vad är tillåtet...?
När man tävlar ponny i dressyr, vilka bett är då tillåtna?
Är det vanligt tränsbett rakt igenom eller får man använda andra bett i högre klasser?
Hoppas jag kan få lite hjälp! :)
Hakuna matata!
man får nog använda dom flesta lite vanligare betten. det som är med ponny är ju att när barn rider får det inte vara för skarpa. men bett som jag vet är tillåtna är bla. tränsbett (både två- och tredelat) pessoa (endast med delta tror jag är tillåtet) och hackamore (endast med ponnyskänklar). sedan fins det mycket mer som är tillåtet
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Pj hade glömt säga tt det var i dressyren jag menade xD *har ändrat det nu ^^*
Hakuna matata!
haha aa ja menade ju iof i hoppning så… i dressyren vet ja inte vad som är tillåtet men det står nog på svenska ridsportförbundets hemsida annars
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag tittade där i TR men blev inte riktigt klok efter det i.af xD
I utlandet får man ju tom tävla små ponnyer med kandar o.O
Hakuna matata!
Det enda jag vet är att man inte får tävla på rakt bett, av någon dum anledning… Annars har jag ingen aning.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jo jag hittar vilka bett som är tillåtna i TR och vad jag kan läsa mig till så är det endast tränsbett som får användas (men lyckas inte fatta helt). Men är det verkligen så att de är de enda bett som får användas? Kandar borde ju itne behövas för ponnyer men något annat bett borde ju vara tillåtet som ändå har någon form av hävstångsverkan eller liknande?
Min kille får inte riktigt fram den "flygande traven" och knäaktionen på endast vanligt 3-delat (som jag annars rider honom med i skogen~). Han har så mycket "go" (inte het) och för att kunna sammla upp all denna kraft och jobba under sig fungerar inte tränsbett… Då måste man vara så hård i ahnden och det sissta jag vill är att behöva slita hästen i munnen… =/
Hakuna matata!