Bvitamin mot dåliga hovar.

Jag tror att b-vitamin hjälper i längden rätt så bra precis som kiselgur. Men tror nog att du behöver något bättre som hjälper din häst fortare. När hästen är bättre eller bra kan du ju använda b-vitamin som förebyggande.
Lyrik får både biotin, kiselgur och foderjäst - har fått bättre hovar nu.

Tag flytande b-vitamin pressa vitlök lite biotin och en klick bivax. Blanda väl och massera in i kronranden på din häst. Låter sååå dumt men det HJÄLPER! Jag lovar! Helt ofarligt också. Lycka till!

Det ska räcka med vanlig matolja på kronranden varje dag säger min hovslagare. Har inte prövat. Vet att en tjej i stallet gjorde det ett tag. Men hon slutade sedan.

blir hovarna bättre av det? vad gör det för verkan då?
många i gammelstallet där jag red svär till tran på höverna. Inte vet jag hur det funkar men det ser ut att värka i alla fall.
Gamla hästkarlar svär till tjära på hoven för att stärka höverna.
Bvitaminer är ju nåt som stärker tillväxt av naglar/hår även för oss människor
matolja har jag ingen erfarenhet med, men skulle gissa det gjör hoven smidig så den inte så lätt spricker, ut från logik och inte kunnskap dock ;) Därimot läste jag nånstans om att för mycket matolja så kan det tränga sig inn i sprickor och harsknta/rutna. Nu vet jag inte vilket innflytande DET skulle ha på en hov, men jag tycker det låter läskigt :S
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

#5# Vet inte men det är mot sprickor. Aboslut bara på kronranden inte över hela hoven. För då täcker man ju för så hoven inte får vatten som den behöver.

Så var min hästs hov innan också när jag fick honom men jag använde elastice hoof varje dag och nu är det super igen…

#7 konstigt! hmmm.. min hovslagare sägar att det inte spelar så stor roll.. det är väl fukten som är inne i hoven man vill bevara. För att hoven ska få vatten så att det räcker behöver den stå i vattenbad minst 10 minuter..
jag vet inte men så sa hovslagaren.

10 min räcker absolut inte. Isf flera timmar per dag säger min. Och det går väl in fukt eller något när man oljar där antar jag. Han sa så iaf.

ok.. ja, alla har de olika åsikter! :) man får väl pröva sig fram..

#10 Min hovis sa oxå att det räcker absolut inte med att spola/ställa hovarna med vatten i 10-20 minuter som så många tror. Det tar flera timmar för hoven att riktigt suga åt sig av fukten och därför ar det riktigt bra att använda blötlagda filttofflor som finns att köpa.
Dom lägger man i blöt så de får suga år sig ordentligt, sen sätter man på dom när man är klar med hästen för dagen i stallet, tex på kvällen, så får hästen stå med tofflorna på sig under natten.
Tofflorna vrider man inte ur utan man sätter de på hovarna droppande blöta.
Fruktansvärt bra är dom, tofflorna :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#12 Jo vet du dom använder en bekant av mig på sin häst. Hans ena hov bak blir torr, inte dom andra *knepigt nog* så just på den foten sätter hon dennaa blöta filten någon natt i veckan på sommarn, och dom funkar jättebra :D
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
biotin fungerar bra, men tar tid innan man ser resultat!
olja även hovarna dagligen. vi använder en jätte bra olja… kommer inte på namnet just nu..

#14# Man ska inte olja in hela hovarna. Du täpper för så det inte kommer in något fukt i hovarna då.