Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 8701 ggr
[Angel88]
0

En hjälpande hand? Snälla

Hej vad ska jag göra med Granda, hon blir bara värre och värre. hennes brunster blir bara jobbgare. Hon kan inte ens stå inne själv längre, hon står och skriket och anfaller boxväggarna (särskillt om det är en granne mitt emot.). Och är det hästar i närheten står hon först och skvätter och blinkar som en jubelidiot för att sekunden efter börja lägga öronen bakåt  och försöka komma åt att sparka.

Ja kan inte rida med någon, för att hon knäppar sig. skritt turerna och promenaderna är inte kul längre, det är en dragkamp, för hon vill bara äta hela tiden, spelaroll om det är mitt ute i vägen hon hittar ett löv, så växer hon fast där tills hon fått äta lövet.

Får hon inte äta, så börjar hon att stegra för att komma undan. Varför håller hon på såhär. hon är helt knäpp i huvudet.

Iförrgår va det värst, vi hade varit på en 25 minuters prominad och ja var ledsen på henne. Hon hade försökt släpa mig till gräset längs sidorna hela turen, men icke då hon fick aldrig nått gräs strå.. hon stuttsade, och försökte stegra sig, men ja drog bara frammåt. Så när vi kom hem  försökte hon beta utanför stall dörren, men det får hon  inte häller. så när vi kom in i spolspiltan (hon är förvisad dit när hon brunstar, annars är det kiss i hela stallgången), ja han knappt få av tränset och skulle lägga på grimman. Då hade hon fått nog, hom mejade nästan ner både mig och ena stallägaren, och foder hinkar och allt. och travade stollt ut mot gödselstacken och började lojt käka gräs. hon hadde för sjutton fått 1-2 kg hö på morgonen och sedan fårr beta fint gräs i ca 3-4 timmar innan ja kom.. Detta resulterade i att ja försökte stoppa henne och bara fick tag i pannluggen, vilket ja hade kvar i handen när hon fortsatte för bi.. så nu är hennes tjocka fina pannlugg borta kvar e en tunn liten toffs.

Hon går aldrig ur sina brunster utan denna brunsten är samma som när ja fick hem henne tror vi, då beteendet bara blir värre och värre.

Hon pissar mer och hon börjar ömma i korset då hon går så konstigt när hon skvätter hela tiden.

hon börjar oxå bli svår att ta in från hagen.

Varför har hon blivit så dum nu..

Jag börjar starkt fundera på att ta bort henne, om hon inte klarar att stå i det nya stallet gör ja nog så.. Här kommer hon stå ensam i en utebox och i hagen. få se om det hjälper. ihop med någon kan hon inte gå, hon skulle försöka döda den hästen..

vicc
0

stackars er, låter jätte jobbigt!

Jag skulle ta på ett stigbett när du går promenader. ha med ett spö oxå. ha på dig hjälm ifall nått skulle hända, hon låter ju farlig!

Är hon fortfarande halt eller kan du rida henne nu?

Marrsson
0

Men ge henne en hormonspruta så hon får hjälp med hormonerna! Klart att hon inte slutar brunsta om hon flyttar ofta, många nya hästar osv.

GE henne en chans att må bra, de e klart lika jobbigt för henne som för dig.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

SHV-Pysen
0

Vi har ett sto som också brunstar som en tok, fast hon är jättesnäll att hantera även om boxen blir till flisor. Hon får munkpeppar, så det är ett alternativ också för brunsttokiga.

Sen vet inte jag riktigt, men när hon brunstar så ska hon väl aldrig ta ut saker på dig som är ledare? I en hästflock, skulle ledaren då attackerad av ett galet brunststo? Att visa vem som bestämmer 

De där att hon mejade ner dig skulle jag själv aldrig tolerera av mina hästar. Jag blir riktigt förbannad när de ibland flyttar sig och håller på att kliva på mig när man står och borstar för att kanske titta efter en annan häst elr så. ingen ska kliva på mig!

men hjälm, spö vid promenad. skulle inte vilja föreslå ett skarpare bett eller så, men det är kanske det enda som är aktuellt. själv hade jag hellre valt en rep elr duallygrimma, alternativt kedja, fast situationen kanske är värre än så.

andaloce
0

Mitt tips som jag absolut tycker att du ska ta till! det är att låta gyn undersöka henne av någon som är känd för att var aduktig på sånt!

