Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4839 ggr
cujo99
0

Rädd häst

Min häst har blivit livrädd. För en vecka sedan märkte jag att min häst som jag har haft sen han var 2år och nu 17år blivit skiträdd. För allt mig och allt annat. Han har alltid haft ett bra psyke och orädd. Men nu är han plötsligt livrädd. Även om han skulle blivit skrämd för något skulle de ha gått över. Tankarna börjar fundera kring synfel men har inte märkt något i ridningen. Hjärntumör finns det på häst?

Vad händer?

Har någon hört om något liknande?

Cilla89a
0

låter verkligen mycket skumt.
hjärntumör kan drabba häst, skulle jag tro.
hm, synfel låter inte helt tokigt.. har du provat och se hur ögonreflexerna beter sig om du viftar lite vid ögonen?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

cujo99
0

Jag tycker att de ser ut att funka som de ska men det är ju svårt när han är så rädd.

Cilla89a
0

har ni förändrat något i vardagen? hästkompis har åkt, hästkompis har kommit? bytat stall?

vi hade en häst på skolan som fick nedsatt syn p.g.a skada i ögat, varav han hade starr på det andra, så han var väl ganska blind, och han kunde ju bli rädd om man liksom inte pratade med honom när man var i hans närhet. men han hade inte större problem i att gå i hage, han fick gå i en hage själv den sista tiden, han togs bort sen.

Pia-Lena
0

Han kan ha ont någonstans, det är inte ovanligt att djur reagerar med rädsla när de upplever smärta.

Zabbio
0

Hästar kan få hjärntumörer, nervskador m.m. som orsakar beteende störningar och avvikelser.

Men det kan likaväl vara att hans leder börjar slitas ut eller något annat som orsakar smärta och gör att han reagerar som han gör.

Finns även en liten chans att någon har smugit runt i hagarna och stört.. är det fler än han som förändrats? Folk är ju tydligen kapabla till vad som helst.

Men det kan likabväl vara något helt annat..Lycka till iaf :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Molla
0

Jag tänker på stroke också. Men hoppas att det är nåt annat som går över snart!!! Lycka till!

Lorita
0

Har det inte blåst väldigt mycket hos er också? Då brukar dom bli spändare. Sen kan det ha blivit ränteförändringar i hagen som också påverkar, han kan ju ha tagit på sig rollen som spejare i flocken.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

cujo99
0

Har kollat synen och han ser som en falk. Har jobbat honom på lina idag och han är mycket lugnare utanför hagen. Efteråt så fick han massage men som diplomerad massör gick jag inte på musklerna som man gör när man vill massera bort stelhet utan gick endas på de stora musklerna och plötsligt lossnade mycket spänningar. Han stod lös i hagen när jag masserade och efter en stund så slappnade han av óch blev nyfiken på mig. Precis som han brukar. Nu tänker jag fortsätta jobba honom och gå promenader byta till sommarhagen ge honom lugnande massag och få se om det ger effekt i längden. Annars har jag en ny tid hos veterinären om 2 veckor. De tyckte att jag skulla avakta. Jag har ju förlorat katten och hunden i mars så det kan inte vara meningen att hästen skall vara dålig också.

Många tror att det skulle ha kunnat strövat en björn i skogen (de står i skogshagen.) Men skulle det inte rädslan lagt sig efter en dag då?????

jupiter00
0

det låter inte alls kul, men hästar kan få hjärntumör .. jag kände en som hade en häst som hade det

cillaw
0

min kompis har en treåring som rullade fast under natten i boxen, man såg märken på väggarna, han var på morgonen jätterädd för ett hörn ( där de mesta märkena var), han  backade in i saker, , skyggade för saker som inte fanns  vinglade mycket ,allså betedde sig väldigt märkligt, deras veterinär  antog att han hade slagit i huvudet i väggen /golvet och fått hjärnskakning, han repade sig dock bättre o efter två veckor var alla symptom borta o han var normal igen. Kan din hst gjort något liknande?

cujo99
0

Inte rullat fast i boxen eftersom han har varit ute i två veckor. Men visst kan han slagit huvudet. Jag tycker ändå att det börjar bli lite bättre. Jag håller tummarna för jag vill ha honom kvar många år till.

Cilla89a
0

hur går det? har du kommit på varför han beter sig som han gör?

cujo99
0

Jag vet fortfarande inte vad som hänt men en granne som bor på andra sidan hagen hade sett lodjur samma tid som jag upptäckte hans rädsla. Vet inte om det kan ha samband. Men ny har han nästan blivit sig själv igen. Men han är mer som en spänd dag men hoppas att han blir helt sig själv igen.

Caspianowner
0

Jag har problem att rida en viss väg med en av våra hästar och har så haft sen flera år nu. Vad som hände en gång var att två Älgar dök upp, varav den ena satte fart riktning mot oss. Det visade sig vara tjuren som ansåg att vi hade inget där att göra.

Efter den händelsen så går det inte alls att få denna häst att gå den här skogsslingan. Han blir helt omvänd.  Efter ett antal försök att träna honom tillbaka in på denna stig fick, jag komma att inse att det kostar både mig och honom på för mycket. Så jag har fått leta upp en annan väg att ta honom på våra turer med.

Så visst kan något i din hästs närhet ha att göra med något som skrämt upp honom.