Hur ofta? - Unghästfråga
Det är tänkt att vi ska börja jobba med Bellman nu i helgen och få igång vårt lilla inridningarbete så småningom. Vi vet inte riktigt hur hanterad han är, så nu får vi ju börja med en "utvärdering" och se var vi ska börja.
Men hur många dagar i veckan är det rimligt/bäst att arbeta med honom?
Exempelvis, hur påverkar det honom om vi bara kommer två dagar i veckan, mot att vi är där fyra dagar i veckan?
Det tar längre tid självklart, men är det något man bör tänka på mer än det? Är lite inne på tanken med övningkörning, intensivkurs mot långtidsträning (nu menar jag inte att vi ska stressa på inridningen, men det är själva konceptet jag menar)… Vad är egentligen bäst enligt er åsikt, och varför?

Om du går in på Dollys blogg och tittar från början så kan du se hur jag har gjort. Lediga dagar emellan (tanke dagar) är jätteviktigt i träningen och att man inte tar dom så hårt att hästarna går sönder.
Man får hela tiden jobba med förnuft 
Ska kolla lite där, då får man ju inspiration också!
Jo, förnuft är väl det som framförallt gäller, att man inte stressar med saker om hästen inte är redo.

hellre lite och ofta än mycket och sällan.
Skynda långsamt så går det fortare.
Har både ridit in själv och lämnat på inridning.
Har varit "lätta" hästar. de har blivit inridna och ridbara i alla gångarter på en månad och då har de blivit arbetade varannan dag. Efter inridningen har de fått vila 1½-2 månader för att sedan ridas varannan dag igen, och ibland med två dagars vila på rad.

#4 känns rättså lagom
Skynda långsamt så går det fortare.
1 år 1 gång i veckan, två år 2 gånger i veckan, 3 år 3 gånger i veckan osv.
Jag har visserligen varit hos James nästan alla dagar i veckan och bortstat och mysit med honom men inte "jobbat" mer än två gånger i veckan när han var två år. Jag tror man vinner mycket på att ta det lugnt med unghästar, de växer ju också och har mer än sin utbildning att tänka på.
lurvponnyn.vimeddjur.se

………………………..14 år två gånger om dagen 
Det fungerar högst upp till sex år, alla hästar måste ju ha minst en dags vila i veckan. Sen är det ju såklart individuellt, tycker att det är en bra riktlinje att gå efter.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Crow blev lite intensiv tränad; 2-3 ggr á 10-20 minuter per dag, 5 dagar i veckan, i början. Ett par veckor. Sen någon vecka att täka på, osv. Han lärde sig mycket på tankeveckorna :)
Nu rids han mest sporadiskt några gånger i veckan…
Men man får anpassa efter hästen, han var tex mkt van vid folk och annan hantering.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.