Det är väldigt vanligt (vanligare än man tror) att ston har cystor på äggstockarna, det påverkar både humör och brunster. Bpde eftersom dom har ont och för att det blir en störning.

Ett exempel jag väl kommer ihåg var ett travsto på ca 4år. Hon var iof väldigt snäll att hålla på med, men hon såg ut som en, ja, korv kanske man kan kalla det, hon såg svullen ut över hela länden och korset. I boxen var hon jätte sur, högg i gallren, sparkade i väggarna, hon tålde inte andra hästar osv. Det visade sig sen att hon hade flera stora cystor på livmodern. Man provade behandla, men tyvärr hade hon alldeles för långt gångna och för stora cystor, så enda valet var att avliva.

Hästar som är väldigt heta att köra och rida kan vanligtvis oxå bero på cystor i livmodern.

lisette
0

jag tror inte bara det handlar om brunsten. hon bestämmer över dig.

ston kan vara jobbiga där. de är många gånger tuffare än vad valackerna är.

det ska finnas något (gurkmeja?) att ge hästar som brunstar mkt.

Cilla89a
0

är detta enbart under brunsten eller alltid?

är detta ett problem alltid håller jag med lisette, låter helt klart som hon bestämmer över dig fullständigt..

du har ju inte haft henne så länge heller, kan ju vara så att hon testar nu?

annars är det p.g.a brunsten så prova munkpeppar.. vet många ston som blivit hjälpta av munkpeppar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Jag tror du behöver hjälp på plats med hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Scandi
0

Får hon kanske för mkt/lite mat?? Maten spelar ju också stor roll.

Caspianowner
0

Tänkte på samma sak som # 4

lisette
0

#6 munkpeppar var det ja!

JMax
0

Tycker du ska bet en vet. gyn. kolla henne. Kanske hon behöver en hormonspruta eller nån annan hjälp. Finns bra ört och naturläkemedel som hjälper mot jobbiga brunster med ex. munkpeppar som det skrivs om ovan.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

QALM
0

Det jag läser i din berättelse är att hon är ledaren över dig och inte tvärt om. Det du ska göra är att träna ledarskap med henne varje dag och då måste du även tänka på ditt kroppspråk och på alla små detaljer.

Gör allt med övertydlighet tex innan du går in i stallet stannar du innan dörren och backar henne för att sedan du går in först och hon ett par steg efter. Tränger hon sig så börjar du om. Samma sak överallt.

När du promenerar henne så stanna och backa henne ofta. Hon ska gå lite efter dig och hon ska stanna när du stannar utan att putta till dig.

Hennes brunster är ett problem men det är inte därför hon uppför sig illa mot dig. Hon är ett dominant sto!

Visst kan du gyn kolla henne men hennes betende blir du inte av med iallafall.

Pissandet kan som andra säger också bli bättre med munkpeppar.

Cystor är vanligt hos ston i livmodern och har ingenting med hormoner eller brunst att göra. Skulle hon ha en gulkropp som sitter för att ägget inte släppt skulle hon inte brunsta alls.

Gud har skapat pissmärrar och du verkar ha en ;)

JenD
0

Ett tips är att ta hjälp av någon med mer erfarenhet som kan hjälpa dig att ta kontroll över henne. Rent psykiskt är hon kanske lite starkare än dig nu (tror hon iallaf ;)) och då kan det vara bra med ngon som ser er två jobba tillsammans fr ett annat perspektiv.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

chriisse
0

Mitt sto var också väldigt jobbig runt brunsterna men vi testade en munkpepparblandning som funkade jättebra, dock fick man tvinga i henne maten. Men hon blev lugnare. En bra hemsida som säljer dom produkterna är www.tahorseware.se och sen under fliken dodson & horrell så finns det en produkt som heter "stroppy mare" som somsagt funkade perfekt på mitt brunstiga sto.

