Skämmas över sin "tjocka" häst?
Har suttit och funderat en stund här nu…de flesta släpper ju hästarna på bete nu och klart att hästarna äter och blir runda om magen! men skäms ni över de? om någon skulle komma och vilja se hästarna t,ex…?
Jag satt och kolla på mitt sto nu och såg att hon blivit rund om magen! haha hon har fått gått i drygt 4 veckor nu och bara åte hela tiden pga av att de har varit strul med om ja får betyg i matte elr inte så har pluggat matte utan att egentligen behöva de (läraren lura mig! hade ett säkert G men han sa att ja hade IG!!)
men iaf nu ska hon igång igen men ja tkr bara hon ser så tjock och mysig ut nu ja =)
Elr är det skämigt att ha en "sommartjock" häst? :O
Skämms ni?
Vet har knäppa tankar och frågor men men hehe…
Njae.. Nu har jag ju ingen egen häst, men har två hästar som jag tränar. Bägge är tjocka, men en är tjockare än den andra. Men nu skäms jag inte så mycket över valacken (den "smalare"), men stoet är verkligen för tjockt. Men eftersom det inte är mina hästar så kan jag inte påverka hur ägarna har sina hästar.
Hade stoet varit mitt egna hade jag skämts, ja. Hade valacken varit min egna hade jag inte skämts. Kan tillägga att stoet är tjockt året om.

Nä, inte ett dugg. Men mina smällfeta hästar borde jag kanske skämmas över :D

hehe ja skäms inte över dom ja…tkr de hör sommaren till lite ja att dom är tjocka ;)

Jag är jätteglad över att "min" häst börjat lägga på hullet =D Hon har varit så tunn hela våren. Nu känner man knappt revbenen =D
nej, inte betesmagar skäms jag över. Men jag skulle inte vilja att hästen blir fläskig.För det mår de inte bra av

5# nej usch de mår dom inte bra av ja mena betestjocka nu om man skäms över det =) mina hålls igång utom några veckor på sommaren och vintern

tycker inte det är nått fel att dem lägger på sig lite extra på sommaren, tycker det nästan hör till..
därimot tycker jag inte om att se riktigt överviktiga hästar.. även om det är sommar och vankas gräs tycker jag man bör hålla koll på sin häst så det inte går till överdrift, det är ju knappats sunt för hästen att springa omkring med en extra 50 kilon ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag skämdes ganska mycket när jag red en gammal stallkompis häst. En riktigt fet fjording. Folk trodde på riktigt att hon snart skulle föla. Kändes inte alls kul, även om det inte var min häst.
Men lite betesmage är ju helt okej. :)
Ponnyn är smäll fet, ser ut som hon ska föla när som… fast det bara är gräs som gjort magen.
Men skäms gör jag inte, det vore att ta i. Men jag är ju såklart lite orolig över henne. Men vi har vid tagit åtgärder och hon rids dagligen för att inte gå upp mer.
Så nej, skäms gör jag knappast. Hon är fin som hon är ^^
För att förtydliga, skämdes inte över hästen. Utan skämdes för att någon skulle tro att det var min häst och att jag låtit henne bli så tjock. Skadligt ju.
Ja, skäms faktiskt!
Inte om han bara varit sommartjock, men han är smällfet på ett ohälsosamt sätt (var när vi köpte honom och han har gått ner lite..men borde ju ha gått ner mer eller iaf fått mer muskler). Men att en häst är lite sommar-rund tycker jag är bra, så länge det inte är värre än att det går ner på vintern :) Hästar ska fetta upp sig över sommaren för att klara den karga vintern, det är deras naturliga cykel, fast ofta överutfodrar vi med för bra mat, så de går inte ner igen. Är så klart inte för att man ska svälta hästen, men lättfödda hästar behöver ju inte ha det mest näringsrika höet ;) Sen får de ju inte få för lite näring heller efyersom vi kräver mycket av dem.. en balansgång.. men lite ska vikten ändras.
Den andra hästen är jag glad när han lägger på sig ett extra kilo, han r svårfödd och tappar snabbt om något blir fel i foderstaten..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
En liten tjockis är det väl inget fel på ^^skulle gärna vilja ha min lilla pys lite fetare och kraftigare, fast när vi försöker ge han mer grov så växer magen så halsen blir som en sticka, då ser han inte klok ut.
vi hade en shettis förut som var 50 kg övervikt när han kom till oss. lite skämigt, ja. fettvalkar överallt ^^ fast det var ju en shettis. det är ingen riktig shettis om de är smala (som pys)
så tjockisar är det inget fel på, men kommer man till övervikt så är det ju ohälsosamt, så då är det en annan visa.

jag tycker det är jobbigt ja för jag vet att hästen inte mår bra av att vara för tjock och jag vet vilka konsekvenser det kan få.

