Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10885 ggr
Cilla89a
0

Konstiga hästnamn.

Har ni någon gång blivit lite fundersamma till vissa hästnamn?

Igår var jag och en vän på tävling (hopp) där en häst hette "Kors och tvärs" HAHA ;)

Visserligen vet jag att många travare heter väldigt konstiga saker, så där blir man inte så förvånad.. Men när man hör i speakern "här kommer . . . , på kors och tvärs" :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

En häst på min ridskola hette Lingonben. :P

Vet en kallblodstravare som heter Snärtpål, inte vackert!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Akerberg
0

#1 Verkar finnas många Lingonben! Vet iaf 3 nu! (Sett på tävling, samt den du nämnde nu, och nej, det är inte samma)

Kommer inte på några jättekonstiga just nu, bara Cleo på en valack =S För mig är det ett stonamn

SHV-Pysen
0

Ja, det finns ju många konstiga, Coolmix, Torrben bla.

Däremot så tycker jag att många islandsnamn är konstiga. inte så att de låter roligt, men det blir helt fel med könen.

Björk tex. det låter som en hingst, men nej det är ett sto.

Hildur, enligt mig pojknamn, men i detta fall oxå sto. Väldigt förvirrande. Jag har börjat tagit för vana att när de säger ett isisnamn så antar jag att könet på hästen är det som jag inte tror att det är.

bebbe
0

En gammal bekant till mig hade en travare som hette Konkursgårda

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

cillaw
0

#2 för mig är cleo ett hingstnamn

#3 jag vet oxå en Hildur, ett sto, och en människoflicka på tre år  :D

min bekants  stuteri, döper efter bokstaven H, de har annorlunda namn…..

Helga fick hoppzan, som i sin tur har fått Heizan och  hemliz. Hemliz fick en Hopplöz som var en annorlunda fölunge (därav namnet) men han dog enbart fyra veckor gammal…. :(

Maja
0

Ja, jag rider ju islandshästar, så för er har väl alla mina hästar konstiga namn.. ;)

Alex
0

Näsbritt, en kallblodstravare som stod i mitt gamla stall för en del år sen… Fast det var väl mest fult egentligen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jn84
0

I vårt stall heter en valack Dixie. Känns som ett sto-namn (eller så är jag väl bara Wendy-nörd) ;)

Dior
0

Var på en cirkus för många år sen där en stor skimmelvallak hette Nattsäck. (Vad tusan är en nattsäck Obestämd)

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Repoort
0

Sitter med torsdagens travprogram framför mig.

Här kommer ett smakprov…

Kung Peter, Träff, Karl i kärret, Hann Undan, Miraklet, coolingen, Eli Tant, Nikki Follo, Peg on Tee, K.A.Dett, Åhs Årvar, Raske Rutger, Gustav Garvare, Horse Face, Irishtapdancer, Modd Brun, Trollboll, Travymer, New Look, Highway to hell, Hot Hot. French fried.

Alex
0

Fanns det inte nån travare som hette Nasi Goreng eller nåt också, har jag för mig? Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

elasive
0

Jag träffade på två hästar som hette "Forrest Gump" och "Pippi Vitstrump"! Samt en Arne och en Harald xD Haha.  Min fd sköthäst hette Drifter, vilket betyder "Dagdrivare"! Haha ;D

Marrsson
0

Min första egna häst va en Fjordhäst som hette Fredrik :D

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Trojaa
0

Skafferi vet jag en häst som heter :D

emeliekarlssoonn
0

Såg en häst på annons. Eldi baken hette han x'D

Birke
0

Vinnaren i elitloppet hette ju Torvald Palema :P

Såg ngn det förresten? Såg tyvärr det bara på tv :(

[Jennniie]
0

Rapidash heter min förra häst, det är ju en pokemon figur.
Men lite udda namn tkr jag:)

Nuvarande hästen heter Joe Yahoo, oxå¨väldigt vackert. ;)

Zadeira
0

En på en ridskola hette Knodden, vad är det för namn?

Och så hade vi en Grejjen (alltså typ "saken, prylen") på första ridskolan. det är inget fint namn.

