med det förgiftade hösilaget och därför hittar man inget när man sen analyserar det återstående av balen. Kan hitta botulismen om man analyserar träcken från den sjuka hästen. Tror bara man kan vaccinera mot de vanligaste formerna av botulism.
#9 jo, Lisettan, bra fråga
Altså, jag frågade stallägaren va hon tyckte om det när jag fick Nikita själv. Hon tyckte det skulle va bortslängda pängar att vaccinera mot botulism så länge Nikita endast äter tort hö. Botulismbakterier gjömmer sig sällant där ;) och som hon sa, blir dom sjuka med botulism så är dom så godt som döda ändå. Anledningen för att vaccinera skall ju då va att öka deres tolerans mot giftet, att det behövs mer gift innan dom BLIR sjuka.
Frågan är ju då: hur stor är risken för att det är botulism skit i fodret man gjer sina hästar? Rosmarie berättar hon köper endast ensilage och hösilage från bönder hon vet skär gräset lite upp från marken. Det minskar risken för att en liten mus dör och fölger med gräset. eller en kanin, rotta eller nåt annat smått djur. som igjen kan föra till botulism bakterier.
Va i alla fall va Rosmarie förklara för mig :) dom bönder som skär lågt ned till marken lär hu ha högre risk för att få med sig nåt smått däggdjur i alla fall
― J.R.R. Tolkien

#13 ja det vet jag att du har berättat för mig. tänker börja med ensilage nu när det är kallare. ska kolla med den bonden jag tänkt köpa av hur långt ner han skurit. men som bebbe skrev i ngn tråd. hon har fodrat hur många år som helst med ensilage o ingen häst har blivit dålig..

Vi har ju förr om åren gett hösilage. Men inga hästar har fått sprutan. Det är som Shailina säger tar dom inte så lågt ner så är det oftast inte farligt.
Jag vågar inte ge sprutan eftersom jag också hört att dom kan t o m dö av sprutan.

#15 aldrig hört att de kan dö av sprutan….. usch…. jag har Pim vccinerad i botulism….

Jag har hört att vissa hästar har blivit väldigt sjuka några har dött av dom. Det är ju ett gift som ska göra att dom tål det bättre. Dom sencibiliseras om det stavas så.

Jag har hört att det kan vara farligare att vaccinera än att låta bli.. Då botulism är ganska ovanligt och det är tydligen vanligare att hästen blir sjuk av vaccinet istället..
Vad jag har hört… vad som är sant eller inte får någon annan svara på då jag faktiskt inte har den blekaste aning.

Lisette- nej jag har inte vaccinerat honom mot botulism och kommer inte göra det heller.
Dom som slår vårat hösilage vet att det ska vara till häst så de slår höt högt upp från marken och de är väldigt noga med hanteringen.
Faktum är att i grannstallet dog en stor nordsvensk av botulismvaccinet förra året. Själv vaccinerar jag inte våra hästar mot botulism. Man får försöka förebygga så mycket som möjligt genom att vara noga med hur hösilaget/ensilaget ser ut och luktar. Vi skördar dessutom vårt hösilage själva och det känns som en extra trygghet.

men va sjutton, jag trodde alla vaccinerade mot det och att ni skulle idiotförklara mig för att jag inte tänker låta mina gossar få skyddet… :D valet är ganska självklart när jag läser vad ni skriver.
mina är vaccinerade mot minst stelkrampen ivf, calle var mot hästinfluensa med.
cba - var det nte du som skrev i ngn tråd om huruvida du skulle vaccinera honom eller inte?

#21 Jo jag var riktigt i valet och kvalet ett tag :o/
Men efter att ha hört så många berätta om hästar som reagerat negativt på vacc och att det är väldigt få hästar som får botulism så avgjorde det saken.

jag har inte drömt igen! :D

Ha, ha du är rolig du lisette.

jamen jag är så förvirrad ibland att jag mkt väl kan ha drömt att ngt har hänt… eller att jag läst en sak.. :D

Ja, du har inte lätt lisette. Din stackare! *fniss*

*fnissar tillbaks*
nu ska jag nanna… ha så trevligt!