Mitt sto är rund året om, men på sommaren ser hon verkligen dräktig ut. Men jag skämms absolut inte. Jag tycker att hästarna ska få bli runda om magen på sommaren. De ska få äta och njuta av de gröna gräset.

Jag har en Islandsvalack som är barnvakt till unghingstarna och ridhäst. Jag visste när jag köpte honom att han skulle bli rund för han har fritillgång till allting eftersom dom andra har det.
Men skäms för honom? Absolut inte =) Han är min lilla gullegris.

Varför anses tunna hästar vara "fula" och vanvårdade medans det är okej med tjocka "gulliga" hästar? Det är ju lika ohälsosamt åt båda hållen.
Jag skulle nog skämmas lite om min häst var väldigt tjock, men nu är han bara lite rund. Han går ju trots allt på bete 24/7.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag skäms inte. Däremot tycker jag det känns lite jobbigt när man vet att hästen inte mår bra av det, men jag skäms inte.
Att skämmas över en tjock häst tycker jag är en helt onödigt eftersom det baseras på andras åsikter om hur min häst bör vara. Varför ska man skämmas över hur hästen ser ut?
Jag skäms inte över att jag är överviktig, varför ska jag skämmas över att hästen är det…
Sen att det inte är bra för hästen att vara tjock är en helt annan femma, men det var ju inte det som var frågan.

Jag tycker att de är skillnad på att ha en överviktig häst och på att ha en häst med gräskula :)
En överviktig häst är ju lika illa som en mager häst. Men att häst har lite gräsmage på sommaren de tycker jag bara är charmigt :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
skäms verkligen inte över mina hästar. men skulle verkligen vilja banta ner min ponny några kilo, tror han skulle må bättre av att få bort lite kilon också .

tycker det är lite jobbigt med min häst då hon redan ser tjock ut även fast man innan kunde se lite av revbenen, men skit samma hon får väll se ut som en rullande köttbulle, det vicktigaste är ju att hon mår bra =)
Nej jag skäms inte över henne, däremot är jag mycket väl medveten om att hon borde gå ner många kilon för sitt eget bästa. Eftersom hon inte är inriden är det svårt att motionera henne också, och jag styr inte över foderstaten då jag inte äger henne.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Hoppas ingen missförstått mitt inlägg det ja mena var om man skäms över att hästen/hästarna har en rund mage pga att ha gått på bete, inte om man skäms för att ha en överviktig häst året om…för som många skrivit så är det ohälsosamt för hästen lika så om den är för tunn.
Jag tkr det är charmigt och de "gör" liksom sommaren när man ser hästar gå i sina hagar med en liten kula på magen =)
Jag skäms inte så mycke… Dom där hemma retar mig för att min häst är lite tjockare än dom andra haha, men han har otroligt lätt att "tjocka" till sig lite 

