Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 584 ggr
may-britt
0

hvor mykke hö

noen som vet hvor myke hö skall en islending ha pr dögn når han går ute på grass ?(åpen lösning) det er godt om grass der han går.

hans vekt e 350kg hvor mang kg hö tykker dere han skall ha?

han får 1 times trening vär 2 dag eller 30 min pr dag vilar på söndager

Zabbio
0

Analys på höet behövs, och egentligen på gräset med.

Om han håller vikten på gräset behövs ju inget hö. Eventuellt kan vitaminer och mineraler ges i en tuss blötlagt hö.

Går han in på natten eller varför ska du ge hö?

Fri tillgång på ett hö( eller gräs eller annat grovfoder) med lagom näringsvärde för den hästen, tycker jag är en allmän regel. Är höet för kraftigt går det att blanda ut lite med halm (fast då ändras balansen mellan ebergi och protein m.m. och det ska man ha lite koll på) och är det inte kratigt nog kan man byta ut mot lite lucern. Sista utvägen är kraftfoder.

Men det går inte att säga att hästen ska ha si eller så mycket hö utan att veta hur höet är och hur lättfödd hästen är, hästar ska helst ha något att tugga på hela tiden för att inte få magsår, men som sagt kan ju höet vara för kraftigt för att det ska gå. Och det måste inte vara hö heller, det räcker med gräs eller halm för den sakens skull. Sen ska näringsvärdet vara rätt för att hästen ska hålla hull och muskler.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

attika
0

Behövs hö ? Min går ute dygnet runt och får bara gräset, rids 6 dagar i veckan och vissa dagar 2 gånger om dagen. Senare mot sensommaren kanske man behöver ge något mera, men det kan ju vara lite olika.

may-britt
0

hej

takk  nei jeg tror ikke mine islands trenger noe hö vi  har masse grass så slipper de og bli  fete Tungan ute