Lycka till. :)

[Angel88]
0

hon är sådan här mot alla..

skarpare bett går inte, då stegrar hon på deräckten..

skarpaste ja har e ett d-bett med koppar rullar, det gillar hon, och hennes vanliga 3-delade bridong (får ha smala bett då hon e liten i munen)

ska tillbaka till vetten på tors, skulle varit där igår, men katten fick ungar och ja hade ingen som körde..

munkpeppar funkar litegrann, det gick hon på innan. men då kraften e reduserad äter hon det inte (hon käkade dubbel dos).

mat kan ja inte ge mer, då hon snart rullar fram.

Det är inte deräckt mot mig, det va bara det men att hon nästan sprang över mig..

det är det hon gör mot andra hästar som oroar mig mässt. kommer snart inte kunna hyra in mig i något stall snart…

letar akut, Hos anna blev det plödsligt inget av.. Suck….

Hon anfaller andra hästar, och högger, stegrar sig och skriker åt dom för att sedan gnägga mjukt och inbjudande och skvätta mit dom, och sedan bli ilsk igen.. Hon sparkar och sparkar i väggarna hela tiden.. måste byta stall.. hon hatar dessa hästarna i stallet. grannens hästar gnäggar hon bara mjukt åt..

gyn kollar ja inte förren ja vet om hältan e borta, för e den inte det får hon fara vidare till dom eviga ängarna.

idag va hon rätt snäll mot mig, lyssnade fint.

ja får bara skritta henne 20-30 min.

har börjar jobba henne stundtals i form, anars börjar hon ledsna efter 3 min..

hon har överskotts energi till tusen.

funderar på att kastrera henne..

hon är ett hämskt monster just nu, mot stallets  hästar, men står gärna och gullar och myser med mig..

Stallägaren, vill ha veck oss.. hon strässar deras hästar

ja är inne på en p-stav eller hormonspruta till hene ska snacka med Anne min vett.

tror hon vill ha en hel box. då hon står lungt och rätt avslappnat i vettens hela boxar, inga sura minaer alls, där e hon bara glad och nyfiken och väldigt väluppfostrad.

nog lyssnar hon på mig, hån går med huvudet i ryggen på mig, stannar när ja gör det. stannar när ja säger pro, behöver inte lägga vikten bakår och kan ha tyglarna helt lösa.

krongla ute vågar ja inte nu då hon e strässad ute..

ja och stallägaren vi inne på en disskustion om hjärntumörer i dag..

hur som hälst det löser sig nog, kände mig bara hopplös..

Skam den som ger sig, även om hästen är envis va envisare tillbaka!

Alex
0

Men hon kan inte bete sig så pga att hon har ont då? För som jag förstår det på det du skriver så rider du henne? Men ändå är hon halt och du åker på ständiga veterinärbesök, för du vet väl inte ens exakt vad felet är? Det tror ju jag mycket väl kan vara en anledning…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

det är väl klart att hon beter sig likadant mot alla?

du har visat att du är rädd för henne, hon har fått makten över dig. det blir en ond cirkel för andra blir rädda för henne pga hennes beteende.

varför ger du henne kraftfoder överhuvudtaget?

lisette
0

du skriver i inlägg #0

Hon hade försökt släpa mig till gräset längs sidorna hela turen, men icke då hon fick aldrig nått gräs strå.. hon stuttsade, och försökte stegra sig, men ja drog bara frammåt. Så när vi kom hem försökte hon beta utanför stall dörren, men det får hon inte häller.

för mig är det ingen häst som lyssnar på sin ägare. att du är rädd kanske är fel ord, men hon respekterar tydligen inte dig.

elin
0

Varför ger du henne en massa kraft foder när du säger att hon är "smällfet"? Du rider ju knappt inte på henne heller…

/Elin

Pia-Lena
0

När mitt islandsto var iväg på betäckning ringde hingsthållaren upp mig efter en tid eftersom hon aldrig gick ur brunst trots flera betäckningar..Han ville låta ultraljuda henne vilket jag gav klartecken till. Ultraljudet visade att den Graafska follikeln, i vilken äggen finns, hade fastnat i äggledaren. Efter en hormonspruta fick hon träffa hingsten på nytt, denna gång med lyckat resultat. Hittade fenomenet i en gammal vet bok där man kallade stona för pissmärrar och korna för brummare, synnerligen talande beskrivningar.