Skäms inte ett dugg för Reddies härliga beteskropp. Rund och gó !
#17 Jag skäms inte över hur hästen ser ut, men jag skäms över att jag tillåtit det och vanvårdat honom till fetma (eller iaf inte tagit väl hand om honom och fått honom hälsosam)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Skäms som sagt inte om hästen blir lite betestjock. Har dock den stora äran att äga en varmblodstravare vilket i mitt fall innebär att han aldrig blir fet. Trots massor av bete och fri tillgång av hö på vintern. Han blir inte heller smal utan håller i stort sett samma magomkrets året om.
Bild från idag, efter fyraveckor på bete och tre veckors vila
Min häst rids väldigt mkt även sommartid så han hinner inte bli fet, men ändå blir han ju lite uppsvälld över magen av sommarbetet.
Jag skämms inte för att han blir lite uppsvullen om magen, tycker det är väldigt naturligt eftersom han äter så stora mängder mat (även om han gör av med energin så blir det en hel del kvar som sätter sig på magen).
Jag tycker inte att man behöver skämmas för om ens häst blir fet på sommarbetet sålänge den mår bra. Därremot skulle jag nog själv fundera på om betet är lagom för min häst om han nu blir direkt fet (skillnad på fet och på uppsvälld om just magen). Många blir ju tvugna att slå för att dom har för få hästar och då tycker jag man ska göra det. När det börjar bli till riktigt fett (som ofta syns på andra ställen än magen) så kan det ju bli farligt (speciellt för ex kallblod) och kan leda till fång.
Nej jag tror man känner sin häst bäst själv. Har man en häst som inte mår dåligt av att gå på sommarbete och glufsa i sig och bli tjock över sommaren för att sedan till hösten ridas igen och komma i rätt hull så är det inget att skämmas över att den blir lite tjockis. Men har man en häst som mår dåligt av det så tycker jag man ska skämmas! Det viktiga är ju trots allt att hästen (och alla djur som vi tar hand om i fångenskap) mår bra och sköts väl.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Kippe, hästen jag rider;) är ganska tjock:P Men nu är det hård ridning som gäller för bådas skull!! :D
tyckte snarare att det var lite kul då jag tävlade, red en bekants häst för ett par år sedan. hon blev lätt rund om magen och förutom det var hon oftast bland de fulare hästarna på tävlingarna. Så folk kollade snett på henne. Men desto roligare var det när man kom in på banan och hon blev en helt annan häst , fullt med fart och ös, tji fick de som tittat snett när hon "sopade banan"

skäms inför andra vet jag väl inte, jag låter aldrig mina kusar bli så tjocka att jag ska behöva skämmas…
däremot ogillar jag starkt när han är bukig eftersom jag själv tycker det är fruktansvärt fult och gör allt för att få bort det och förhindra att det uppkommer
OBS att jag skiljer på tjock och bukig nu
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag skämms om min ponny har en otrolig "gräsmage" eller väldig bukig och fet!! uscha mig

jag har haft en häst som vart tjock fort detta gjorde att jag satte henne på magert bete eftersom det är inte så bra att hon är tjock. Jag vill inte ha en fet häst visst rund är väl ok men ne inte en tjockis men skämms… iaf jag :)
haha ja jag kanske skäms lite men det beror ju faktist inte på sommarbetet för pajas går i samma hage året om. han är tjock iaf xD han har varit tjock sedan jag fick honom för 7 år sedan. han har smal och fin på ridskolan men sen när ja fick honom blev han smällfet. nu har han blivit lite smalare.
tycke nog inte de e konstigt att han blev så tjock. ja menar att vara 19 år och gå tre timar lektion varje vardag till att gå kanske 30-60 minuter om dage varannan i padock varannan ut… haha ja då blir man ju tjock xD
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Tycker inte man ska skämmas om hästen har en rundare mage när den går på bete…det är väl ganska naturligt att det blir så när de har fri tillgång till allt det goa sommargräset. Det är väl lite det som är meningen med att gå på bete?

Lite skäms jag men det beror på att han varit tjock sen i vintras. Så jag håller på att arbeta bort hans mage, då han rids mer på sommaren än vintern. Dock blir det för sällan iaf då han inte står hemma längre. Men han SKA komma i fin form igen och i vinter blir det ingen fri tillgång på hösilage, han får gå med fånghästarna eller nåt.
Nej, tycker inte att man ska skämmas över sin häst. Däremot tycker jag att man ska hålla ett bra hull hela tiden, inte låta hästen bli tjock och sen banta ned den, eller låta den bli mager och sedan göda upp den.

"ponnytjock" eller "ponnymage" är det värsta uttrycket jag vet!! Den vanligaste hält/skadeorskaken för ponnyer (speciellt de mindre, shettisar och russ) är just fetma! Folk förstår inte hur farligt det är för dom att bära runt på all övervikt! Nä "sommarfet" är ett dumt uttryck och att dom ska få gå å äta gräs hela dagarna så dom blir för feta för sitt eget bästa är i min mening lika illa som att svälta hästen!
//Mickan