WhoCares-01
0

#8 haha samma här. min kanin har samma färger som Wendys Dixie så hon fick heta de xD.

min tjej heter Who Cares. vem bryr sej??!  haha tycker de e lite lustigt. så har vi en i stallet som heter Line Up(galoppör) och innan hade vi en som hette Lille Sture

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Sweelin
1

Lillebror hette en häst på vår ridskola :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

WhoCares-01
0

#20 haha de vet ja också en som heter ^^ jättesött tycker ja. då fattas bara storasyster =D. samma som ägde lilebror (den ja känner då förståss) hade ochså en som hette Deesign, en som hette Rounee och en ja inte minns men han kallas för Sillen xD

// Alexandra

Lagerquist
0

Har för mig det fanns någon travare som hette Min Mamma eller liknande, helknasigt. Sen finns det någon häst som heter Piggorask (Pigg och Rask) Cool

Invisible
0

Mitt sto heter Cruella De Ville (den onda tanten som ville göra kläder av valparna i 101 dalmatiner), och varmblodskille heter Crackson, haha. Har även hört namn som "Achmed", "Mats", "Conjac", "Almstjärna", och finns det inte en hästmodell i hööks som heter "Son of a bitch"? Hihi! ^^

CelsiusT
0

Min valack heter Piper Pur (engelsk uttal), kallas Piper. Tycker jag är lite konstigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Smex
0

jag själv blev duktigt chockad då jag skulle köpa min första häst.

En travara som hette Ture.

trodde killen skämtade först men nej. Han blev sen kallad av mig för Ture Sventon =)

vet också om en annan halvblod som heter Lyckliga Ture här nere på Gotland.

WinterPrince
0

Där jag stod innan köpte dom en häst som hette Cactus.. inte så -konstigt, men kallades senare för Taggen. När de senare hyrde -en annan häst som hette Aladdin kallades den för Allan. Dom blev -hagkompisar och jag kallade dom sen för Allan och Tage.

QALM
0

Jag har just döpt ett stoföl till Qalms Changeling (bortbyting)

för natten hon föddes kom två fölungar och mammorna råkade byta unge. Det syns tydligt att dom har fel unge men jag kommer att DNA testa dom små så att allt blir i sin ordning.

Den andra fölungen blev en hingst och han får heta Qalms Flip Of A Coin (krona och klave)

cillaw
0

#27  har du inga bilder på dom ?  bytte dom med varandra precis efter födslarna kanske? var du med?

Marrsson
0

#27 Oj va lustigt att de blev så? Jag trodde att stona hade stenkoll på läget.. ;) Va bra att de finns DNA test ändå :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Hannapanna
0

Jag har råkat på både Strecken och Tricken. Rätt knasiga namn;)

Vet en travare som just heter Hästen. men som ni säger, många travare har ju knasiga namn! Ålarökarn, Knoffelina Rej, Anke Boy (låter som ankeborg i mina öron Cool),

[Zkold]
0

Jag minns en nordis som hette Grytfot XD sen fanns de en travare som hette spit and polish hahah XD

QALM
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Bilder på dom finns i inlägget fölning under avel som jag har lagt in.

Vi kom ut på natten precis när vi hörde ett herrans liv från BB-hagen. Vi såg ett föl som hade kommit ur hagen och det stod två skrikande ston och försökte ta sig ut.

Jag sprang dit och tog ut det stoet som var mest hysterisk till fölet. Men när jag gick vägen mot stallet så blev det stoet som var kvar i hagen galen och skrek allt hon hade.

Det är då jag ser ett till litet föl som stod bredvid ett sto som inte hade fölat. Jag skyndar mig tillbaka till hagen för att fånga in det vilsna lilla fölet. När jag gjort det tar vi fram stoet som sprungit och skrikit efter fölet som gick.

Hon blir genast lugn och den lilla börjar tutta. När vi senare i stallet står och tittar på fölen så ser vi det uppenbara felet.

Hingstfölet är jätte stort och Bay (brun), han står vid en liten palomino mamma. Pappan är sorrel så det ska inte kunna bli bay då.

Ett pyttelitet sorrel (fux) stofölet står bredvid en stor buckskin mamma. Pappan ska vara palomino så det ska inte kunna bli en sorrel då.

Jag har haft 4 föl efter palominostoet tidigare och den lilla flickan är en kopia av hennes föl. 

Tur att det är Quarterföl och att man DNA testar alla avelsdjur.

Jag som alltid har sagt att det är så underbart att mina ston låter alla föl tutta på sig. I det här fallet hade varit bättre att dom hållt sig till sin egen unge!

Bilden är på mammorna och deras bortbytingar i går.