Om jag förstått rätt ska du till klinik för att kolla upp hältan, be då om ett ultraljud också.

hestellen
0

Du kan ju inte ta bort henne bara för att hon brunstar! Då får man ju försöka med annat. Som sagt det finns hormonsprutor och olika preparat man kan ge i foder och liknande. Har inte namnen i huvet men fråga en veterinär och/eller foderhandlare=) En del ston kan bli helt galna och J*vliga vid brunst.

[Angel88]
0

#16-21

ja rider henne på vettens odenation, och felet satt/sitter i vänster fram knä.. hon sa att ja skulle rida henne 2-3 (4 ) veckan i 20-30 min, och ja låter henne gå i form ca 5 minuter hela det passet, bara för att stimmulera henne, bara för att hon blir less annars

och nu hat ja bara gått henne i 3 dagar, och red barbacka innan, då  går det rätt bra.

sadlen hänger eftersom hon blivit lite för fet för den..

ja om du tycker ja ska svälta henne helt så visst.. hon får 3 kg hö om dagen när hon betar 2-4 timmar på eftermiddagen, annars får hon ca 4-5 kg hö. sedan har hon en halmbädd att käka av, pratat med vett om detta och sedan får hon ca 2 dl bettfor och 1,5 dl korn om dagen när dom andra får sitt.

mindre mat kan hon inte få, och inte häller mer. även pratat om vett om detta.

in och ur till vetten, jah har varit där 2 ggr, en gång dit och ett återbesök, som vi fick spruta fram igen då det vart en liten hälta kvar. så kom inte och säg annat. ska tillbka på återbesök igen. ja har haft henne i snart 4 månader

och särskillt till dig #21 jo ja kan avliva henne för att hon brunstar om ingen vill ta in oss i ett stall kan ja ej ha henne kvar. och nämn inte lösdrifft, då hon anfaller andra hästar, sparkar och högger mot dom..

ja måste från stallet ja står i nu, då dom säger till eller frågar varige dag, dom vill inte strässa mig men dom kanske ska ta hem sitt ena dräcktiga sto. dom är rädda att granda ska strässa henne till att kasta fölet.

och läs ja ska fråga om hormonspruta. men en sak i taget.. värken hon eller jag eller andra mår bra av detta. jag försöker så gott jag kan så sluta tracka ner på mig. förstår ni inte att ja är jätte ledsen.

och ja åker häldre in en gång för mycket till vetten än en gång förlite. och nej ja är inte rädd för henne för skulle ja varit det skulle ja gett upp och avlivat henne där på första vett besöket..

och hon är under stimmulerad nu, hon gör detta mot alla, inte bara mot mig. men det skiter ja i nu, det versentliga är att hitta ett nytt stall med en hörn box eller hela boxväggar.

det blir hennes sissta chans. kan inte flytta runt hela skåne för att hon har pms. hon är som nu appsolut inget avels värde häller.

ja har redan lagt ner massa pengar på henne, men ja kan inte lägga 40 000kontant.. på en operation om det nu sklulle bli så, det avrådde till och med vetten. och hon kan travare.

lisette
0

du behöver kanske inte leta nytt stall? du kan sätta upp avskärmningar i boxen. jag vet många stall där de haft tjockare plast för gallret.

men om hon är understimulerad så måste du ju göra mer med henne.

varför går hon inte ute på bete?