Detsamma. gå och håll din gubbe sällskap i sängen nu. En annan är ju själv i sängen fram tills torsdag.

du såg ju själv hur liten sängen är… jobbigt att ligga inpå varandra.. vi ska inte köpa ny säng förrän ovanvåningen är klar… *längtar*

Ja, jag förstår att det är jobbigt. Därav barnet. hehe

*Asg* Nu var du rolig gejsa ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jo jag har läst nånstans att även vaccinen lär dom kunne dö av. Logisk nog, för att upparbeta en tolerans för ett gift måste man tillfoga giftet först. âr dom fruktansvärt sensitiva mot giftet lär det nog säga sig själv att även vaccinen kan va problematisk.
Nej, så länge man köper ordentlig ensilage/hösilage av folk som gjör bra arbete tror jag nog chansen för botulism på hästarna är rätt låg, och nästan inte existerande på tort hö. Jag tror knappast botulism är nåt vi hästägare behöver förlora sömnen på om vi kollar upp dom som gjör fodret vi köper, vi lär nog va mer bekymrat över småsår och stelkrampen ;)
― J.R.R. Tolkien

Reddie är inte vaccinerad och kommer inte att bli heller. Han har ätit hösilage vintertid i två år och mår toppen.
Det var en tjej i stallet som skulle vaccinera sitt sto men vet aldrig om hon gjorde det. 1200 kronor skulle en spruta kosta och det skulle ges 3 gånger.

#33# Ja, det är dyrt och ändå är dom inte säkra när dom äter det ändå.

Hi, hi ja, visst var jag Åsa.
det så kul ibland när man läser en del trådar hur man råkar halka ifrån ämnet 
haha! här var frågan vaccinationsmedel, och ledde till hur stor säng Lisette har… *asg*

Jo, det är ju oftast så. tänk om man startar en tråd om allt. Herrejisses vilka många trådar det skulle vara då. *ler*

men vi hamnade ju tillbaks till rätt ämne igen! :D

#29 hur vet gejsa hur din säng ser ut 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ha, ha hon visade en bild någonstans. Vad trodde du bebbe? Att jag varit där. hehe
O.O
― J.R.R. Tolkien

hmm det var i denna tråden. den blev totalt kapad mitt i natten. handlade inte om älgarna alls tillslut.. :D

haha, nej ni är roliga. Men det är kul att läsa tycker jag. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja du Åsa, det kan det vara när du är med och snackar också. Kommer ihåg när du och lisette satt och skrev till varandra en kväll. Jag gjorde inget annat än skrattade när jag läste.
Jag vaccinerar inte heller mot botulism, har inte gjort det på flera år heller. Som CBA skriver så har vi väldigt noggrant hanterat ensilage, och det hade jag även förut när vi stod inackorderade i annat stall.
Vårt ensilage är verkligen toppenfint! Jag blev så glad när jag öppnade första balen, ser så gott ut att jag får lust at äta det själv haha!

#44 det gör jag nästan alltid när jag läser här.. helt sjukt roligt ibland! :D
så mao är det absolut inget fel i att göra det? varför tjatar så många om att hästen är vaccinerad mot det då??

Dom som vaccinerar tycker ju att man ska göra det. *ler*
Som du vet är vi många här som skriver. haha

jo men jag hade helt fått för mig att många tyckte man var knas om man inte vaccinerade.. :D

Ja, en det tycker ju att det är jätteviktigt. Men jag prioriterar andra saker i stället. finns ju ingen anledning att betala så dyrt när det ändå inte är säkert. Och att dom kan bli sjuka av det.

nej det var exakt det jag kände. lägger hellre ner de tysenlapparna på att fixa släpet tex… D:
#46 Att så många tjatar om det har nog att göra med en rädsla för sjukdomen bottnad i okunskap. Nu menar jag ingen här på forumet utan i ren allmänhet.
Det finns både för och nackdelar med att vaccinera. Man får ta reda på dem och överväga vilket man helst vill göra.

jag tror helt o fast på det du säger faktiskt.