Marija
0

På senaste tävlingen jag var på startade en häst som hette Helge ;)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LindaKarlstrom
0

Här har det funnits några roliga namn bland annat Bus Bosse, Sjur-Stina, Herr E, Inga-Lill :)

swangel
0

min första foderponny hette Glittertind, å det ä ju ett berg i norge så det var lite udda å på en tävling var det en häst som hette Hej! åå en pålle i stallet heter L :)

Maliiin
0

Min ena pålle heter Sixton.. Tyckte det var jättekonstigt när ja köpte honom. Man hade ju bara hört Sixten! Men nu tycker man att Sixton är rätt å Sixten är fel:p

HannaT
0

Vi hade en Fulöga på ridskolan mycket länge sedan.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zabbio
0

-Vet en hund som hette Hyvelbänk..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

foderhästen heter racer roger, travare såklart:)

scth
0

red en ridtravare vid namn "Banga Ranga Rick" förut, tyckte jag var ett ganska konstigt namn ;)

hade även en på bete en sommar "rackar pojken"

så de har sina namn allt Tungan ute

Arkan
0

Kallblodstravare har oftast helknäppa namn, som nu avlivne hingsten Tand Troll? Helt klart det fulaste namnet på länge. :P

starcatcher
0

jag personligen tycker att min häst har ett förbaskat jobbigt, kanske inte konstigt namn. Nerco van de Bredehoeve. hm, det tog mig den här första månaden att lära mig att stava till det.

vet inte om någon nämnt den än, men det fanns en travare som hette Eller hur, det är ju lite säreget. sen finns ju Ifhemoveskill him, galoppör. Diaghlyphard är väl inte heller helt normalt. :P

elin
1

Jag vet en shetlandsponny som hette Salami. . .

/Elin

Oliviahack
0

Min medryttarhäst som är travare heter Carl, jag trodde dom skoja först ;o

swedensess
0

min travare heter Dicka Brook… inte det finaste Tungan ute

WinterPrince
1

Minns en häst som brukade tävla här i krokarna som hette Cluedos Överste Senap

HannaT
0

#46 Haha!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

_Jag_
0

Jag har några roliga, Mulliga Ullis, Skaka Loss, Be surprise, Bet For More Money, Bet For Success, Einar Celeber. Super du mä, Enelj (En älg). osv osv :P gäller att vara kreativ för att döpa häst ;)

WhoCares-01
0

min heter Who Cares =) Wilma kallas hon ^^

// Alexandra

Hannapanna
0

PÅ Strömsholm idag har jag stött på Vio Lio Lej, rätt käckt tycker jag!
Sen rider Pär Ola Nyström en Korsåtvärs! :D

Hannapanna
0

hhaha ja de stod ju högst upp! SORRY!

Twinlight
0

Svend, Carina, Rut, Knutte och Basta är för mig inga riktiga hästnamn, men inte alls så konstiga som några av er andra har skrivit! (:

lisette
0

ingen ting och nån ting. kan kuta…

liljegren
0

Kikade på min shettis stamtavla.. där hade hon någon som hette Stor-johan, känns lite lustigt då shettisen är rätt liten..

tantnett
0

Ja travare kan ju ha otroliga namn. Men det häftigaste travarnamnet som jag hört är: Kosta Skjortan.

#10 Highway to hell är väl en låt titel? Nog rockdiggare som döpt den hästen.

#25 Ture tycker jag är jättegulligt. Kan mycket väl tänka mig en häst med namnet Tur Ture.

#32 Men vad gulligt! trotts det blev så fel så blev det så rätt. Skrattande

Då jag jobbade i travstall så hade jag en passhäst som heter Escargot Express. fniss.

Sen tycker jag att man idag kan höra dom mest konstiga namn på hästar, har träffat på "stackars" hästkrakar som kallas Sockan, Nollan, och allt möjligt omöjligt.

Min häst heter ju Tott sen han föddes. Det var uppfödarens 5-åriga dotter som då var i Knoll o Tott åldern. Hon döpte det årets två föl och gissa att jag är evigt tacksam att det inte var min häst som fick namnet Knoll. När jag köpte "gossen" ändrade jag hans namn till Charm Tott.

I Charm Totts härstamning finns många otroliga namn, han är ju en Nordsvensk och här kommer några namn: Vase, Namn, Krone, Heja, Vagant, Bruna, Element, Åsel, Uno, Delling, Opdalsbrun, Börja, Isfot, Unger, Malli, Elgen, Sterkorder, Högna, Storbruna, Skärme, Störåsrön, Byomhingsten, Salomonhingsten, Ol Jönshingsten, Klaaperauden, Optandbrun.

Ser kanske ut som jag skrivit upp hela hans stam, men så är inte fallet. Detta är dom mest "konstiga" namnen.

Jag har hans stam ända ner till 1700-talet. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

monsterblom
0

min kompis hästar heter BaBa och fitzgeralds Diamond och min egen heter Lyfta. :)

supernova
0

Jag ägde ett engelskt fbl. sto som hette La Pija. Det betyder kuken på spanska.

Visst är det fint och trevligt. En del folk är verkligen idioter när dom döper djur!

Freeda
0

Kolla v65 idag där hette en häst Fritös haha x)