Pia-Lena
0

#22 Jag har inte trackat ner på dig och jag har inte sagt att du ska fråga om hormonspruta, jag f ö r e s l o g att du skulle be om ultraljud när du ändå ska till klinik. Finns ju inget anledning att åka dit två gånger bara för att det rör sig om olika krämpor. Du har faktiskt vänt dig till forumet för att få hjälp och alla försöker så gott det går att hjälpa dig utifrån de uppgifter du lämnar men du tycks ju bara förkasta allt som sägs. Jag lovar dig, ingen här vill vare sig dig eller din häst något illa.

[Angel88]
0

#23 det har vi redan gjort, och bete får hon ju inte för vett. hon får igentligen inte gå ute i lilla stora beteshagen alls, ska igentligen bara stå i sjukhage. men då blir hon tokgalen.

Pia-Lena
0

Och en sak till betfor är oerhört energirikt, det ger man till hästar som av någon anledning har svårt att täcka sitt energibehov. Även korn är något man ger till hästar som man vill ska gå upp i vikt.

starcatcher
0

tycker det låter lite som att hon inte har så värst mycket respekt för människor. som du säger, det är inte bara dig hon är så mot, utan andra också. du kanske inte ska gå promenader med henne, du kanske kan vara i en liten hage och leka med henne? det finns ju massor av skoj du kan göra med henne som håller henne stimulerad! jag själv har som mål att minst en tredjedel av alla pass ska vara lekar från marken, och det funkar min bra på. :)

du kan ju lära henne olika trix till exempel, de brukar de tycka är väldigt skoj, och dessutom lär hon sig att det är du som är ledaren, samtidigt som ni får ett starkare band! :) jag och totton brukar bland annat leka följa john, då han helt enkelt får gå ett par meter bakom mig, i min fart, och göra samma saker, det tycker han är jätteskoj! :)

tycker inte att du ska ge upp, det går säkert att lösa problemen för din älskling! :)

[Angel88]
0

#27 ja får inte leka med henne hon går på hält utredning, hon ska ta det lungt, och hon älskar när man leker med henne i hagen, så just nu får hon glädje fnatt om man gör det. bockar runder och gnäggar, och räser galoperar. springer fran till en och puffar "häng med nu då" och drar iväg igen. så det va ingen bra ide, tyvärr.

#26 ja får välja mellan havre eller korn, då gtar ja korn mindre energi. och den decilitren om dagen gör ingen skada, samma med bettforn.. det hadde varit elackt att ge dom andra och hon får titta på, hon hadde sparkat sönder boxen, lixom dom andra hadde gjort det samma om bara hon fick nått. skulle vara som du såg en syster/bror kompis sitta och äta något du älskar men du får inte smaka men du måste titta på, tror du hadde blivit frustrerad du med.. :)

Det är svårt att förklara, det känns som om hon inte är sig själlv. ja väntar med att bråka  med henne tills ja varit hos vetten, om hon e oki och vi kan ge henne en

H-spruta och hon fortsetter då vet ja att det är dominans och tråtts. då blir det andra bullar, då blir det träning, träning, tränin, och åter träning….

kramar och tack för era svar…

ps tjock text för att ja e trött ser intevad ja skriver annars..

nu ska ja gå och pussa på mina  2 dagar gammla katt ungar, sedan kela med min vovve…

Alex
0

#28 Räcker det inte med enbart betfor då? Eller ett par morötter eller nåt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

starcatcher
0

#28 vem sa något om att en lek ska gå till på ett hastigt sätt? så vitt jag vet så ingår inte galopp i yoga till exempel? :) att hon ska följa dig i den fart som du går i, som jag sa, behöver inte heller vara galopp? (om du inte går väldigt fort förstås. ;)

lisette
0

#28 några korn räcker, eller som alex skriver - morötter…

tänkte på en sak. har du henne i grimma eller träns när du är ute på promenad?

drar hon iväg med dig när hon har grimma så hade jag provat träns. det är en avsevärd skillnad.

Zabbio
0

Hästen är på något sätt sjuk.

Det är inte normalt att en häst brunstar 365 dagar om året..

Dessutom verkar hon trivas mycket dåligt. Läste i något svar att hon flyttat mycket? Låt henne sansa sig och lära känna en plats, flytta inte run henne om det bara är möjligt att låta bli.

