Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 870 ggr
LinneaG
0

Tal om foder igen

Hej,

Har höjt kraftfodret till mitt sto nu. Men när vet man om det är för mycke eller för lite? Nu får hon:
Morgon: ½ L krafft grund, ½ L Korn, + mineraler, olja, 3kg hö
Lunch: 2kg hö + att de har bete kvar i hagen
Kväll: ½ L krafft grund, ½ L Korn, 3dl betfor + mineraler, olja, 3kg hö

Hur mycket får era?

/Linnea

Linda
0

-Tänk på att "betet" som finns nu inte kan klassas som foder.

mvh Linda

Rökkvadis
0

Min får ca 6kg hö om dan, sedan får hon ca 2dl betfor 1/2 L grund när hon har blivit riden, annars så står hon bara på hö.

gejsa
0

Just det! Betet är bara bukfyllnad. Innehåller inget av värde. Bättre att ge hästen mer hö. Vad jag kan se får hästen endast 8kg på ett helt dygn. Det är för lite för en travare.

Kan tala om att Gejsa min fjording får 8 kg hö nu.

Sorro som är halvblod på 2-½ år äter just nu 17-17,5 kg hö per dygn. Men han får inget annat eftersom han är dålig i magen pga avmaskningen. Gejsa får inget annat hon heller är också dålig i magen efter detta.

Sorro får så mycket som 13 kg nattettid. Vi lägger 4 kg på boxgolvet och hänger upp 9 kg i en höboxlåda. Han äter upp det mesta. Vet faktist inte vad han gör av med allt. Men om jag hade en travare så skulle jag iaf ge ca 12-15 kg hö iaf. Bättre med hö än allt annat. Vad är dina värden på höet?

Carola

pippi
0

några hästar här på strömsholm får endast 6 kg hösilage om dagen!!! Det är alldeles för lite men det är visst bra för dem. (rids varje dag i dressyr/hopp upp till LA nivå)
ALLA hästar i Röda stallet får hösilage/hö 3 ggr om dagen (morgon, lunch och kväll) och kraft 3 ggr om dagen (morgon, lunch och em)

Min fråga är, varför kan dessa hästar ha så lite grovfoder (de flesta får 2 kg på lunchen och 3 kg på andra fodringar, vissa får 4 kg men endast fåtal) men privathästar får ofta minst 10 kg om dagen. en häst i stallet (privat) får 16 kg sammanlagt om dagen + extra hö ute i hagen. Hästen är inte så stor och rids inte i så jättehög nivå…

Rebecca
0

Take the Korn out of the feed… it is not doing anything there … I would never give any of our horses KORN …

Different breeds of horses use food in different ways a Full blood you would not have so many grains…. A Halvblood can take more grains … Ponys cannt take as much protien as larger horses.

KNow you breed of horse and how much nutrition and energy for how much work it does.

gejsa
0

Det förstår du väl att 6kg hösilage inte kan vara bra för tex ett stort halvblod. Man rekomenderar MINST 1.2 kg torrt hö per 100 kg häst. Vi säger att ett halvblod med muskler som rids mycket väger ca 550-600 kg. Det blir då 1,2 kg x 6 = 7,2 kg TORRT HÖ. Hösliage är ju blötare som alla vet. Vad är ts-halten på ert hösilage på Strömsholm? Vad är analysen på det? Det räcker med smrp och mj.

Halvbloden här i mitt stall får 13 kg hösilage per dygn. Ts-halten ligger på 63 % enl analys. Men jag tycker att det ser lite torrare ut.

Kvoten ligger så pass högt på mitt hösilage så dom får för mycket energi bla om dom ger mer. Men jag ger mer tack vare att mitt halvblod är hälften fullblod. Dom brukar oftast kräva mer. Sedan står han i kallstall behöver också mer då. Är även gammal blir 21 nästa år. Kräver också mer då.

Men när jag räknar vad du skriver att dom får så blir det ju iaf 8 kg hösilage och inte 6 kg.

Carola

gejsa
0

Vill säga att korn är väldigt bra att föda upp hästar som är svårfödda och smala. Ger själv det till mitt halvblod/fullblod. Inte mycket energi i det så dom blir inte heta av det heller. Värre med havre.

Carola

Rökkvadis
0

Japp jag har gett min gammel häst 1/2 liter korn sen fick han ju  (1/2 liter groov krafft) det är som du säger inte mycket energi men fett därför är det utmärkt till gamla eller smala hästar.

gejsa
0

Konstigt! Jag skrev en sak och uppdaterade. Ändå kom det inte med.

Nåja, jag skriver till dig igen Byebyesandy.

Såg att du gav olja både morgon och kväll. Ge endast 1 dl matolja högst. Ev ta bort det och byt till krafft nya groov och öka hömängden till åtminstonde 10-12 kg om dagen. Så ska du se att hästen blir lugnare.

Matolja är väldigt mycket energi i.

Carola

LinneaG
0

Okie, nu får hon rapsolja tror ja, men de kanske är lika?
Hon får lika mycket hö som de andra vbl i samma stall, och
eftersom hon inte har blivit något tunnare så tycker jag inte
att det behövs mer?!
Som sagt får hon korn för att blanda ut maten med.

Hon rids minst 3ggr i veckan, oftast 5ggr.

gejsa
0

Nej, hon har självklart inte HUNNIT bli tunn än. Men det kommer det lovar jag dig. Det var ju inte länge sedan du tog in hästen från betet enl dig.

