skänkeldöv häst - hur träna?
Hur skulle ni träna en häst som är skänkeldöv att bli mer känslig för skänkeln? Går det ens att träna hästen att bli mer känslig för skänkeln? Hur skulle ni gå tillväga?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Då behöver man veta mer ålder, bakgrund, utbildningsnivå (på dig och hästen)

handlar det om tex en fd ridskolehäst så är det nog att försöka få hästen att tycka arbetet är roligt igen, dom blir ju gärna lite ingrodda på att gå runt runt. så mest roliga grejor i början, rida ut tex och när du sen ska börja med typ skänkelvikning, prova först ute där hästen har mer motivation. använd så små hjälper som möjligt ända från början, beröm mycket.
Skynda långsamt så går det fortare.
Okej, ska berätta lite, har igentligen inte ngt stort problem själv med det utan tanken kom upp efter en diskussion med några andra om träning av skänkeldöva hästar. Dock är faktiskt min pålle lite skänkeldöv på uteritter, så kan ju berätta om honom.
Min häst älskar att jobba och i paddocken behöver man knappt röra honom för att få honom att utföra det man vill med bravur.
Men förra ägaren (som inte red så mkt på ridbanan utan mest i skogen och även tränade på kor) har (enligt hörsägnen) bankat en hel del med skänklarna utan att igentligen mena något med det. Och detta har lett till att hästen oftast inte bryr sig så mkt om skänklarna när man är ute i skog och mark. Det gör att han tex inte är så med på om man ber honom om att gå på andra sidan trädet mot vad han är påväg, eller om man vill få honom att gå på underlag som han inte gillar, tjaa rent allmänt så är det opraktiskt att han inte riktigt lyssnar till skänkeln ute i skogen.
Men fortfarande tänker jag även rent allmänt på skänkeldövhet och om/hur man kan träna. Tänker då inte på hästar som är uttråkade (som #2 tog upp) utan hästar som slutat att lyssna på skänkeln och där ryttaren har bankat hästen i sidorna.
Börja rid mer med kroppen och rösten.
börja att lära hästen gå undan för tryck från marken med markarbete tex seven games.
min kompis häst var sådan, kom i från ridskola, vi fick sluta rida med skänklar och bara använda säte och ben et tag och sedan sakta lägga in skänklarna i gen från början. I dag är han fin och go!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ja jag tog faktiskt upp detta med seven games (som #5 skrev) i vår diskussion förut idag. Så har jag jobbat med min kille och tycker jag fått framsteg av det. Dock är det inte helt bra i alla situationer med honom än, men tror det kommer mer efter hand. Har ju inte haft honom så länge än.
Min medis är gammal ridskolehäst men hon är så himla känslig så det vart inte mycket spark i sidorna där, hon vart söndersliten i munnen istället.
Min lillpojk är endast 1 m så att hitta en duktig ryttare som kan skola honom rätt är inte lätt. döv i både mun och sidor väntar nog honom i längden.
Gör ridningen rolig! Ut och lek i skogen eller nått sånt ett tag för att få bort de som hästen tkr är tråkigt. Brukar gå lättare sen. Tror de funkar rätt så bra^^ Egna erfarenheter