Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1321 ggr
liljegren
0

Det här med bett..

Jag har lite funderingar kring den eviga frågan om vilket bett som nu skulle passa bäst..

Själv rider jag på tredelat med rörliga ringar, men för en tid sedan fick jag en smärre utskällning av en person osm hävdade att det skulle vara raka bett med fasta ringar.

Vad jag har trott är dessa bett skarpare, men denna person hävdade att de tydligen skulle vara "bättre" och mera "naturligt" för hästen?

Vad tycker ni om raka bett? Och hur är det med rörliga vs. fasta ringar?

Papaya
0

Olika hästar föredrar olika tryck. Rakt bett ger tryck på tungan och ledade ger tryck på lanerna vid tygeltag har jag för mig. Är det bara vanliga tränsbett så gäller det att prova sig fram. :) Jag föredrar tredelade och raka framför tvådelade. Enda orsaken till att ha fasta bettringar som jag kan komma på är att minimera risken för nyp av ringen i mungipan. Men än har jag aldrig råkat ut för en häst som fått det av varken rörliga eller fasta bettringar. Ursäkta rörigt svar, satt nyss med en historiauppsats och min hjärna är lite trött för tillfället. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Linnea
0

har både rakt och tredelat på min ponny, det raka känns som lite skarpare men om hästen vänjer sig vid det är det nog bättre för det kan inte knipa ihop munnen på dom. tex om jag visar min ponny vid hand med tredelat så när jag tar i honom (med kedja i bettet) så trycks bettet ihop och kniper i munnen. det kommer man ju ifrån med ett rakt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Sehvrin
0

Som #1 sa så trivs olika hästar med olika bett. Jag tycker att det inte spelar nån roll om det är tredelat eller rakt, men jag kommer nog inte sätta ett tvådelat i min hästs mun igen (eftersom det kan vika sig och skada gommen, det verkar inte behagligt).

När det gäller fasta eller rörliga ringar så tror jag inte heller att det spelar nån roll, jag upplever dock att de med fasta ringar ligger något stadigare, men det kan vara inbillning. Jag tror också att bett med fasta ringar (åtminståne delade) kan bli lite smalare, vilket var anledningen till att jag köpte ett bett med fasta ringar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

HannaT
0

Olika bett funkar olika på olika hästar helt enkelt. Min häst ignorerar raka bett totalt, men funkar bättre på två- och tredelade.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

emeliekarlssoonn
0

Jag rider Silver med ett rakt tränsbett med rörliga ringar. Har även provat ett med fasta ringar men han blev superstum i munnen då.
Provade för inte så länge sen att byta tillbaka till det tredelade han hade när han kom, då funkade han jättebra på det. Nu efter.. snart 2 år så antingen hänger han sig i det tredelade eller så släpper han kontakten helt och höjer o knäpper av i nacken.

Linnea
0

det svåra är att hitta ett bett som passar både häst och ryttare

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

Jag rider idag på ett vanligt tränsbett som är rakt (alltså oledat) och med lösa ringar.Anledningen till att jag har ett rakt var att han konstrade så och då provade jag att byta bett och nu i efterhand så har jag märkt att han konstrar/ogillar när det rör sig i munnen på honom. Efter att jag bytt bett till rakt så var jag plötsligt tvungen att rida på ett delat igen vid ett tillfälle och efter den ridturen fick jag jättesvårt att få honom att ta bettet vid tränsning, tills efter ett tag då han märkte att det var det raka igen då gick det bra. Så min häst gillar när det inte rör sig i munnen.

Sen att jag kör med lösa ringar är en ren slump, tror inte det har så stor betydelse på dom flesta hästar, men visst finns det säkert dom där det passar bättre med det ena eller det andra.

Jag tycker det bästa sättet att hitta ett bett som passar både häst och ryttare är att prova sig fram!

Medarbetare på westernridning.ifokus

SHV-Pysen
0

min medispålla måste ha tungfrihet på sina bett, annars trivs hon inte alls.