Låt en kunnig veterinär gå igenom henne, berätta om problemen.

Förutom det verkar du ha en hel del problem med vem som egentligen bestämmer. När du är 110% säker på vad som utlöser brunsten och att hon är helt frisk, så ta hjälp av någon med bra känsla för hästar så att du kan vinna respekt och förtroende. Använd hjälm och säkerhetsutrustning när du handskas med henne, men förvänta dig inte problem; de kanske kommer ändå, men de blir värre om du förväntar dig dem.

Det kan vara en hjärntumör som orsakar beteende och/eler brunst, kanske cystor som någon skrev. Det kan vara vadsomhelst. Magsår kan förvärra beteendet och om hon är stressad och inte trivs (pga flytter, avsaknad av tillit till människor som handskas med henne, irritation över brunsterna, problem i hästflocken eller vad som helst som kan orsaka sånt) så är det inte ovanligt att de får magsår. Speciellt om de inte har tillräckligt med grovfoder.

Det finns säkert tusentals andra möjliga orsaker tiill oändlig brunst och beteendeproblem, jag hoppas att du hittar rätt och försök att inte ge upp men ta hjälp av någon på plats.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

hestellen
0

Men för det behöver du ju ändå inte avliva henne. Då är det ju bättre att sälja henne/skänka bort henne till nån som vill ta itu med problemet. Nu är hon ju halt också så det är ju inte så lätt, man får ju kolla det först och sen ta itu med brunsten.

Som nån sa måste du inte leta efter ett stall som är så, man kan sätta upp tex plywood skivor eller liknande. Tunna spånskivor.. Jag va tvungen och sätta upp det till min ena ponny när jag var inackorderad, för hon kunde inte stå jämte nån annan. Inte för att hon va dum utan för att hon blev så orolig och ledsen=kolik. Och det funkade super! Man kan ju måla det så det ser lite bättre ut också. Sätt upp det med sånna där små "plastspännband" kommer inte på vad dom heter. Då kan man ta ner det när man vill, och det gör inga märken alls på stallet=)

[Angel88]
0

#32- 33 ja skulle aldrig sjänka bort henne. hur tror du ja skulle må om hon fick det sämre och blev såld igen. hon mår inte bra av att byta ägare häller, det är elackt. follk tar oftast inte lika bra hand om en travare, ni säger ju själva att dom e vandrings bokaler. det är snällare att ta bort henne i stället då.. 

#33 läs i inläggen, hadde redan svarat på att hon redan har en skiva för grannen, men hon vet att han står där och hon anfaller skivan i stället…

dom kan inte bygga nya boxar för att ja står där. det är ett litet stall med 5 boxar, 4 vanliga och en fölbox och ett litet lösdrifft. granda tar upp två, då hon inte kan ha en granne i boxen brevid, och detta funkar inte..

och jag hadde gärna velat stanna i stallet ja står i nu, men jag får inte det och det har ja skrivit innan, det är inget ja själv kan rå för…

Som sagt vi flyttar denna veckan, kanske redan i morgon. lyckades hitta en ny plats mot teckomatorp blir en halvtimmes moppe körning dit men det är det värt. hon får en egen hörnbox, sjukhage.

sedan kommer hon släppas med ett par andra ston om hon e bra i benet, om det går.

på gården finns det även ett ridhus, där ja kan träna med henne från marken. ska bli kul. känns jätte bra, det va lungt i stallet, fast det redan står 11 hästar där, ska komma en till om någon dag pluss granda..

nu räcker det med komentarer om stallbyten och att sälja, för det gör ja inte. hon har bytt 4 ägare på mindre än 4 månader.. hon ska inte behöva göra det mer. hon mår bässt i att tas bort om detta inte funkar. ja ger henne en sissta chans nu, där med basta…

det är mitt ansvar att se till att hon får det så bra som möjligt och det gör ja inte genom att sälja/sänka henne till någon annan, för att finna någon som värkligen vill och kan ta sig an en häst som granda e nog ganska svåra att hitta..

hon är lite bättre nu, ja tror hon skäms. hån ser så sorgsen ut ibland och så säger ja "e du mattes kärlek" till henne så lyser hon upp och ögonen glittrar.

det kommer inte bli bättre i stallet ja står i nu, risken är bara att hon sparkar sönder sina ben då det är murade boxar..

hon borde ha vantsig vid nästan 4 månader…

[Angel88]
0

ps glömde säga att ja alltid leder henne i träns och kedjegrimskafr eller tyglar ute…

Lina
0

#34 Måste ge dig eloge för du resonerar som du gör!
Till vem i torp är det du ska flytta?