Carola

Hur många vbl står det i stallet? Vad gör dom, tävlar dom eller?

LinneaG
0

vi är tre st vbl i samma stall. Alla rids men endast skogsridning.

Wanilj
0

Hej!

Skulle råda dig att göra en analys på ditt hö. Jag fick vår analys och vi har nästan för bra värde då energin ligger på 8,1 MJ samt smältbart råprot 53%. Detta är per kilo hö och inte torrvikt. 6,5 gram prot per MJ. Så alla våra hästar ligger lite "över" trots att 3 åringen får 7 kg, 15-åringen får 8 kg och hingsten får 10 kg. Vi har dock löst det med halm som de kan knapra på hur mycket de vill. De får givetvis mineraler, lite kli och betfor för matsmältningen. Hingsten får även lite lusern för att få upp proteinet.

Kornet har en högre energimängd än havre ( 11 mot 9,7-10,3) dock lägre protein.Enilgt Christina Planck så innehåller kornet mindre fett än jhavren, hästens näringsbehov och utfodring, dock väger kornet mer. 1 liter hel havre väger ca 300 gram- 1 liter kornkross väger ca 400 gram.

Jag har sprungit och vägt dl per dl av alla mina fodermedel!:o)

Man luras av det faktum att kornets energi är mer svår tillgängligt än havrens. Kornet innehåller även mindre lysin.

Jag har haft två hästar som varit överkänsliga mot korn men det är en smaksak vad man fodrar med.  Se även över Ca/P balansen.  Kraft grön vid stor högiva Ca/P 2.. Blå används vid stor kraftfodergiva( havre, korn, etc) de är mkt fosfor rika. Men räkna så det blir rätt. Ska helst inte överstiga 2.

Det är en hel vetenskap med foder men jag skulle rekomendera en större högiva samt enbart kraftfoder för det ökade energibehovet.

Sikta på en höanalys så kan säkert vi slå våra kloka huvuden ihop här ute så du får lite hjälp på vägen!

Mvh Wanilj

gejsa
0

"13 Wanilj!

Det beror ju på vad höet resp hösilaget innehåller för mineralvärden. Ett år kan man behöva gröna mineraler en annan blå. När ett sto ger di tex behövs det extra mycket då fick jag köpa röda och dom var jättedyra. Mer än dubbelt så dyra.

Min fjording tex tål inte korn. Då får hon gallor. Men tål hästen korn så är det bra att ge om man vill att hästen ska gå upp lite i vikt. Det är både billigt och bra tycker jag. Men en del tycker att korn ska man ge till grisar. Har en i stallet som tycker så. Men för mig fungerar det bra att ge till Gobban halvblod/fullblod.

Carola

Matilda
0

Nu ska vi se om jag förklarar detta rätt. Har jag fel får ni rätta mig Flört

Tänkte bara kommeteter mängden grovfoder…

Hästen anpassad att äta foder som tar lång tid att tugga, svälja och smälta. Därför har den ju som många vet en väldigt liten magsäck i förhållande till kroppsstorleken. Detta kräver att den får mat lite ofta. Naturligt för hästen är att äta ca 18 timmar (tror det är så). En häst som får foder som den äter upp snabbt kan fortfarande ha ett stor ätbehov även fast den fått i sig tillräckligt med närning. Detta kan göra att den utvecklar olika beteendestörningar för att eftersätta detta ätbehov. Därför är just grovfodret så bra eftersom det tar just lång tid att tugga, svälja och smälta.

Så jag tycker du ska lyda Carolas råd och öka grovfodret. Och precis som Wanilj sa så använd kraftfodret enbart för det ökande enegibehovet. En häst som inte används i så hård träning har inte lika stort behov av att få in mycket energi som en som tränas hårt. Visst behöver de kraftfoder, men grovfodret är ju ändå grundfodret. Sedan får du en lugnare häst, precis som Carola nämnde…

Carola, låter detta helt fel?

Mvh Matilda

gejsa
0

Matilda!

Nej då, helt rätt. Tack för hjälpen med förklaringen. Är ofta lite dålig på att förklara mig. Vet vad jag menar men har svårt att skriva det i ord.

Glad FlörtTack!

Carola

Matilda
0

Vad bra Glad

Detta med foder är ju en hel vetenskap…men för att kunna fodra rätt måste du även veta hästens matsmältningssytem och även naturliga fodervanor. Sedan är det ju så många fler faktorer som ska tänkas på.

Så visst är det tur att vi har detta forum som vi kan "bolla" olika erfarenheter och idéer i och få tips och råd och även rätta varandra Flört

/Matilda

gejsa
0

Självklart!  Det är ju det jag menar med att hästen behöver mer grovfoder för att tugga längre. Dom håller sig då både lugna och varma.

Allra helst är det ju bäst med att alltid ha hö ute i hagen osv. Men det är ju inte så många som kan ha så i dagens stall.

Jag drömmer om att ha så en gång i tiden. Då ska jag ta bort dom 4 boxar som jag har i logen. Sätta upp en vägg där och sedan öppna upp i hagen. Stänga det riktigta stallet. Så får dom fri tillgång till hö och kan sedan gå ut och in som dom vill. Inga tider att passa för oss och dom får äta precis när dom vill. Den dagen Elin min dotter flyttar hemifrån ska jag minska på antalet hästar och inte ha inackorderingar. Vad skönt det ska bli. Som det är nu så matar vi ju 4 ggr. En häst behöver ju äta ofta och gärna lite.

Carola