"Bantning"!
Hejsan, jag har en häst här hemma som är lite rund om magen och jag undrar hur man kan få honom att bli lite smalare. Han är inte jätte tjock, men han är nog lite "överviktig".
Vilken gångart bränner mest fett?
Jag ska börja klättra lite med honom lite nu, men om man går nerför i branta backar, sliter det mycket på hästens ben?
Att gå i form i tempoväxlingar från väldigt kort trav till ökad trav utan att låta hästen gå "fritt" och sedan även samma sak i galopp. Se till att hästen verkligen trampar under sig och går samlat är bra. Om hästen tycker det är väldigt jobbigt träna bara korta stunder - det ska vara kul !
Gå mycket serpentiner, volter och bågar och se till att hästen följer frambenens spår med bakbenen och går ställd åt olika håll.
vad får han för foder ?
Bästa sättet att "banta" sin häst är som ho oss att variera träningen så mycket som möjligt. Vissa dagar ett långt låg intensivt arb.pass och ibland kortare mer intensivt pss.

#2 Håller med. Klättra, rid cavaletti, skritta ut på långtur osv. Om hästen inte är igångsatt så kom ihåg ta det lugnt i början :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

gå nerförs bygger muskler så även uppför, men tänk på att inte trava i uppförsbacke! skritt eller galopp gäller. traven sliter mycket.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Han får musli och hö.

Det är inte vad du tränar som ger resultat utan hur du tränar. Jag tycker att alltför många är för försiktiga med sina hästar idag, de skulle kunna gå mycket mer intensivt.
Öka intensiteten, inte tiden. Mycket galopper, intensiva dressyrpass etc. och sluta inte när hästen börjar kännas "lite" seg. Kanske är fel att ge sådana råd över internet då man bör veta hur träning fungerar och vilka effekter som ges, det är en fin balansgång mellan resultat och skador.
Fast har hästen blivit överviktig så är det ju ett bevis på att den inte rids tillräckligt intensivt ;)