[Angel88]
0

#35 va menar du med eloge, ja vill min hästs bästa. ja vill inte att hon ska vandra runt mer.. är det elackt tycker du??

om ni nu anser att ja är en så fruktansvärt elack och dålig hästägare så varså god att kom och hämnta min bäbis då… ja vill bara hennes bästa och dvs inte byta flera hem.. ni sa ju själva att det var bättre att ta bort henne för ett tag sedan när ja letade foder värd.. så ni pratar ju bara om er själva..

hon heter Ylva och stallet ligger en bit efter Trä(stavas). super mysigt stråtts sin stolek. och det finns ett sprillans nytt ridhur där med. där inne kan ja sedan släppa granda och leka med henne som ja gjorde i hagen innan hon blev halt.

Anna
0

#37 Att ge någon en eloge är något positivt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Angel88]
0

#38 jaha tackGlad

#36 tack så mycket KyssSkrattande(och förlåtSkäms)!!!

elin
0

Jag håller tummen för dig och Granda.

Jobba massor och åter massor från marken.
Ngt mkt intressant och framförallt lärorikt är att själv sätta sig i hagen och iakta hur hästarna "pratar" med varandra genom sitt kroppspråk.

/Elin

Rita-S
0

#0 Om det hjälper dig.. vi har nu i stallet en som betädde sig som Granda när hon kom. Sparkade när till sönder boxen, attackerade andra hästar och var riktig jobbig och skrämmande för dom som inte kände henne då hon bet och sparkade andra folk och hästar om varann. Även detta en bloding.

Nu har vi så tur att här på gården är gamla hönshuset ombyggd till en utomhus box, så där fick hon stå några veckor till hon lugnat ner sig och aklimatiserade sig.

Sen fick hon flytta inn till stallet med dom andra hästarna när hon vant sig vid dofterna, ljuden, området. Det gick bra! Visst fick dom hänga upp en filt på galleret, och hon fick hörnbox så hon hadde granne på bara en sida, men det gick bra!

Under dom 3-4 månader som har gått nu har hon sakta lugnat ner sig, och blivit en mer vanlig häst.Visst är hon lite lynnig i bland men hennes utbrott blir det längre och längre mellan, och sen hör det med att hon lugnat sig enormt mycket efter hon fick gå några veckor med min Gejsa. Gejsa har en lugnande effekt på dom flästa hästar, även denna ;)

Innan dess hadde hon nog vandrat runt som din Granda gjort. Många ägare, tveksamt hur bra behandlat hon varit. Hon var tunn och sparkade så fort man forsökte röra hennes bakben tex..

Det finns hopp!
Ge inte upp!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

shimmy
0

Jag blir så otroligt ledsen av att läsa om hur allt verkligen går emot dig och fina granada. Tycker att du är stark och modig som resonerar som du gör, och att du verkligen verkar sätta hästens välbefinnande främst.

Min häst har som sagt gått tillsammans med granada i över ett år och det var ALDRIG något problem. ej heller med andra hästar. visst var hon stoig och flirtade en del med valackarna när hon brunstade. men hon visade ALDRIG någon agressivitet mot något levande! heller inget problem med hanteringen.

Allt lutar ju mot att det är något fysiskt fel på henne (cystor, tumörer, annan smärta?) Det där är inte den mjuka, personliga Granada som jag känner…

Molla
0

Jag har inte läst allt, men är det inte så att hon bara är understimulerad nu när hon ska vara i stillhet. Det är ju inte så lätt för henne att hålla sig i skinnet kanske när hon måste stå, då blir hon bufflig.

prova munkpeppar mot brunsten, eller prata med vetten om h*n har nåt förslag.

Hoppas det löser sig!!

Jag hade en häst som blev tokig på hästen brevid, vilket resulterade i trasig vägg… Vi satte upp lakan mellan, och då blev det lugnt!

AnnaBrandell
0

Vad är det för stam på henne?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

[Angel88]
0

hon har Neveled Pride i sin stam två gånger på far och mors sida…

gå in på trav så ser du.. sök på Granada swing…

Smulan74
0

Till Angel88

Jag har 2 ridtravare (Zaasi & Kickan) som jag bara har haft i  2 månader & fick dom av en tjej som inte hade tid,så dom fick bara gå i hagen hela tiden(innan dom kom till mig).Dom var både pigga & heta & det gick inte att rida dom för dom ville bara sticka i väg hela tiden,inte roligtRynkar på näsan Zaasi slängde av mig innan jag fattade att han hade ont i ryggen.Jag vet inte hur många gånger jag tänkte"nu struntar jag i detta" men så lånade jag en bok som heter "Från tävlingstravare till ridhäst" & där stog det att foderstaten har stor betydelse för hästens temprament.Mycket kraftfoder gör hästen piggare.Många hästar är känsliga för havre,det är sådan fall bättre att ge korn eller pellets utan havre.Så nu håller jag på att byta foder från havre till pellets(fast man ska inte inte ha för bråttom med att byta foder).Mitt sto Kickan har nyss brunstat klart efter 2 perioder & hon var jobbig.Vägrade ta bettet när jag skulle tränsa henne,ville inte lyssna med mera,så jag tänkte jag ingen "nu struntar jag i detta,men den 6 juni-09 tänkte jag nä nu ska jag rida henne & nu ska hon lyssna på mig.Fast det var svårt att tränsa henne men hjälp av en morot så tog hon bettet i munen(fast moroten fick hon inte äta)Sen gick vi 6 jag bervid henne innan jag satte mig upp på sadeln.Vad paff jag blev när jag skulle sätta mig upp från att inte stå still innan så stog hon plötslig helt blick still & till med stog hon blick still när jag skulle ändra stiglädret.Jag fick till & med henne att gå på tygeln.Jag vet inte om det var pellets som hon brukar få på morgon & kvällen som gjorde att hon var som en Oskyldig den dan.Fast den frågan får jag inte svar på.Den dan kommer jag aldrig att glömma.

Det tog långt tid att dom kunde lita på mig & jag kunde lita på dom.Så jag tycker inte att du ska ta bort henne.Låt hon lära känna dig & du lär känna henne så ska du se att det funkar.

Lycka till med hästen.Jag håller tummarna att det ska gå bra för er.

Kramiar från Cissi,Zaasi & Kickan

Zabbio
0

#34 Har absolut inte sagt att du inte får avliva om du inte får rätt på det, har själv en välfungerande travare men är inte säker på att jag skulle sälja honom om jag mot all förmodan inte kunda ha honom kvar, just för att de lätt blir vandringspokaler. Om hästen dessutom har beteendestörningar är ju risken större och då är det bättre att avsluta och låta henne födas på nytt i en frisk kropp…

Jag försökte bara spåna på vad som kan vara fel och ge tips, men framförallt behöver hon en rejäl genomgång av veterinär som hittar vad som ställer till det i grunden, sedan behöver du hjälp på plats av en kunnig människa med ett bra handlag, för att reparera din och hästens relation efter allt detta. Det måste inte vara någon dyr, känd tränare, bara det är någon med kunskap och rättvisa metoder. Att försöka rätta till hennes beteende utan att veta och ordna med vad som i grunden utlöser det är som att sätta plåster på ett brutet ben, ganska overksamt. Och det verkar helt klart som att något är kroppsligt fel med henne.

Lycka till och jag hoppas att du hittar felet, och att det är något som är lätt att ordna upp när man bara vet vad det är.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.